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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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초심상담자의 소집단 수퍼비전 경험에 관한 연구

Research of Novice Therapists' Experience in Group Supervision

초록

본 연구에서는 초심상담자의 소집단 수퍼비전 경험에 대한 양적, 질적 연구를 실시하였다. 먼저 긍정적, 부정적 수퍼비전 경험과 수퍼비전 만족도, 지각된 수퍼비전 스타일, 초심상담자의 성격특성과의 관계를 양적 연구의 방법으로 살펴보았다. 그 결과, 긍정적인 경험을 했던 수퍼비전에 대한 만족도가 부정적인 경험을 했던 수퍼비전의 만족도보다 더 높게 나타났다. 또 긍정적인 경험을 했던 수퍼비전은, 수퍼비전 스타일 척도의 하위요인 중 매력도와 대인민감도에 있어서 부정적인 경험을 했던 수퍼비전보다 더 높게 지각되었고, 과업지향도에 있어서는 차이가 없었다. 그리고 초심상담자의 NEO-PI-R의 신경중점수와 수퍼비전 경험의 영향력 평가 간에는 차이가 없었다. 질적 연구에서는 긍정적인 수퍼비전 경험에 대하여 8명, 부정적인 수퍼비전 경험에 대하여 9명에게 인터뷰를 실시한 후, 합의적 질적 연구 방법으로 분석하여, 초심상담자들이 경험하는 긍정적, 부정적 수퍼비전 경험내용과 경험 이후 상담, 수퍼비전, 수퍼바이저 지각에 끼친 영향과 변화들을 알아보고 결과표로 제시하였다. 그리고 이들 결과내용을 바탕으로 해서 긍정적인 경험과 부정적인 경험의 전형적인 과정들을 살펴보았다. 본 연구에서는 수퍼비전 참석 이전에 상담에서 어려움을 겪었고 그런 문제를 해결하고자 하는 동기와 문제해결의 기대가 해당 수퍼비전에서 충족되었던 경험내용이 긍정적인 수퍼비전의 과정으로 나타났다. 한편 부정적인 경험에서는 수퍼비전의 평가적인 차원을 예상하고 동시에 지지, 격려라는 기대를 가지고 참석하지만, 이런 기대는 어긋나고 평가와 비난적인 차원의 경험을 하게 되면서 평가적인 예상이 강화되는 경험이 전형적인 과정으로 나타났다. 그리고 각 경험은 경험의 내용에 따라 이후의 과정들이 상이하게 나타났으나, 두 경험 모두 이후에 상담, 수퍼비전, 수퍼바이저 지각에 다양하고 복합적인 영향을 미쳤다. 끝으로 이상의 연구결과들을 종합하여 몇 가지의 논의점을 제시하고, 추후연구를 위한 제안과 연구의 제한점을 제시하였다.

keywords
초심상담자, 소집단 수퍼비전, 수퍼비전 경험, 합의적 질적연구

Abstract

This study examined the novice therapists' experiences of group supervision through quantitative and qualitative method. The relationship among positive and negative supervision experiences, the degree of satisfaction with supervision, perceived styles of supervision, and the characters of novice therapists was studied by means of a quantitative method, and the results showed that the degree of satisfaction with supervision was higher when one had a positive experience during supervision than when he or she had a negative experience. They also showed that those with a positive experience with supervision perceived the degrees of attractive and interpersonally sensitive-the lower factors of supervision style criteria to be higher than those with a negative experience. Furthermore, there appeared to be no significant difference between the two experiences regarding the degree of task oriented. Eight cases of positive supervision experiences and nine cases of negative experiences were collected through an interview, and analyzed by Consensual Qualitative Research(CQR). By doing so, this study examined the contents of positive and negative supervision experiences of the novice therapists, and their impact on, and changes in, the counseling, supervision, and perceptions of supervisor after these experiences. The typical process of positive experience are as follows: the novice therapists experienced problems in counseling and motivation, expectation of problem solving was satisfied in supervision. And then this experience influenced on counseling and growth of counselor. The typical process of negative experience are as follows: the novice therapists anticipated evaluation in supervision and expected supporting, encouragement by supervisor. But expectation of supporting wasn't satisfied, anticipation of evaluation strengthened. And this experience negatively or positively influenced on counseling and perception of supervisor. This study suggested a few points to discuss based on the results described above, limitations of this study, and some implications for further research.

keywords
group supervision, novice therapist, supervision experiences, Consensual Qualitative Research CQR
투고일Submission Date
2003-05-30
수정일Revised Date
2003-08-18
게재확정일Accepted Date
2003-09-05

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