open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 대학생들이 지각하는 부모의 양육태도가 성취목표 및 진로결정수준에 미치는 영향을 알아봄으로써, 부모 상담에서 자녀의 성취목표와 진로결정수준을 높이는 적절한 양육태도를 제시하고자 하였다. 부모의 양육태도는 수용적, 거부적, 자율적, 통제적 태도로 나누었고, 성취목표는 숙달목표, 수행접근목표, 수행회피목표로 구분하였고, 진로결정수준은 진로확신과 진로미결정으로 나누었다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. (1) 지각된 부모의 양육태도는 성취목표와 어떤 관계가 있나? (2) 지각된 부모의 양육태도는 진로결정수준과 어떤 관계가 있나? 이를 확인하기 위해 본 연구에서는 대학생 270명을 대상으로 설문지를 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 숙달목표는 아버지의 양육태도가 자율적이라고 지각할수록 어머니가 수용적이라고 지각할수록 높아지고, 수행접근목표는 어머니의 양육태도가 수용적이거나 통제적이라고 지각할수록 높아지는 것으로 나타났다. 수행회피목표는 아버지의 양육태도가 수용적이거나 통제적이라고 지각할수록 높아지는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도가 수용적이거나 자율적이라고 지각할 때 진로확신이 높아지고, 부모의 양육태도를 거부적이거나 통제적이라고 지각할 때 진로미결정이 높아지는 것으로 나타났다.
The purpose of this research is to find out how the attitude of parents' child-rearing perceived by college students and their achievement goals affect career decisions. I came to suggest in this research which type of child-rearing attitude of parents is reasonable to their children in deciding their own careers. The child-rearing attitude of parents is classified into four groups; acceptance, rejection. autonomy, and control. Achievement goal is classified into mastery goal, performance approach goal, performance avoidance goal. Career decision level is classified into decision-making style, and career indecision. The main topics of this research are as follows; (1) What is the relation between the child-rearing attitude of parents and their children's achievement goal? (2) What is the relation between the child-rearing attitude of parents and career decision? For this research, 270 college students were selected as samples. The analysis of the questionnaire is summarized as follows; This research concludes that the child's mastery goal is increased when he or she recognizes his/her father has autonomy attitude and mother has acceptance attitude, and the child's performance approach goal is increased when the child recognizes that his/her mother has acceptance attitude or control attitude. The child's performance avoidance goal is increased when the child recognizes that his/her father has acceptance attitude or control attitude. Decision-making style increased when parents' acceptance attitude or autonomy attitude were recognized. Career indecision increased when parents' rejection attitude or control attitude were recognized.