바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

학습 성격 유형 및 전공 만족도에 따른 학업성취 관련 변인에 관한 연구

The Relationship of Academic Personality Types and Major Satisfaction on Academic Achievement Related Variables

초록

본 연구는 학습 성격 유형과 전공 만족도에 따라 학업성취 관련 변인에 어떠한 차이가 있는가를 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 서울 및 경남 지역 총 606명의 대학생을 대상으로 학습 성격 유형, 전공 만족도, 학습 동기 및 학습 전략 검사를 실시하고, 이들의 학업 성적을 함께 비교하였다. 본 연구 결과 학습 성격 유형 중 규범형은 학습 전략을 가장 잘 사용하고, 학습 동기 및 학업 성적이 높은 반면 이상형은 이들 학업 성취 관련 변인 점수가 낮은 등 학습 성격 유형과 학업 성취 관련 변인 간에 유의한 관계가 있음이 나타났다. 전공 만족도에 따른 학업성취 관련 변인의 차이는 유의미하게 나타나지 않았으나, 학습 동기 및 학습 전략과의 관계를 각각 살펴본 결과 전공에 불만족한 학생들의 학습 동기 및 학습전략이 떨어짐을 확인하였다. 학습 성격 유형 등의 학습자 변인과 학업 성취 관련 변인간의 관계에 관한 논의와 본 연구에 대한 교육현장에서의 활용 및 향후 연구의 필요성이 제안되었다.

keywords
Academic Personality Type, Academic Achievement related Variables, Academic Motivation, Academic Strategy., Academic Personality Type, Academic Achievement related Variables, Academic Motivation, Academic Strategy., 학습 성격 유형, 학업성취 관련 변인, 학습 동기, 학습 전략

Abstract

This study explored the relation between learning personality types and major satisfaction on academic achievement related variables (academic motivation, learning strategy, and GPA). A survey containing questions about learning personality types, major satisfaction, learning strategy, and GPA was administered to a sample of 606 college students in Seoul and Kyung Nam area. The results showed that among four academic personality types, Kyu-bum types used learning strategy most effectively and had high level of academic motivation with high GPAs. In contrast, Yi-sang types showed no significant relations to academic related variables. Although a level of major satisfaction didn't show a significant relationship, after further analysis, the results showed that students who expressed unsatisfaction towards their major, used learning strategy less effectively and had a lower level of academic motivation. The relation between learner related variables such as academic personality types and academic achievement related variables should further be discussed in the future.

keywords
Academic Personality Type, Academic Achievement related Variables, Academic Motivation, Academic Strategy., Academic Personality Type, Academic Achievement related Variables, Academic Motivation, Academic Strategy., 학습 성격 유형, 학업성취 관련 변인, 학습 동기, 학습 전략

logo