ISSN : 1229-0688
본 연구는 학습 성격 유형과 전공 만족도에 따라 학업성취 관련 변인에 어떠한 차이가 있는가를 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 서울 및 경남 지역 총 606명의 대학생을 대상으로 학습 성격 유형, 전공 만족도, 학습 동기 및 학습 전략 검사를 실시하고, 이들의 학업 성적을 함께 비교하였다. 본 연구 결과 학습 성격 유형 중 규범형은 학습 전략을 가장 잘 사용하고, 학습 동기 및 학업 성적이 높은 반면 이상형은 이들 학업 성취 관련 변인 점수가 낮은 등 학습 성격 유형과 학업 성취 관련 변인 간에 유의한 관계가 있음이 나타났다. 전공 만족도에 따른 학업성취 관련 변인의 차이는 유의미하게 나타나지 않았으나, 학습 동기 및 학습 전략과의 관계를 각각 살펴본 결과 전공에 불만족한 학생들의 학습 동기 및 학습전략이 떨어짐을 확인하였다. 학습 성격 유형 등의 학습자 변인과 학업 성취 관련 변인간의 관계에 관한 논의와 본 연구에 대한 교육현장에서의 활용 및 향후 연구의 필요성이 제안되었다.
This study explored the relation between learning personality types and major satisfaction on academic achievement related variables (academic motivation, learning strategy, and GPA). A survey containing questions about learning personality types, major satisfaction, learning strategy, and GPA was administered to a sample of 606 college students in Seoul and Kyung Nam area. The results showed that among four academic personality types, Kyu-bum types used learning strategy most effectively and had high level of academic motivation with high GPAs. In contrast, Yi-sang types showed no significant relations to academic related variables. Although a level of major satisfaction didn't show a significant relationship, after further analysis, the results showed that students who expressed unsatisfaction towards their major, used learning strategy less effectively and had a lower level of academic motivation. The relation between learner related variables such as academic personality types and academic achievement related variables should further be discussed in the future.