open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 상담자의 자기효능감, 역전이 행동 및 상담협력관계가 상담만족도에 미치는 영향과 각 변인들 간의 차이를 연구한 것이다. 본 연구는 서울, 경기지역을 비롯한 전국 주요 10개 지역에서 학회 분회수 비례를 고려하여 추출한 상담자와 내담자 표본을 총151쌍(302명)으로 하여 자료를 분석하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 자기효능감(Self-efficacy)은 Larson 등(1992)이 개발하고 홍수현(2001)이 번안한 상담자 자기효능감 질문지(Counseling Self- Efficacy Inventory)를 수정 보완하여 사용하였고, 상담자의 역전이 행동은 Friedman과 Gelso(2000)가 개발한 역전이 행동 질문지(Inventory of Countertransference Behavior)를 수정 보완하여 사용하였다. 또한 상담자의 상담협력관계는 Horvath와 Greenberg(1989)가 제작한 상담협력관계 질문지(Working Alliance Inventory: WAI)의 상담자용을 사용하였고, 상담만족도를 알아보기 위하여는 Larsen(1979)의 CSQ(client Satisfaction Questionnaire)를 김원중(l993)이 번안한 상담만족도 질문지를 수정 보완하여 사용하였다. 자료처리는 SPSS/Win 10.0 프로그램을 사용하여 통계처리 하였으며, 연구문제는 각 하위요인들이 상담만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 Stepwise를 이용한 중다회귀분석을 실시하였다. 이러한 결과는 상담만족도에 영향을 미치는 상담자의 자기효능감 하위 변인은 상담자의 상담만족도인 경우에는 세부상담기술이 가장 영향력 있는 변인으로 유의한 차이가 있었고, 내담자의 상담만족도인 경우에는 세부상담기술, 상담과정, 어려운 내담자 행동 다루기 등이 유의한 차이를 나타내었다. 또한 상담자와 내담자의 상담만족도에 영향을 미치는 상담자의 역전이 행동 하위변인은 모두 유의미한 차이가 있었다. 상담만족도에 영향을 미치는 상담자의 상담협력관계 하위변인 중 내담자와 상담자의 상담만족도를 높이는 데에는 정서적 유대가 가장 영향력 있는 유의미한 변인으로 나타났고, 내담자의 상담만족도에 영향을 미치는 상담자의 자기효능감, 역전이 행동, 상담협력관계에서는 상담협력 관계가 가장 영향력 있는 유의미한 변인으로 나타났다. 이는 상담 및 심리치료현장에서 원활한 상담협력관계 형성을 위한 방안이 강구되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effect of counselor's self-efficacy, countertransference behavior and working alliance on the satisfaction of counseling and was to analyze the differences in each variable. The subjects studied were 151 pairs of counselor and client sampled from 10 major cities in Korea, including Seoul. The statistical computations were done by SPSS and the statistical methods applied for the data analysis were as follows: First, to analyze data regarding the effect of the subordinate variables of counselor's self-efficacy, countertransference behavior, and working alliance on the satisfaction of counseling, the stepwise multiple regression method was used. Second, to analyze data regarding the effect of counselor's self-efficacy, counter transference behavior, and working alliance on the satisfaction of counseling, the stepwise multiple regression method was used. The result of the analysis were as follows: First, among the subordinate variables of the counselor's self-efficacy, the most significantly influential variable in the counselor satisfaction with counseling was microskills. There are significant differences in microskills, counseling process, dealing with difficult client behavior, in terms of the client satisfaction with counseling. Second, there were significant differences in all subordinate variables of the counselor's countertransference behavior. Therefore, counselors need to control their countertransference behavior. The less countertransference behavior counselor does, the more satisfaction of counseling counselor has. Third, among the subordinate variables of the counselor's working alliance, the most significantly influential variable in counseling satisfaction was the emotional bond between counselor and client. The result shows that the emotional bond with client is very important variable because if counselor does not have the emotional bond with client, the client satisfaction with counseling decreases. Fourth, among the variables of the counselor's self-efficacy, countertransference behavior and working alliance, the most significantly influential variable in the client satisfaction with counseling was the working alliance variable.