open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 가치명료화 프로그램을 적용하여 고등학생의 사회적 문제해결능력과 자아존중감에 미치는 효과를 규명하고자 실시되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 S고등학교 2학년 남, 여학생 24명을 실험집단과 통제집단으로 균등 할당하는 짝진 집단 설계 방법을 사용하였다. 실험집단에는 설재풍(2003)이 개발한 것을 수정한 가치명료화 프로그램을 적용하고 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 본 연구에 사용된 검사도구로는 사회적 문제해결능력 검사와 자아존중감 검사였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 프로그램 실시 전과 실시 후 그리고 프로그램 종료로부터 2개월 후에 검사를 각각 실시하였다. 이상과 같은 과정을 거쳐 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 가치명료화 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단과 비교하여 사회적 문제해결능력 전체에서 유의미한 결과를 나타냄으로써 사회적 문제해결능력을 증진하는 효과를 가져왔다. 둘째, 본 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단과 비교하여 자아존중감 점수가 높아진 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 적용한 가치명료화 프로그램은 고등학생의 사회적 문제해결능력과 자아존중감을 향상시키는데 효과적이었다.
The purposes of this study were to investigate effects of the Values Clarification Program(VCP) on Social Problem Solving Abilities and Self-esteem. For this research, one experimental group and one control group, composed of 24 male and female high school students respectively, are organized and then divided into groups of 12 by Matched-Group Design. The VCP is applied to the experimental group while no treatment is applied to the control group. To examine the effects of the VCP, two groups are asked to complete the questionnaire before, after, and 2 months after the program. The study results obtained through this process are summarized as follows: First, from quantitative analysis of the effects of VCP on social problem solving, the statistics show significant differences in all sub factors of social problem solving abilities of the students. Therefore, it can be proved that VCP of this study had significant effects on social problem solving abilities. Second, VCP of this study had effect on improving student's Self-esteem. In conclusion, VCP of this study were effective to increase the level of Social Problem Solving Abilities and Self-esteem of the students.
(1998) 초등학생의 자아존중감에 따른 창의성과 학업성취와의 관계,
(1998) 비행청소년의 사회적 문제해결능력과 사회적 지지와의 관계,
(2002) 자활근로대상자를 위한 심리사회적 문제해결능력향상 프로그램의 효과성,
(1992) 우울증환자들의 사회적 문제해결능력,
(2000) 문제해결기술훈련과 심성수련훈련의 효과 비교 학교폭력 가해자 청소년을 대상으로,
(2002) 가치명료화 프로그램이 중년기여성의 우울 및 자아존중감에 미치는 효과 우울증 외래환자를 중심으로,
(1992) 자아존중감에 따른 통제소재와 학업성취와의 관계,
(1998) 청소년의 자아존중감 발달 환경변인 및 적응과의 관계,
(2000) 가치 명료화 훈련수업이 초등학생의 가치명료화 자기존중감 및 학습동기에 미치는 효과,
(2003) 가치명료화 학습 프로그램의 개발과 그 적용이 중학생의 사회적 문제해결능력과 의사결정유형에 미치는 효과,
(2000) 가치명료화 프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감 및 친사회성에 미치는 효과,
(2002) 주의력 결핍ㆍ과잉 행동 성향 아동을 위한 사회적 문제해결기술 훈련 프로그램의 효과,
(2000) 가치지가 초등학교 아동의 자아존중감과 친사회성에 미치는 효과,
(1998) 초등학생의 자아존중감이 불안 및 학업성취동기에 미치는 영향,
(1996) 인지적-행동적 자기통제 훈련이 아동의 자기통제능력 과제 수행능력 및 대인간 문제해결능력의 개선에 미치는 효과,
(1997) 가치관 명료화 프로그램이 아동의 긍정적 자기개념 형성 및 자기 존중감 향상에 미치는 효과,
(2002) 아동이 지각한 교사의 기대감과 학업성취 및 자아존중감과의 관계,
(1996) 가치명료화 수업 적용에 관한 실험연구,
(1991) 문제해결훈련이 문제해결에 대한 자기평가와 문제해결행동에 미치는 효과,
(1993) 자아존중감 척도개발에 관한 연구,
(2002) 알코올 중독자를 위한 사회적 문제해결 훈련 프로그램의 개발 및 효과,
(2002) 사회심리학의 이해, 학지사
(1986) Education for character An alternative to values clarification and cognitive moral development curricula Journal of Educational Thought,
(19921995) The power of self-esteem 나를 존중하는 삶,
(2002) Narcissism, self-esteem, and positivity of self-views: Two portraits of self-love. ,
(2002) A theory of self-esteem,
(1967) The antecedents of self esteem, Freeman
(1975) Coopersmith self-inventory, self-esteem institute
(1975) Effects of utilizing values clarification strategies on the self-esteem of secondary school students, Unpublished doctoral dissertation
(1990) Development and preliminary evaluation of the social problem solving Inventory psychological assessment,
(1982) Social problem solving in adults Advances in cognitive-behavioral research and therapy, Academic Press
(1985) Effects of interpersonal problem- solving training with chronic aftercare patients on problem-solving component skills and effectiveness of solutions,
(2001) Implications of personal values in women's midlife development,
(1995) A reconceptualization of values clarification:Values conflict resolution,
(2000) From values clarification to character education : A Personal Journey,
(1990) Causal ordering of academic self-concept and academic achievement Journal of Educational Psychology,
(1995) Randomized controlled trial comparing problem solving treatment with nortriptyline and placebo for major depression in primary care,
(1989) From self- conceptions to self-worth:on the sources and structure of global self-esteem,
(1985) Social cognition and competition in middle Children,
(1970) The science of education and the psychology of the child,
(1993) A cognitive problem- solving employment readiness intervention for methadone clients Journal of Cognitive Psychotherapy,
(1978) Working with values in the classroom, Merrill Company
(1991) A handbook of practical strategies for teacher and students, Values press