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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 충동성 수정을 위한 인지적 행동수정(Cognitive-behavior modification, CBM)훈련의 효과를 알아보는 것과, 충동성 수정이 학업성적 향상에 미치는 효과를 밝히며, 아울러 과제의 일반화를 확인해 보는데 있었다. 피험자는 서울시 소재 D국민학교 2학년 전체 638명중 충동성 학생 120명으로 구성되었다. 이들은 지능지수, 가정환경점수, 자기통제점수, MFF검사점수, 학력검사 점수등에서 균형을 이루는 조건에서 6개의 실험집단과 4개의 통제집단 중 어느 하나에 무선배정되었다. 본 연구는 두가지의 실험으로 설계되었다. 두 종류의 훈련프로그램은 그림 문제해결 훈련프로그램과 교과내용 문제해결 훈련프로그램이며, 각각 7셋트로 구성되었다. 각 실험은 5개의 실험조건으로 구성되었다 ; (1) 인지적 모델링 (2) 토큰 씨스템 (3) 인지적 모델링+토큰 씨스템 (4) 중성적 처치(통제집단 I) (5) 아무 처치도 받지않은 집단(통제집단 I). 그러므로 실험조건은 모두 10개의 집단으로 구성되었다. 훈련은 각 집단별로 주3회, 7주 동안 21회 실시되었다. 1회의 훈련시간은 30〜40분이었다. MFF검사와 학력 검사가 실험 전후에 실시되었다. 자료분석은 2(프로그램) x 5(집단) x 2(성별) 3원 변량분석과 Duncan test에 의하여 검증되었다. 그 결과, 실험집단이 통제집단 보다 유의미한 MFF검사의 오답수 감소와 반응시간 중가를 보였다. 학업성적은 실험집단이 통제집단과 비교하여 자연과목에서만 유의미한 향상이 나타났다. 실험집단중 인지적 모델링+토큰 씨스템을 사용한 실험집단이 MFF검사의 반응 시간 중가에서 가장 효과적이었으며, 과제의 일반화가 증명되었다.
The purposes of this study were to investigate the effect of cognitive-behavior modification (CBM) strategies for treatment of impulsivity and for improvement of academic achievement, and identify the gen eralization of training programs. The study was designed by two experiments using two different training programs were the figural stimuli problem solving training program and the school related textbooks problem solving training program. Each program consisted of seven sets of training tasks. Each experiment consisted of five experimental conditions ; cognitive modeling, token-economy system, cognitive modeling plus token-economy systim, placebo(control I), and no-treatment control(control II). Therefore, experimental conditions consisted of total ten subject groups. The subjects consisted of 120 second year grade children (each group 12 : 6 male and 6 female) with impulsivity. Subjects were assigned to one of ten expermental conditions balanced with respect to MFF test scores, academic achievement scores, IQ, domestic environment scores, and sex. Cognitive modeling procedure consisted of variation of Meichenbaum's method of cognitive modeling. Token-economy system procedure consisted of "good" stamped sheet by which candy, yard-stick, or pencil were purchased. "Goods" were stamped immediately after each item of the problem solving tasks was correct. Cognitive modeling plus token-economy system procedure consisted of above twc procedures. 30-40 minute sessions were administered by the three procedures to each of experimental groups, three times a week for 7 weeks. MFF tests and academic achievement tests were administered before and after treatment. The data were analyzed using a 2×2×5 and 2×5 analysis of variance and Duncan test. Impulsivity of the experimental groups were changed by the three procedures, and cognitive modeling plus token-economy system procedure was more effective than other two procedures. Academic achievements were improved only in natural science. Differential effect was not found between figural stimuli problem solving program and school related text books problem solving program.