바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

상담경력과 상담자소진과의 관계:한국과 미국상담자 비교연구

The Relationship Between Years of Counseling Experience and Counselors' Burnout: A Comparative Study of Korean and American Counselors

초록

본 연구에서는 상담경력과 상담자소진과의 관계를 규명하고자 하였다. 구체적으로 한국과 미국의 상담자들 총 488명(한국 192명, 미국 296명)을 대상으로 상담자소진척도(CBI; Counselor Burnout Inventory) 5개의 하위척도들과 상담자들이 보고한 상담경력간의 관계를 보다 면밀히 분석하였다. 두 변인간의 관계를 선형적 관계 뿐만 아니라 곡선형(curvilinear)관계로도 함께 고려해 분석한 결과, 두개의 소진 하위변인들(한국: 내담자 가치저하; 미국: 비협조적 직무환경)에서는 선형모형의 경우 유의한 상관관계가 존재하지 않았으나, 곡선형 모형에서는 경력변인과의 통계적 유의성이 존재하였다. 즉, 이들 변인에서는 선형 모형에 비해 곡선형 모형에서의 모형적합도가 더 높게 나타났다. 이는 상담자소진과 관련된 변인을 연구할 때, 비선형적인 통계적 모형 접근의 필요성을 보여주는 결과이다.

keywords
years of counseling experience, counselors' burnout, comparison study, curvilinear model, 상담경력, 상담자소진, 비교연구, 곡선형관계, years of counseling experience, counselors' burnout, comparison study, curvilinear model

Abstract

This study examined the relationship between years of counseling experience and counselors' burnout. Specifically, 488 professional counselors in Korea and America (192 Koreans, 296 Americans), were surveyed. The relationship between years of counseling experience as reported by the participants and five subscales of the Counselor Burnout Inventory (CBI) was analyzed using curvilinear relations as well as linear relations models. While there was no significant correlation in the linear model for the two burnout subscales (Korean counselors: Devaluing Client; America: Negative Work Environment), statistical significance was found to exist between the two variables in the curvilinear model. For these variables, the curvilinear model's goodness of fit was better than that of the linear model. This result indicates that there is a need for a multi-dimensional statistical model approach when examining variables associated with the issue of counselors' burnout.

keywords
years of counseling experience, counselors' burnout, comparison study, curvilinear model, 상담경력, 상담자소진, 비교연구, 곡선형관계, years of counseling experience, counselors' burnout, comparison study, curvilinear model

참고문헌

1.

고은하, (2001) 아동상담자의 의욕상실 경험과 대처유형에 관한 연구,

2.

권복순, (1996) 정신의료사회사업가의 소진실태와 대책, 사회복지개발연구

3.

권이경, (2005) 상담종결경험,사회적지지,자기효능감이 놀이치료자의 심리적 소진에 미치는 영향,

4.

김보라, (2002) 특수체육지도자의 환경적 특성과 소진의 관계,

5.

김윤주, (2000) 호텔종업원의 소진과 선행변인에 관한 연구, 호텔경영학연구

6.

김장섭, (2004) 고등학교 교사의 소진경험과 귀인성향과의 관계,

7.

노안영, (1998) 한국과 미국의 상담심리학자들이 지각하는 지혜의 비교, 한국대학상담학회

8.

박성호, (2001) 상담의 직무환경에서의 위험요소와 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는 영향,

9.

박재순, (2002) 병원근무 간호사의 소진과 영향요인, 여성건강간호학회지

10.

박정해, (2006) 상담자의 자기위로능력,영적 안녕 및 상담자발달수준과 심리적소진의 관계,

11.

박헌애, (1999) 특수학교교사와 특수학급교사의 소진에 관한 연구,

12.

박희현, (2005) 아동상담자의 의욕상실(burnout)요인 연구,

13.

서영석, (2005) 내담자의 정서표현에 대한 상담자의 인식: 비교문화연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

14.

신종임, (2006) 상담경력수준에 따른 개인상담 슈퍼비전 교육내용 요구, 실제 및 만족도 분석, 한국동서정신과학회지

15.

신지음, (1990) 유치원교사의 직무만족에 관한 연구,

16.

심숙영, (1999) 유아교사의 이직에 영향을 미치는 원인 분석, 유아교육연구

17.

여선영, (2005) 아동상담자의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진과의 관계,

18.

유성경 ; 박성호, (2002) 상담환경의 위험요소, 지각된 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

19.

유정혜, (1997) 어린이집 교사의 직무만족에 관한 연구,

20.

이경순, (1983) 간호원의 스트레스 요인에 관한 분석연구,

21.

이상민, (2007) 한국적 상담 모형; 한국적 학교상담 모형개발을 위한 한국과 미국의 학교상담 비교연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

22.

이영란, (2006) 상담자의 소진과 5요인 성격특성과의 관계,

23.

이영희, (1982) 문화와 상담: 문화 지향적 상담을 위한 서론, 숙명여자대학교 눈문집

24.

이혜련 ; 김봉환, (2004) 직업상담원의 소진현상과 작업환경과의 관계, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

25.

임국환, (2003) 의료기관 행정직 종사자의 고용형태에 따른 직무특성과 직장애착의 관계, 한국보건사회학회지

26.

장기보, (2003) 간호장교의 심리적 소진과 사회적 지지 지각,자기효능감 간의 관계,

27.

장성숙, (1999) 한국적 상담의 필요성; 현실역동상담, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

28.

장성숙, (2000) 현실역동상담; 한국인의 특성에 적합한 상담접근, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

29.

장연집, (2003) 현대인의 정신건강, 학지사

30.

주은선, (1998) 한국과 벨기에, 프랑스, 독일 , 이스라엘, 미국의 심리치료자들이 치료시 겪는 어려움과 대처방안, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

31.

조성연, (2005) 보육교사의 직무만족도와 소진, 한국생활과학회지

32.

최수형, (2004) 초등학교 통합학급 일반교사와 특수교사의 소진경험에 관한 연구,

33.

최윤미 ; 양난미 ; 이지연, (2002) 상담자 소진 내용의 질적 분석, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

34.

정남운 ; 최혜윤, (2003) 상담자의 완벽주의 성향, 사회적 지지와 심리적 소진, 한국심리학회지: 건강

35.

한국청소년상담원, (2003) 전국청소년상담관련기관 편람, 저자

36.

한임순, (1997) 어린이집 교사의 소진에 관한 연구, 한국영유아보육학

37.

한임순, (1998) 어린이집 교사의 직무만족과 소진에 관한 연구, 한국영유아보육학

38.

Ackerley, G. D., (1988) Burnout among licensed psychologists, Research and Practice

39.

Anderson, M. G., (1984) Teacher motivation and its relationship to burnout, Educational Administration Quarterly

40.

Butler, S. K., (2005) Collective self-esteem and burnout in professional school counselors, Professional School Counseling

41.

Caplan, R. D., (1975) Effects of workload role ambiguity and type A personality on anxiety, Journal of Applied Psychology

42.

Caudill, W., (1966) Maternal care and infant behavior in Japan and in America, Psychiatry

43.

Cherniss, B. C., (1980) Professional burnout in human service organization, Preager Publishers

44.

Cherniss, C., (1982) Cultural trends: Political, economic, and historical roots of the problem, Sage

45.

Corey, M., (1989) Becoming a helper, Brooks

46.

Department of Labor, (2006) Occupational outlook hand book, Author

47.

Edelwich, A., (1983) Burnout: Stages of disillusionment in the helping professions, Pergamon Press

48.

Erickson. E. H., (1963) Childhood & Society, Norton

49.

Farber, B. A., (1990) Burnout in psychotherapist: Incidence, types, and trends, Psychotherapy in Private Practice

50.

Farber, B., (1983) The effects of psychotherapeutic practice upon the psychotherapists, Psychotherapy: Theory Research and Practice

51.

Freudenberger, H. J., (1974) The staff burnout, Journal of Social issues

52.

Freudenberger, H. J., (1975) The staff burnout syndrome in alternative institutions, Psychotherapy: Theory Research & Practice

53.

Gary, F. K., (1989) Work load and burnout, Social Work

54.

Heifetz, L. J., (1983) Discrupting the cybernetics of personal growth: Toward a unified theory of burnout in the human service, Pergamon Press

55.

Hellman, I., (1986) The stresses of psychotherapeutic work: A replication and extension, Journal of Clinical Psychology

56.

Ivancevich, J. M., (1980) Stress and work, Scott Foreman

57.

Jayaratne, S., (1984) Job satisfaction burnout and turnover: A national survey, Social Work

58.

Lee, S. M., (2007) Development and initial psychometrics of the Counselor Burnout Inventory, Measurement and Evaluation in Counseling and Development

59.

Leong, F. T., (1992) Guidelines for minimizing premature termination among Asian American clients in group counseling, Journal for Specialists in Group Work

60.

Levesque, L., (1993) Why alert residents are more or less willing to cohabit with cognitively impaired peers: an exploratory model, The Gerontologist

61.

Mahler. M. S., (1979) Separation individuation, Japan Aronson

62.

Maslach, C., (1982) Burnout, the cost of caring, Prentice Hall

63.

Maslach, C., (1997) The truth about burnout, Jossey-Bass

64.

Maslach, C., (2001) Job burnout, Annual Reviews of Psychchology

65.

McIntyre, T. F., (1981) An investigation of the relationships among burnout, locus of control, and selected personal/professional factors in special education teachers, Unpublished doctoral dissertation, University of Connecticut

66.

Mills, L. B., (1999) A prospective study of personality characteristics, occupational stressors, and burnout among school psychology practitioners, Journal of School Psychology

67.

O`Halloran, T. M., (2000) Stress on the job: Self-care resources for counselors, Journal of Mental Health Counseling

68.

Pines, A., (1981) Burnout: From tedium to personal growth, Free Press

69.

Pines, A., (1988) Burnout: From tedium to personal growth, Free Press

70.

Rijk, A. E., (1998) Active coping and need for control as moderators of the job demand-control model: Effects on burnout, Journal of Occupational and Organizational Psychology

71.

Rizzo, J. R., (1970) Role conflict and ambiguity in complex organizations, Administrative Science Quarterly

72.

Romano, J. L., (1984) Stress management and wellness: Reaching beyond the office, Personal and Guidance Journal

73.

Ross. R. R., (1989) Job stress, social support, and burnout among counseling center staff, Journal of Counseling psychology

74.

Schaddock, A. J., (1998) Factors associated with burnout in workers in residential facilities for people with an intellectual disability, Journal of Intellectual & Developmental Disability

75.

Siedentop, D., (1988) Inclusion practices of effective elementary specialists, Adapted Physical Activity Quarterly

76.

Skovholt, T. M., (2003) 건강한 상담자만이 남을 도울 수 있다, 학지사

77.

Sue, D. W., (1973) Ethnic identity: the impact of two cultures on the psychological development of Asians in America, Science and Behavior Books

78.

Susan, M. F., (1994) Burnout among crisis intervention counselors and its relationship to social support, CACD Journal

79.

Uba, I, (1994) Asian Americans: Personality patterns, identity, and mental health, Guilford Press

80.

Um, M. Y., (1998) Role stressors, burnout, mediators, and job satisfaction: A stress-strain-outcome model and an empirical test, Social Work Research

81.

Yu, K., (2007) Development of a culturally valid Counselor Burnout Inventory in Korean counselors, Unpublished doctoral dissertation, University of Arkansas

82.

Yu, K., (2007) Counselor's collective self-esteem mediates job dissatisfaction and client relationship, Journal of Employment Counseling

logo