바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

내담자의 상담 불만족에 대한 개입 척도의 개발과 타당화

The Development and Validation of the Intervention in Relation to Client Dissatisfaction in Counseling

초록

본 연구는 내담자의 상담 불만족에 대한 개입 척도를 개발하고 그 타당도를 검증하고자 하였다. 연구 1은 샤프란의 동맹결렬 해결 모델에 불만족 표현의 상담구조화를 첨가하여 예비 척도를 제작하였다. 그리고 150명의 내담자들에게 이 예비척도 설문지를 실시하고 요인분석과 문항분석을 통해 최종 척도를 확정하였다. 연구 1의 결과, 내담자의 상담 불만족에 대한 개입 척도는 5요인(불만족 표현의 상담구조화, 불만족 징후에 대한 관심, 불만족 표현의 부담 탐색, 불만족 경험의 탐색, 불만족의 기대 탐색) 총 26문항이 선정되었다. 연구 2는 내담자 불만족에 대한 상담자 개입 척도의 타당화 과정으로, 250명의 내담자에게 설문지를 실시하고 확인적 요인분석과 상담자 평가 척도, 상담자 발달 척도, 공감 척도와의 관계를 살펴보았다. 그 결과 상담 불만족에 대한 개입의 차이가 상담자 평가, 상담자 발달, 공감 정도를 잘 반영해 주는 것으로 나타나, 상담 불만족 개입 척도가 신뢰할만한 타당도를 지니고 있는 것으로 평가되었다. 그리고 본 연구에서 개발한 척도의 의의와 한계점에 대해서 논의하였다.

keywords
내담자의 상담불만족에 대한 개입, 불만족 표현의 상담구조화, 불만족 징후에 대한 관심, 불만족 표현의 부담 탐색, 불만족 경험의 탐색, 불만족의 기대 탐색, counseling structuring of client's dissatisfaction, attending to the dissatisfaction marker, exploration of dissatisfaction experience, exploration of avoidance, self-assertion

Abstract

The present study was conducted with the aim of developing a Counselor's Intervention to Client's Dissatisfaction scale. In Study 1, a scale measuring the counselor's intervention to the level of client dissatisfaction was developed. The counseling structuring of client dissatisfaction was added to the Safran's alliance rupture solution model, resulting in a 26-item counselor's intervention to client's dissatisfaction questionnaire. The relationship of counselor's intervention to client's dissatisfaction was defined by means of 5 sub-factors, as follows counseling structuring of client dissatisfaction, attending to the dissatisfaction marker, exploration of the dissatisfaction, exploration of avoidance and self-assertion. In Study 2, the questionnaire thus developed was applied to clients and psychometric attribution was examined. The results of the correlation analysis and confirmatory factor analysis confirmed the reasonable goodness-fit of both.

keywords
내담자의 상담불만족에 대한 개입, 불만족 표현의 상담구조화, 불만족 징후에 대한 관심, 불만족 표현의 부담 탐색, 불만족 경험의 탐색, 불만족의 기대 탐색, counseling structuring of client's dissatisfaction, attending to the dissatisfaction marker, exploration of dissatisfaction experience, exploration of avoidance, self-assertion

참고문헌

1.

강현주, (2002) 상담에서 도움된 경험(Helpful Experience)에 관한 질적분석-성공사례를 중심으로-,

2.

구자경, (1998) 내담자의 분노에 대한 상담자의 반응,

3.

김계수, (2001) AMOS 구조방정식 모형분석, SPSS 아카데미

4.

김정임, (1999) 작업동맹 및 주장성과 내담자의 상담에 대한 불만 경험 및 표현의 관계,

5.

김지현, (2002) 대학생의 관점에서 본 “상담관계” 기대에 대한 연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

6.

노형진, (2002) SPSS/AMOS에 의한 사회조사분석, 형설출판사

7.

문보경, (2001) 상담에 대한 내담자의 불만 경험:질적 분석,

8.

성승연, (2006) 상담 장면에서의 탈동일시 현상,

9.

손유미, (2005) 초심상담자와 내담자의조기종결경험에 관한 질적분석,

10.

심흥섭, (1998) 상담자 발달수준 평가에 관한 연구,

11.

오경희, (1986) 초기 상담에서 상담자의 반응 의도 전달이 내담자의 의도지각 및 상담의 효율성에 평가에 미치는 영향,

12.

윤호균, (1983) 삶 상담 상담자, 문지사

13.

윤호균, (2001) 공상,집착 그리고 상담:상담접근의 한 모형, 한국심리학회지

14.

윤호균, (2005) 심리 상담의 치료적 기제, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

15.

이장호, (2005) 상담심리학의 기초, 학지사

16.

정찬석, (2005) 청소년 내담자가 지각한 상담의 도움측면 탐색 연구,

17.

홍세희, (2000) 요인분석과 구조방정식 모형의 이해와 적용, 광운대학교 학생상담실 동계 워크샵 교재

18.

황주연, (2002) 자아강도와 자기은폐에 따른 상담 동기와 상담자에 대한 기대,

19.

Atwood, G.E., (1989) Impasses in psychoanalytic: A royal road, Contemporary Psychoanalysis

20.

Bauer, G. P., (1993) The Analysis of the Transference in the Here and now, Jason Aronson Inc

21.

Bordin, E. S., (1979) The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance, Psychotherapy: Theory Research and Practice

22.

Borghi, J., (1968) Premature termination of psychotherapy and patient-therapist expectations, Journal of Psychotherapy

23.

Elkind, S. N., (1992) Resolving impasses in therapeutic relationships, Jhon Wiley & Sons

24.

Elliott, R., (1985) Helpful and non helpful events in brief counseling interviews: An empirical taxonomy, Journal of Counseling Psychology

25.

Foreman, S. A., (1985) Therapist actions that address initially poor therapeutic alliances in psychotherapy, Journal of Psychiatry

26.

Greenberg, L. S., (1986) Change process research, Journal of Counseling and Clinical Psychology

27.

Harper, H., (1989a) Coding guide Ⅰ: Identification of confrontation challenges in exploratorytherapy, University of Sheffield

28.

Harper, H., (1989b) Coding guide Ⅱ: Identification and classification of therapist markers and withdrawal challenges, University of Sheffield

29.

Heilbrun, A. B., (1970) Toward resolution of the dependency-premature termination paradox for females in psychotherapy, Journal of Counseling and Clinical Psychology

30.

Hill, C. E., (1996) Therapist retrospective recall of impasses on long-term psycho-therapy: A qualitative analysis, Journal of Consulting Psychology

31.

Hill, C. E., (1993) Beneath the surface of long-term therapy: Therapist and client report of their own and each other's covert processes, Journal of Consulting Psychology

32.

Horowitz, M. J., (1987) States of mind, Plenum

33.

Hoyt, W. T., (1993) Interpersonal influence in a single case of brief counseling: An analytic strategy and a comparison of two index of outcome, Journal of Counseling Psychology

34.

Kivlighan, D. M. Jr., (1992) Counselor technical activity in cases with improving working alliance and continuing - poor working alliance, Journal of Counseling Psychology

35.

Kohut, H., (1984) How does analysiscure, University of Chicago Press

36.

Larson, D. G., (1990) Self- Concealment: Conceptualization, Measure ment, and Health Implications, Journal of Social and Clinical Psychology

37.

Mallinckrodt, B., (1996) Change in working alliance, social support, and psychological symptoms in brief therapy, Journal of Counseling Psychology

38.

Martin, Garke, (2000) A relational approach to understanding change: Plurality and Contextualism in a psychotherapy research program, Psychotherapy Research

39.

McCullough, J. P., (1987) Stage process design: A predictive confirmation structure for the single case, Psychotherapy

40.

Overall, B., (1963) Expectations of psychotherapy in patients of lower socioeconomic class, American Journal of Orthopsychiatry

41.

Regan, A. M., (1992) Investigation of what clients and counselors do not say in brief therapy, Journal of Consulting Psychology

42.

Rennie, D. L., (1994) Clients' deference in psychotherapy, Journal of Counseling Psychology

43.

Rhodes, R. H., (1994) Client retrospective recall of resolved and unresolved misunderstanding events, Journal of Consulting Psychology

44.

Rice, L. N., (1984) Patterns of change: Intensiv analysis of psychotherapy process, Guilford Press

45.

Safran, J. D., (1993) Breaches in the therapeutic alliance: An area for negotiating authentic relatedness, Psychotherapy

46.

Safran, J. D, (1993) Breaches in the therapeutic alliance: An arena for negotiating authentic relatedness, Psychotherapy

47.

Safran, J. D., (2005) Evaluating alliance-focused intervention for potential treatment failures: a feasibility study and descriptive analysis, Psychology

48.

Safran, J. D, (1990) The therapeutic alliance rupture as a therapy event for empirical investigation, Psychotherapy

49.

Safran, J. D., (1996) The resolution of ruptures in the therapeutic alliance, Journal of Consulting and Clinical Psychology

50.

Safran, J. D., (2000) Negotiating the therapeutic alliance: A relational treatment guide, The Guilford Press

51.

Safran, J. D., (1988) Integrating psychotherapy research and practice: Modeling the change process, Psychotherapy

52.

Strauss, J. L., (2006) Early Alliance, Alliance Ruptures, and Symptom Change in a Nonrandomized Trial of Cognitive Therapy for Avoidant and Obsessive Compulsive Personality Disorders, and Symptom Change in a Nonrandomized Trial of Cognitive Therapy for Avoidant and Obsessive Compulsive Personality Disorders

53.

Tinsley, H. E. A., (1998) Manipulation of Expectancies About Counseling and Psychotherapy: Review and Analysis of Expectancy Manipulation Strategies and Results, Journal of Counseling Psychology

logo