바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

대학생의 역기능적 의사소통 유형과 특성분노, 분노사고 및 분노표현에 대한 관계

The Relationships of Trait Anger, Angry Thoughts, and Expression of Anger to Dysfunctional Communication Patterns

초록

대학생 425명을 대상으로 Satir의 역기능적 의사소통 유형과 특성분노, 분노사고, 분노표현 간에 어떤 관계가 있는지 살펴보았다. 역기능적 의사소통 유형은 회유형이 가장 많았고, 다음으로 산만형, 초이성형, 비난형 순 이었다. 역기능적 의사소통 유형 중 비난형점수가 특성분노에 대하여 가장 높은 설명력을 보였다. 회유형, 비난형, 산만형점수는 일차적 분노사고의 하위요인들과 유의한 관계가 있었지만 초이성형점수는 유의한 관계를 보이지 않았다. 이차적 분노사고에서, 비난형점수가 타인비난/보복 사고에 대하여 가장 높은 설명력을 보였다. 무력감 사고에서는 회유형점수가 가장 높은 설명력을 보였고, 분노통제/건설적 대처 사고에서는 회유형점수가 가장 높은 설명력을 보였다. 분노 표현방식에서 비난형점수가 분노표출에 대하여 가장 높은 설명력을 보였으며, 비난형점수와 산만형점수는 분노표출과 정적으로 유의한 관계가 있었고, 초이성형점수와 회유형점수는 부적으로 유의한 관계가 있었다. 분노억제는 회유형점수와 비난형점수가 유의한 관계를 보였다. 분노통제는 회유형점수가 가장 높은 설명력을 보였으며, 회유형점수와 초이성형점수는 분노통제와 정적으로 유의한 관계가 있었고, 비난형점수는 부적으로 유의한 관계가 있었다. 이러한 결과는 역기능적 의사소통 유형에 따라 특성분노, 분노사고, 분노표현이 다르고, 분노에 대한 개입을 할 때 이러한 점을 고려해야 한다는 것을 의미한다.

keywords
역기능적 의사소통, 특성분노, 분노사고, 분노표현, dysfunctional communication, trait anger, anger thought, anger expression

Abstract

This study examined Satir dysfunctional communication patterns in relation to trait anger, angry thoughts, and expressions of anger by 425 college students. In terms of our results, the sequences of dysfunctional communication were as follows: placating stance, irrelevant stance, super-reasonable stance, and blaming stance. The blaming stance score explained most of the elements inherent within trait anger. The placating stance, blaming stance, and irrelevant stance scores were significantly related to the factors of primary anger thought. In secondary thoughts of anger, the blaming stance score explained most of the elements within the derogation of others/revenge. The placating stance score explained most of the issues involved in helplessness, and the placating stance score went a long way towards explaining most of the anger-control/constructive coping strategies. The blaming stance score to a great extent explained the issue of anger-out. The blaming stance and the irrelevant stance scores were positively related to anger-out, whereas the super-reasonable and the placating stance scores were negatively related to it. The placating stance and the blaming stance scores, to a significant degree, helped to explain anger-in to a significant degree. The placating stance score explained most of anger-control, while the placating stance and super-reasonable stance scores were positively related to it. However, the blaming stance score was negatively related to it. These results indicate that trait anger, angry thoughts, and expressions of anger differ according to the pattern of dysfunctional communication. These results must be taken into account when considering anger intervention strategies.

keywords
역기능적 의사소통, 특성분노, 분노사고, 분노표현, dysfunctional communication, trait anger, anger thought, anger expression

참고문헌

1.

고경희, (2001) 특성분노,분노 표현양식과 비합리적 신념,

2.

김성윤, (2001) 중학생의 자아개념 유형과 부모-자녀의 의사소통 유형의 관계,

3.

김영애, (2004) 인간관계 및 부부관계 개선을 위한 사티어 의사사소통 훈련 프로그램, 김영애가족치료연구소

4.

김옥숙, (2001) 부모와의 의사소통 유형과 고등학생의 자아존중감 및 진로 성숙도의 관계,

5.

김인석, (2004) 특성분노와 의도-모호성이 타인비난과 운전분노에 미치는 영향, 한국심리학회지: 건강

6.

김인희, (2000) 대학생의 비합리적 신념과 분노의 관계,

7.

서수균, (2004) 분노와 관련된 인지적 요인과 그 치료적 함의,

8.

송성자, (1985) 한국 부부간의 의사소통 유형과 가족치료에 관한 연구:의사소통 가족치료이론을 중심으로,

9.

송성자, (1994) 경험적 가족 치료:사티어 이론과 기법, 중앙적성출판사

10.

양윤일, (2005) 중학생 자녀가 지각한 부모와의 의사소통 수준과 분노 표현방식과의 관계,

11.

유주현, (2001) 정서표현에 대한 양가감정과 사회적 지지 및 심리적 안녕감과의 관계,

12.

이상로, (1980) 성격의 이론, 중앙적성출판사

13.

이상순, (1998) 심리경향에 따른 의사소통 유형 분석:Jung과 Satir의 이론 중심으로, 부산대학교 석사학위논문

14.

이인선, (2004) 부모-자녀간 의사소통 및 학교생활 만족도가 청소년의 게임 중독 정도에 미치는 영향,

15.

이재창, (1995) 인간이해를 위한 심리학, 문음사

16.

이훈구, (2002) 정서심리학, 법문사

17.

장형석, (2000) 대학생들의 스트레스 원천과 대처 전략, 연구보

18.

전겸구, (1991) 분노표현 양식과 신체 병리와의 관계, 한국심리학회 연차학술대회 발표초록집

19.

Alschuler, C. F., (1984) Developing healthy response to anger :The counselor's role, Journal of Counseling and Development

20.

Arcus, M. E., (1998) 가족생활교육의 실제, 하우

21.

Barns, J. L., (1985) Parent- adolescent communication and the circomplex model, Child Development

22.

Beck, A. T., (2000) Prisoner of hate: The cognitive basis of anger, hostility, and violence, Perennial

23.

Deffenbacher, J. L., (1992) Trait anger: Theory, findings and implications in : Advance in personality assessment, Lawrence Erlbaum

24.

Deffenbacher, J. L., (2000) Overcoming situational and general anger, New Harbinger

25.

Gordon, T., (1975) Parent effectiveness training, Harper & Row Publishers

26.

Hazebroek, J. F., (2001) Cognitive appraisals associated with high trait anger, Personality and Individual Differences

27.

Lazarus, R. S., (1991) Emotion and adaption, Oxford University Press

28.

Novaco, R. W., (1994) Violence and mental disorder, The University of Chicago Press

29.

Satir, V., (1983) Conjoint family therapy, Science and Behavior Books

30.

Satir, V., (2000) 사티어 모델: 가족치료의 지평을 넘어서, 김영애가족치료연구소

31.

Satir, V., (2004) 사람 만들기, 홍익제

32.

Schacher, S., (1962) Cognitive, social and physiological determinants of emotions state, Psychological Review

33.

Spielberger, C. D., (1983) Assesment of anger: The state-trait anger in : Advance in personality assessment, Erlbaum

34.

Spielberger, C. D., (1985) The experience and expression of anger: Construction and validation of an anger expression scale,

35.

Spielberger, C. D., (1988) The experience, expression and control of anger in : Health psychology: Individual difference and stress, Springer Verlag

36.

Thich Nhat Hanh, (2003) 화, 명진

37.

Weaver, W., (1949) The mathematical theory of communication, The University of Ⅲ

38.

Weiner, B., (1985) An attributional theory of achievement motivation and emotion, Psychological Review

logo