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메뉴ISSN : 1229-0688
대학생 425명을 대상으로 Satir의 역기능적 의사소통 유형과 특성분노, 분노사고, 분노표현 간에 어떤 관계가 있는지 살펴보았다. 역기능적 의사소통 유형은 회유형이 가장 많았고, 다음으로 산만형, 초이성형, 비난형 순 이었다. 역기능적 의사소통 유형 중 비난형점수가 특성분노에 대하여 가장 높은 설명력을 보였다. 회유형, 비난형, 산만형점수는 일차적 분노사고의 하위요인들과 유의한 관계가 있었지만 초이성형점수는 유의한 관계를 보이지 않았다. 이차적 분노사고에서, 비난형점수가 타인비난/보복 사고에 대하여 가장 높은 설명력을 보였다. 무력감 사고에서는 회유형점수가 가장 높은 설명력을 보였고, 분노통제/건설적 대처 사고에서는 회유형점수가 가장 높은 설명력을 보였다. 분노 표현방식에서 비난형점수가 분노표출에 대하여 가장 높은 설명력을 보였으며, 비난형점수와 산만형점수는 분노표출과 정적으로 유의한 관계가 있었고, 초이성형점수와 회유형점수는 부적으로 유의한 관계가 있었다. 분노억제는 회유형점수와 비난형점수가 유의한 관계를 보였다. 분노통제는 회유형점수가 가장 높은 설명력을 보였으며, 회유형점수와 초이성형점수는 분노통제와 정적으로 유의한 관계가 있었고, 비난형점수는 부적으로 유의한 관계가 있었다. 이러한 결과는 역기능적 의사소통 유형에 따라 특성분노, 분노사고, 분노표현이 다르고, 분노에 대한 개입을 할 때 이러한 점을 고려해야 한다는 것을 의미한다.
This study examined Satir dysfunctional communication patterns in relation to trait anger, angry thoughts, and expressions of anger by 425 college students. In terms of our results, the sequences of dysfunctional communication were as follows: placating stance, irrelevant stance, super-reasonable stance, and blaming stance. The blaming stance score explained most of the elements inherent within trait anger. The placating stance, blaming stance, and irrelevant stance scores were significantly related to the factors of primary anger thought. In secondary thoughts of anger, the blaming stance score explained most of the elements within the derogation of others/revenge. The placating stance score explained most of the issues involved in helplessness, and the placating stance score went a long way towards explaining most of the anger-control/constructive coping strategies. The blaming stance score to a great extent explained the issue of anger-out. The blaming stance and the irrelevant stance scores were positively related to anger-out, whereas the super-reasonable and the placating stance scores were negatively related to it. The placating stance and the blaming stance scores, to a significant degree, helped to explain anger-in to a significant degree. The placating stance score explained most of anger-control, while the placating stance and super-reasonable stance scores were positively related to it. However, the blaming stance score was negatively related to it. These results indicate that trait anger, angry thoughts, and expressions of anger differ according to the pattern of dysfunctional communication. These results must be taken into account when considering anger intervention strategies.
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