바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

상담자 언어반응유목별 상담자와 내담자의 반응시간

Counselor's and Client's Response Time in Counselor Verbal Response Category

초록

본 연구는 상담자와 내담자가 상담자의 어떤 언어반응유목에 대해 5초 작업시간을 소요하는지를 Hill의 상담자언어반응유목을 사용하여 살펴보았다. 상담자는 해석과 직면으로 개입 할 때, 내담자는 상담자의 해석과 직면에 반응할 때 5초 이상의 침묵시간을 갖는 비율이 높았다. 반면, 상담자가 재언급 한정질문 반영으로 개입 할 때 그리고 이들 상담자의 개입들에 대해서 내담자가 반응을 할 때는 5초 작업시간을 갖는 비율이 낮았다. 이러한 결과는 해석과 직면이 그것을 산출할 때나 그에 대해 반응을 할 때 5초 작업시간이 소요될 만큼 처리할 정보부하량이 많은 반면, 한정질문 재언급 반영 등은 이들 반응을 산출할 때나 그에 대해 반응을 할 때 5초 작업시간을 소요할 만큼 처리할 정보부하량이 많지 않다는 것을 시사한다. 본 연구에서도 내담자는 상담자가 소요한 반응시간에 자신의 반응시간을 일치시키는 경향이 있었다. 상담자는 자신의 반응시간의 길이를 조절할 수 있으며, 처리부하량이 높은 개입에 대해 상담자가 충분한 작업 시간을 갖는다면 내담자는 상담자의 반응시간에 자신의 반응시간을 일치시켜 작업할 충분한 시간을 확보하여 발언의 질을 향상시킬 수 있을 것으로 시사된다. 따라서 상담자는 내담자에게 충분한 반응시간을 허용할 필요가 있다.

keywords
silence, response time, counselor verbal response category, synchrony, silence, response time, counselor verbal response category, synchrony, 침묵, 반응시간, 상담자언어반응유목, 반응시간일치 현상

Abstract

The purpose of this study was to investigate at which counselor verbal response catory(CVRC) the counselor and the client used over 5-second silence as a response time. The percentages the counselor and the client used 5-second response time were higher on interpretation and confrontation and lower on restatement, close-ended question, and reflection. These results suggest that the demand on processing capacity of interpretation and confrontation are heavy and that of restatement, close-ended question, and reflection are not heavy. In this study also, the clients tended to synchronize their response times to those of counselor's. Because the counselor can control the duration of response time that it is suggested that if the counselor uses enough time to produce interventions which have heavy processing capacity the client will synchronize their response time to that of the counselor's and improve the quality of their responses. So the counselor needs to allow the client to have enough response time.

keywords
silence, response time, counselor verbal response category, synchrony, silence, response time, counselor verbal response category, synchrony, 침묵, 반응시간, 상담자언어반응유목, 반응시간일치 현상

참고문헌

1.

금명자 (1994). 상담단계와 내담자 체험수준에 따른 상담자 개입패턴의 즉시적 성과. 미발표 박사학위 청구논문, 서울대학교.

2.

문형춘 (1993). 초기상담에서 내담자-상담자 반응 연계 유형에 따른 즉시적 성과. 미발표 석사학위 청구논문, 서울대학교.

3.

방기연 (1991). 상담 초기 작업동맹과 상담자 반응간의 관계. 미발표 석사학위 청구논문, 서울대학교.

4.

신경진 (1997a). 심리치료에서의 침묵: 개관. 한국심리학회지: 상담과 심리치료, 9(1), 227- 257.

5.

신경진 (1997b). 상담과정에서의 침묵과 상담성과의 관계. 미발표 박사학위청구논문, 성균관대학교.

6.

신경진 (2007a). 침묵으로서의 주도시간의 언어적 특성. 한국심리학회 연차학술대회논문집. 302-303.

7.

신경진 (2007b). 상담자언어반응유목별 상담자의 반응산출시간과 내담자의 반응시간. 한국상담심리학회 대외심포지엄 및 학술/사례발표 대회 논문집. 324-325.

8.

신경진(2008). 침묵으로서의 주도시간의 언어적 특성과 상담 성과: 화자 전환 단서와 발언 응집력을 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 27(2), 373-390.

9.

유성경 (1988). 상담자와 내담자의 언어적 상호작용과 상담효율성과의 관계. 한국심리학회: 상담과 심리치료, 1, 79-92.

10.

유정이 (1990). 연계분석으로 본 언어 상호작용과 공감적 이해의 지각. 미발표 석사학위 청구논문, 서울대학교.

11.

윤순임 (1995). 정신분석치료. 윤순임 외 15인(공저) 현대상담․심리치료의 이론과 실제. 서울: 중앙적성출판사.

12.

정방자 (1986). 정신역동적 상담과정에서의 상담자와 내담자의 언어반응 변화 분석. 미발표 박사학위 청구논문, 서울대학교.

13.

Greene, J. O., & Lindsey, A. E. (1989). Encoding processes in the production of multiple-goal messages. Journal of Communication Research, 16, 120-140.

14.

Greene, J. O., McDaniel, T. L., Buksa, K., & Ravizza, S. M. (1993). Cognitive processes in the production of multiple goal messages: Evidence from the temporal characteristics of speech. Western Journal of Communication, 57, 65-86.

15.

Greenson, R. R. (1961). On the silence and sounds of the analytic hour. Journal of American Psychoanalytic Association, 9, 79-84.

16.

Hill, C. E., Greenwald, C., Reed, K. R., Charles, D., O'Farrell, M. K., & Carter, J. A. (1981). Manual for counselor and client verbal response category systems. Columbus, Ohio: Marathon Consulting and Press.

17.

Hill, C. E., Thompson, B. J., & Ladany, N. (2003). Therapist use of silence in therapy: A survey. Journal of Clinical Psychology, 59(4), 513-524.

18.

Hill, C. E. (1978). Development of a counselor verbal response category system. Journal of Counseling Psychology, 25, 461-468.

19.

Jasnow, M., & Feldstein, S. (1986). Adult-like temporal characteristics of mother-infant interactions, Child Development, 57, 754-761.

20.

Matarazzo, J. D. (1973). A speech interaction system. In D. J. Kiesler(Ed.). The process of psychotherapy. Chicago: Aldine.

21.

Matarazzo, J. D., Wiens, A. N., Matarazzo, R. G., & Saslow, G. (1968). Speech and silence behavior in clinical psychotherapy and its laboratory correlates. In J. M. Shlien(Ed.). Research in psychotherapy (Vol. 3, pp. 346-394). Washington, D. C.: American Psychological Association.

22.

Matarazzo, J. D., & Wiens, A. N. (1967). Interviewer influence on duration of interviewee silence. Journal of Experimental Research on Personality, 2, 56-69.

23.

Matarazzo, J. D., Hess, H. F., & Saslow, G. (1962). Frequency and duration characteristic of speech and silence behavior during interviews. Journal of Clinical Psychology, 18, 416-426.

24.

Mertens, Wolfgang (1990). Einführung in die psychoanalytische therapy, Band I. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart Berlin Köln.

25.

Miura, I. (1993). Switching pauses in adult-adult and child-child turn takings: An initial study. Journal of Psycholinguistic Research, 22, 383-395.

26.

Newman, L. L., & Pratt, S. R. (1990). Adaptive self-stabilization in adult-child interactions: Temporal congruence with varied switch-pause durations. Discourse Processes, 13, 363-374.

27.

Newman, L. L., & Smit, A. B. (1989). Some effects of variations in response time latency on speech rate, interruptions, and fluency in children's speech. Journal of Speech and Hearing Research, 32, 635-644.

28.

Rowe, M. B. (1974a). Wait-time and rewards as instructional variables: Their influence on language, logic, and fate control. Journal of research in Science Teaching, 11, 81-94.

29.

Rowe, M. B. (1974b). Reflections on wait-time: Some methodological questions. Journal of research in Science Teaching, 11, 263-279.

30.

Ruhl, K. L., Hughes, C. A., & Gajar, A. H. (1990). Efficacy of the pause procedure for enhancing learning disabled and nondisabled college students' long- and short-term recall of facts presented through lecture. Learning Disability Quarterly, 13, 55-64.

31.

Tobin, K. G. (1980). Effects of an extended wait time on science achievement. Journal of Research in Science Teaching, 17, 469-475.

32.

Tobin, K. G. (1984). Effects of extended wait time on discourse characteristics and achievement in middle school grades. Journal of Research in Science Teaching, 21, 779-791.

33.

Tobin, K. G., & Capie, W. (1983). The influence of wait-time on classroom learning. European Journal of Science Education, 5, 35-48.

34.

Welkowitz, J., Bond, R. N., Feldman, L., & Tota, M. E. (1990). Conversational time patterns and mutual influence in parent-child interactions: A time series approach. Journal of Psycholinguistic Research, 19, 221-243.

35.

Welkowitz, J., Cariffe, G., & Feldstein, S. (1976). Conversational congruence as a criterion of socialization in children. Child Development, 47, 269-272.

36.

Wolberg, L. R. (1994). The technique of psychotherapy. New York: Grane & Stratton.

logo