바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

초등학생의 자기보고 된 ADHD 성향과 우울과의 관계에서 스트레스의 조절효과

A Moderating Effect of Stress on the Relation between ADHD symptoms and Depression in Elementary School Students

초록

본 연구는 초등학생의 ADHD 성향과 우울의 관계에서 스트레스가 조절효과를 가지는지 알아보았다. B시에 소재한 9개의 초등학교 4, 5, 6학년 801명(남 418명, 여 383명)의 학생들을 대상으로, ADHD 성향, 우울, 스트레스 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였으며, LMS(latent moderated structural equations) 방법을 사용하여 초등학생의 ADHD 성향과 우울의 관계에서 스트레스의 조절효과를 검증하였다. 그 결과, 초등학생의 ADHD 성향은 우울, 스트레스와 정적인 상관관계를 보였고, ADHD 성향과 스트레스는 각각 우울에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 초등학생의 ADHD 성향은 스트레스와 상호작용하여 우울에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ADHD 성향이 높을수록 우울이 높아지되 스트레스가 높은 아동일수록 더 강화된다는 것으로, ADHD 성향을 가진 아동이더라도 스트레스가 낮으면 우울이 감소될 수 있으며, 스트레스가 높으면 우울이 증가할 수 있음을 시사한다. 따라서 ADHD 성향을 보이는 아동의 우울을 예방하기 위해 ADHD 아동이 경험하는 스트레스를 고려해야 할 필요가 있다. 연구 결과에 기초하여 논의 및 함의가 제시되었다.

keywords
ADHD 성향, 우울, 스트레스, 조절효과, ADHD symptoms, depression, stress, moderating effect

Abstract

The purpose of this study was to examine the moderating effects of stress on the relation between ADHD symptoms and depression in elementary school students. For this study, self-reports data were collected from 801 elementary school students (418 boys and 383 girls), measuring ADHD symptoms, depression, and stress. The instruments included ADHD scale, Daily Stress Scale for Korean Children, and Children’s Depression Inventory. The results of this study were as follows. ADHD symptoms were positively correlated with depression and stress. ADHD symptoms and stress significantly predicted the levels of depression. Stress moderated the relation between ADHD symptoms and depression among the students, implying that the level of stress plays an important role as a protective factor in reducing depression in children with ADHD symptoms. Based on the results, findings and implications are discussed.

keywords
ADHD 성향, 우울, 스트레스, 조절효과, ADHD symptoms, depression, stress, moderating effect

참고문헌

1.

김수빈, 이 숙 (2009). 아동이 지각한 일상적 스트레스가 아동의 적응에 미치는 영향: 사회적 지지의 중재효과. 대한가정학회지, 47(2), 55-67.

2.

김용수, 박현주 (2008). 초등학교 아동이 지각하는 스트레스 분석. 아동교육, 17(4), 63- 76.

3.

김용익, 이동훈, 박원모 (2010). 고등학생의 ADHD 증상과 인터넷 과다사용 및 우울과의 관계. 상담학연구, 11(1), 245-264.

4.

김의철, 박영신, 임의연, Akira, T., Satoshi, H. (2010). 스트레스와 우울에 대한 부모의 사회적 지원, 어려움 극복효능감, 스트레스 관리행동의 영향: 초․중․대학생 집단을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 16(2), 197-219.

5.

김현숙 (2003). 주의력결핍․과잉행동 성향 아동과 일반 아동의 스트레스 및 사회적지지 비교. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.

6.

남윤주, 이 숙 (2008). 아동이 지각한 애착과 자아개념, 일상적 스트레스가 우울에 미치는 영향. 놀이치료연구, 12(2), 1-16.

7.

박성희, 김희화 (2008). 초등학생과 중학생의 학업스트레스와 학습된 무력감 간의 관계. 청소년학연구, 15(3), 159-182.

8.

박현진, 허자영, 김영화, 송현주 (2011). ADHD 아동을 위한 인지증진훈련, 사회기술훈련, 부모교육 병합 프로그램의 개발 및 효과. 정서․행동장애 연구, 27(3), 25-58.

9.

배금예 (2005). 로샤검사에서 나타난 ADHD 아동의 심리적 특성. 정서․행동장애연구, 21(4), 45-69.

10.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과의 검증: 개념적 구분 및 자료 분석시 고려사항. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 1147-1168.

11.

서울특별시, 학교보건진흥원, 서울대병원 소아정신과, 서울시소아청소년정신보건센터 (2005). 2005년도 역학사업보고서–서울시 소아청소년 정신장애 유병율 조사. 서울시소아청소년정신보건센터.

12.

신민영, 김호영, 김지혜 (2005). 주의력 결핍/과잉 행동 장애 증상을 호소하는 청소년의 우울: 자기 개념의 매개변인 효과. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 903-916.

13.

위지희, 채규만 (2004). 주의력결핍 과잉행동 청소년의 인터넷 중독성향과 심리․사회적 특성. 한국심리학회지: 임상, 23(2), 397- 416.

14.

이동훈 (2009). 초등학생의 ADHD 증상 유병율 및 우울, 불안, 스트레스, 학교부적응과의 관계. 상담학연구, 10(4), 2397-2419.

15.

이동훈, 송연주, 김홍석 (2012). 초등학생의 ADHD 증상과 인터넷 중독 성향과의 관계: 불안과 사회기술의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(2), 421- 440.

16.

이소현, 도현심, 최미경, 구슬기 (2010). 어머니의 양육신념이 아동의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 경로탐색: 아동의 사교육 경험 및 스트레스의 매개적 역할. 아동학회지, 31(3), 255-272.

17.

이정숙, 권영란, 김수진 (2007). 청소년의 집단따돌림 피해와 우울이 자살사고에 미치는 영향. 정신간호학회지, 16(1), 32-40.

18.

이정아, 정현화 (2012). 아동의 일상적 스트레스, 인지적 취약성과 우울의 구조적 관계에 대한 종단연구. 상담학연구, 13(2), 935- 952.

19.

이종길 (2008). 학교폭력의 원인과 실태 및 대처 방안 연구. 윤리연구, 69, 305-334.

20.

정연옥 (2010). 초등학생의 스트레스와 내재화 및 외현화 문제: 부모양육 행동과 부적응 도식의 효과. 한국심리학회지: 일반, 29(2), 315-333.

21.

최진오 (2011). 초등학교 4-6학년 학생들의 ADHD 성향, 사회기술수준과 정서적 문제간의 관계분석. 특수아동교육, 13(1), 1-20.

22.

한미현, 유안진 (1995). 한국아동의 일상적 스트레스 척도의 개발. 대한가정학회지, 33(4), 49-64.

23.

한유진 (1993). 아동과 청소년의 우울성향 및 귀인방식과 학업성취. 서울대학교 석사학위논문.

24.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정 기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

25.

Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. London, United Kingdom: SAGE Publications.

26.

American Psychiatric Association (APA). (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.), Washington, DC: Author.

27.

American Psychiatric Association (APA). (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text rev.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

28.

Angold, A., Costello, E., & Erkanli, A. (1999). Comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(1), 57-87.

29.

Angold, A., Costello, E., Erkanli, A., & Worthman, C. (1999). Pubertal changes in hormone levels and depression in girls. Psychological Medicine, 29(5), 1043-1053.

30.

Bagwell, C. L., Molina, B. G., Pelham, W. E., & Hoza, B. (2001). Attention-deficit hyperactivity disorder and problems in peer relations; Predictions from childhood to adolescence. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(11), 1285-1292.

31.

Bennett, P. (2000). Introduction to Clinical Health Psychology. Buckingham, Open University Press.

32.

Biederman, J., Ball, S., Monuteaux, M., Mick, E., Spencer, T., McCreary, M., Cote, M., & Faraone, S. (2008). New insights into the comorbidity between ADHD and major depression in adolescent and young adult females. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 47(4), 426-434.

33.

Biederman, J., Faraone, S, V., Wozniak, J., Mick, E., Kwon, A., Cayton, G. A., & Clark, S. (2005). Clinical correlates of bipolar disorder in a large, referred sample of children and adolescents. Journal of Psychiatric Research, 39(6), 611-622.

34.

Biederman, J., Newcorn, J., & Sprich, S. (1991). Comorbidity in attention deficit hyperactivity disorder with conduct, depressive, anxiety, and other disorders. American Journal of Psychiatry, 148(5), 564-577.

35.

Blackman, G., Ostrander, R., & Herman, K. (2005). Children with ADHD and depression: a multisource, multimethod assessment of clinical, social, and academic functioning. Journal of Attention Disorders, 8(4), 195-207.

36.

Bussing, R., Mason, D. M., Bell, L., Proter, P., & Garvan, C. (2010). Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(6), 595-605.

37.

Chao, C. Y., Gua, S, F., Mao, W. C., Shyu, J. F., Chen, Y. C., & Yeh, C. B. (2008). Relationship of attention deficit hyperactivity disorder symptoms, depressive/anxiety symptoms, and life quality in young men. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 62, 421- 426.

38.

Chronis-Tuscano, A., Molina, B. G., Pelham, W. E., Applegate, B., Dahlke, A., Overmyer, M., & Lahey, B. B. (2010). Very early predictors of adolescent depression and suicide attempts in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of General Psychiatry, 67(10), 1044-1051.

39.

Costello, E., Foley, D., & Angold, A. (2006). 10-year research update review: the epidemiology of child and adolescent psychiatric disorders: Ⅱ. Developmental epidemiology. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45(1), 8-25.

40.

Daviss, W. (2008). A review of co-morbid depression in pediatric ADHD: etiologies, phenomenology, and treatment. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 18(6), 565-571.

41.

Drabick, D. A., Gadow, K. D., & Sprafkin, J. (2006). Co-occurrence of conduct disorder and depression in a clinic-based sample of boys with ADHD. Journal of Child Psychology Psychiatry, 47(8), 766-774.

42.

Dumas, J. E., & Nilsen, W. J. (2003). Abnormal child and adolescent psychology. New York: Allyn & Bacon.

43.

Faraone, S. V., & Biederman, J. (1997). Do attention deficit hyperactivity disorder and major depression share familial risk factors? J Nerv Ment Dis, 185(9), 533-541.

44.

Hinshaw, S. P. (2002). Preadolescent girls with attention-deficit/hyperactivity disorder: I. Background characteristics, comorbidity, cognitive and social functioning, and parenting practices. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(5), 1086-1098.

45.

Herman, K. C., Lambert, S. F., Ialongo, N. S., & Ostrander, R. (2007). Academic pathways between attention problems and depressive symptoms among urban African American children. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(2), 265-274.

46.

Hoza, B. (2007). Peer functioning in children with ADHD. Ambulatory Pediatrics, 7(1), 101-106.

47.

Hoza, B., Waschbusch, D. A., Pelham, W. E., Molina, B. S. G., & Milich, R. (2000). Attention-deficit/Hyperactivity disordered and control boys’ response to social success and failure. Child Development, 71(2), 432-446.

48.

James, A., Lai, F., & Dahl, C. (2004). Attention deficit hyperactivity disorder and suicide: a review of possible associations. Acta Psychiatrica Scandinavica, 110(6), 408-415.

49.

Jensen, P. S., Shervette, R. E., Xenakis, S. N., & Richters, J. (1993). Anxiety and depressive disorders in attention deficit disorder with hyperactivity: New findings. The American Journal of Psychiatry, 150(8), 1203-1209.

50.

Kessler, R. C., Price, R. H., & Wortman, C. B. (1985). Social factors in psychopathology: stress, social support, and coping processes. Annual Review of Psychology, 36(1), 531-572.

51.

Klein, A., & Moosbrugger, H. (2000). Maximum likelihood estimation of latent interaction effects with the LMS method. Psychometrika, 65(4), 457-474.

52.

Klein, A. G., & Muthén, B. O. (2007). Quasi maximum likelihood estimation of structural equation models with multiple interaction and quadratic effects. Multivariate Behavioral Research, 42(4), 647-673.

53.

Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3th ed.). New York: Guilford Press.

54.

Kovacs, M. (1981). Rating scale to assess depression in school aged children. Acta Paedopsychiatrica, 46(5-6), 305-315.

55.

Lahey, B. B., Chronis, A. M., Lee, S., Loney, J., Pelham, W. E., & Hartung, C. M. (2007). Are there sex differences in the predictive validity of DSM-Ⅳ ADHD among younger children? Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 36(2), 113-126.

56.

Lee, S., Lahey, B., Owens, E., & Hinshaw, S. (2008). Few preschool boys and girls with ADHD are well-adjusted during adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 36(3), 373-383.

57.

Little, T. D., Bovaird, J. A., & Widaman, K. F. (2006). On the merits of orthogonalizing powered and product terms: Implications for modeling interactions among latent variables. Structural Equation Modeling, 13(4), 497-519.

58.

McCoy-Lee, M. K. (1993). The relationships of marital functioning, family functioning, child perceived stress, and child’s level of ADHD symptoms. Unpublished dissertation, University of East Texas, Texas.

59.

McQuade, J. D., Hoza, B., Murray-Close, D., Waschbusch, D. A., & Owens, J. S. (2011). Changes in self-perceptions in children with ADHD: a longitudinal study of depressive symptoms and attributional style. Behavior Therapy, 42(2), 170-182.

60.

Milberger, S., Biederman, J., Faraone, S., Murphy, J., & Tsuang, M. (1995). Attention deficit hyperactivity disorder and comorbidity disorders: issues of overlapping symptoms. The American Journal of Psychiatry, 152(12), 1793- 1799.

61.

Nolen-Hoeksema, S., Girgus, J. S., & Seligman, M. E. P. (1992). Predictors and consequences of childhood depressive symptoms: A 5-year longitudinal study. Journal of Abnormal Psychology, 101(3), 405-422.

62.

Nolen-Hoeksema, S., Parker, L. E., & Larson, J. (1994). Ruminative coping with depressed mood following loss. Journal of Personality & Social Psychology, 67(1), 92-104.

63.

Ostrander, R., Crystal, D., & August, G. (2006). Attention Deficit-Hyperactivity Disorder, depression, and self-and other-assessment of social competence: A developmental study. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(6), 772-786.

64.

Ostrander, R., & Herman, K. C. (2006). Potential cognitive, parenting, and developmental mediators of the relationship between ADHD and depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(1), 89-98.

65.

Power, T., Costigan, T., Eiraldi, R., & Left, S. (2004). Variations in anxiety and depression as a fuction of ADHD subtypes definded by DSM-Ⅳ: Do subtypes difference exist or not? Journal of Abnormal Child Psychology, 32(1), 27-37.

66.

Rusell, D. W., Kahn, J. H., Spoth, R. S., & Altmaier, E. M. (1998). Analyzing data from experimental studies: A latent variable structural equation modeling approach. Journal of Counseling Psychology, 45(1), 18-29.

logo