바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

직장인의 성취목표지향성과 심리적 안녕감의 관계: 몰입의 매개효과

The Relation Between Employees' Achievement Goal Orientations and Psychological Well-Being: The Mediation Effect of Flow

초록

본 연구에서는 직장인의 성취목표지향성의 차이가 심리적 안녕감에 미치는 영향을 살펴보고 그 과정에서 몰입이 매개효과를 갖는지 확인하고자 하였다. 이를 위해 서울 및 수도권의 대기업 및 중소기업에 근무하는 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 393부가 분석에 사용되었다. 측정도구는 2X2 구조모형(숙달접근, 숙달회피, 수행접근, 수행회피의 4요인 구조)의 성취목표지향성 척도와 최적 경험에 대한 Csikszentmihalyi(1990/2004)의 정의를 적용한 몰입 척도 그리고 심리적 안녕감 척도를 사용하였다. 연구결과, 직장인의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 성취목표지향성은 숙달접근, 숙달회피 그리고 수행회피로, 숙달접근은 정적인 영향을, 숙달회피와 수행회피는 부적인 영향을 미쳤으며 성취목표지향성의 심리적 안녕감에 대한 설명력은 30%였다. 성취목표지향성이 몰입에 미치는 영향은 숙달접근이 가장 큰 정적인 영향을 미치고 수행접근은 미약한 정적인 영향을 미쳤으며 숙달회피가 부적인 영향을 미친 것으로 나타났고 몰입에 대한 성취목표지향성의 설명력은 47%로 나타났다. 마지막으로 성취목표지향성이 심리적 안녕감에 미치는 영향에서 몰입의 매개효과는 숙달접근은 완전매개, 숙달회피는 부분매개효과를 지닌 것으로 나타났다.

keywords
2X2 성취목표지향성, 몰입, 심리적 안녕감, 직장인, achievement goal orientation, flow, psychological well-being.

Abstract

This study was to examine the relation between employees’ achievement goal orientations and psychological well-being and to find whether flow showed its mediation effect on the relation. To examine its effects, the achievement goal orientation, flow, and psychological well-being scales were administered and: the total of 393 respondents were used for the current study. The results indicated that the achievement goal orientation factors which influenced the level of employees’ psychological well-being were ‘mastery-approach’, ‘mastery-avoidance’, and ‘performance-avoidance’. Additionally, the employees' achievement goal orientation factors which influenced the level of flow were ‘mastery-approach’, ‘mastery-avoidance’ and ‘performance-approach’. In the process of examining the mediation effect of flow between achievement goal orientation and psychological well-being, the perfect mediation effect were found in the relationship of ‘mastery-approach’ and the partial mediation effect were found in the relationship of ‘mastery-avoidance’.

keywords
2X2 성취목표지향성, 몰입, 심리적 안녕감, 직장인, achievement goal orientation, flow, psychological well-being.

참고문헌

1.

경향신문 (2012, 8, 21). 2030세대 행복지수 평균 54점 “낙제 수준”. 온라인판, 사회-일반.

2.

고현정 (2010). 몰입, 스트레스 및 주관적 안녕감의 관계. 아주대학교 석사학위논문.

3.

국민일보 (2010, 10, 11). 직장인 10명 중 2명만 “행복”. 15면.

4.

권두승 (2007). 성인교육자의 교수동기, 몰입 및 주관적 안녕감 간의 관계. 평생교육학연구, 13(1), 161-185.

5.

권성연 (2007). 대학생의 목표지향성과 자기효능감의 관계 분석. 학습자중심교과교육연구, 7(2), 49-71.

6.

권성연 (2008). 2x2성취목표지향성과 자기조절학습의 관계. 교육공학연구, 24(1), 213-240.

7.

김명소, 김혜원, 차경호 (2001). 심리적 안녕감의 구성개념분석. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(2), 19-39.

8.

김창대 (2002). 몰입(Flow) 이론을 적용한 진로상담 모형. 청소년상담연구, 10(1), 5-30.

9.

김혜영, 이동귀 (2009). 직장인의 자기계발 동기와 심리적 안녕감의 관계. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 22(2), 261-293.

10.

마정희 (2010). 고등학생의 성취목표와 심리적 안녕감이 학습몰입에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문.

11.

박근수, 유태용 (2007). 한국형 일몰입 척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 20(2), 81-112.

12.

박병기, 송정화 (2008). 변화신념, 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취 및 주관적 안녕의 인과주조 탐색: Dweck 모형의 확장. 교육심리연구, 22(2), 333-350.

13.

박에스더 (2010). 웹기반 프로젝트 학습에서 학습 과제의 실제성, 몰입, 성취도, 만족도 간의 관계 규명. 이화여자대학교 석사학위논문.

14.

성미송, 박영석 (2005). 조직 장면에서 2×2 성취 목표 모형의 타당화 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 18(1), 97-117.

15.

소연희 (2007). 학습자 동기 특성 변인들이 고등학생들의 주관적 안녕감에 미치는 영향 -성취목표지향성, 자기효능감, 자기결정성, 학습동기 및 학업성취를 중심으로-. 교육심리연구, 21(4), 1007-1028.

16.

손지희 (2009). 몰입경험의 교육적 가치. 이화여자대학교 석사학위논문.

17.

LG경제연구원 (2007, 11, 28). 2007년 대한민국 직장인 행복도. LG Business Insight, 43-53.

18.

LG경제연구원 (2010, 2, 24). 구성원이 몰입하지 못하는 이유. LG Business Insight, 43-48.

19.

오홍석, 하정희 (2010). 동기특성 변인들이 공기업 직장인들의 심리적 안녕감과 과업수행에 미치는 영향: 조절초점, 업무동기, 자기효능감을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(2), 515-532.

20.

유영달 (2004). 몰입감이 시험상황에서의 정신건강에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 219-242.

21.

유영달 (2005). 몰입감 모델(flow model)의 심리치료적 활용. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 35-55.

22.

이태정 (2003). 몰입 경험이 진로 태도 성숙 및 진로 결정 효능감에 미치는 영향. 홍익대학교 박사학위논문.

23.

이희화 (2010). 순기능 완벽주의와 역기능 완벽주의의 성격 및 발달 비교. 충북대학교 석사학위논문.

24.

탁하얀 (2010). 성인용 학습몰입척도개발 및 타당화. 이화여자대학교 석사학위논문.

25.

Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.

26.

Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267.

27.

Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64(6, Part 1), 359-372.

28.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.

29.

Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety, San Francisco: Jossey-Bass.

30.

Csikszentmihalyi, M. (2004). Flow: 미치도록 행복한 나를 만나다 [Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper Collins]. (최인수 역). 서울: 한울림. (원전은 1990에 출판).

31.

Csikszentmihalyi, M. (1997a). Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. New York: Basic Books.

32.

Csikszentmihalyi, M. (1997b). Happiness and creativity: Going with the flow. Special report on Happiness. The Futurist, Sep-Oct, 8-12.

33.

Deci, E. L., & Moller, A. C. (2005). The concept of competence: A starting place for understanding intrinsic motivation and self-determined extrinsic motivation. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation, 579-597. New York: Guilford.

34.

Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.

35.

Dweck, C. S. (1991). Self-theories and goals: Their role in motivation, personality, and development. In R. A. Dienstbier (Ed.), Perspectives on Motivation. Nebraska Symposium on Motivation, 199-235. Lincoln: University of Nebraska Press.

36.

Dweck, C. S., & Elliot, E. (1983). Achievement Motivation. In E. Heatherington (Ed.), Handbook of child psychology, 4, 643-691. New York: Wiley.

37.

Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A Social- Cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256- 273.

38.

Elliot, A. J., Sheldon, K. M., & Chuch, M. A. (1997), Avoidance personal goals and subjective well-being, Personality and Social Psychology Bulletin, 23(9), 915-927.

39.

Elliot, A. J. (1999). Approach and achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychologist, 34, 169-189.

40.

Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.

41.

Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 461-475.

42.

Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.

43.

Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549- 563.

44.

Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & Gray, L. (1998). Psychological distress and the frequency of perfectionistic thinking. Journal of Personality and Social Psychology, 75(5), 1363- 1381.

45.

Franken, R. E., & Prpich, W. (1996). Dislike of competition and the need to win: Self-image concerns, performance concerns and the distraction of attention. Journal of Behavior and Personality, 11, 695-712.

46.

Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-five factor structure. Psychological Assessment, 4, 26-42.

47.

Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Carter, S. M., Lehto, A. T., & Elliot, A. J. (1997). Predictors and consequences of achievement goals in the college classroom: Maintaining interest and making the grade. Journal of Personality and Social Psychology, 73(6), 1284- 1295.

48.

Hoggard, L. (2006). (영국 BBC 다큐멘터리) 행복: 행복전문가 6인이 밝히는 행복의 심리학 (이경아 역). 서울: 예담. (원전은 2005에 출판).

49.

Iacobucci, D. (2008). Meditation Analysis. Sage Publications.

50.

Jackson, S. A., & Marsh, H. W. (1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The flow state scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18, 17-35.

51.

Jackson, S. A., & Eklund, R. C. (2002). Assessing Flow in Physical Activity: The Flow State Scale-2 and Dispositional Flow Scale-2. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24, 133-150.

52.

Kaplan, A., & Maehr, M. L. (1999). Achievement goals and student well-being. Contemporary Educational Psychology, 24(4), 330-358.

53.

Kaplan, A., & Midgley, C. (1997). The effect of achievement goals: Does level of perceived academic competence make a difference? Contemporary Educational Psychology, 22(4), 415- 435.

54.

Maehr, M. (1989). Thoughts about motivation. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education. 3, 299-315. New York: Academic Press.

55.

McGregor, H. A., & Elliot, A. J. (2002). Achievement goals as predictors of achievement-relevant processes prior to task engagement. Journal of Educational Psychology, 94(2), 381-395.

56.

Meece, J. L., Blumenfeld, P. C., & Hoyle, R. H. (1988). Students' goal orientations and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80(4), 514- 523.

57.

Midgley, C., Kaplan, A., Middleton, M., Maehr, M. L., Urdan, T., Anderman, L. H., Anderman, E., & Roeser, R. (1998). The development and validation of scales assessing students' achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 23(2), 113- 131.

58.

Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92(3), 544-555.

59.

Pintrich, P. R., Conley, A. M., & Kempler, T. M. (2003). Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, 39(4-5), 319-337.

60.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

61.

Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need satisfaction, and longitudinal well-being: The self-concordance model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3), 482- 497.

62.

Sheldon, K. M., & Kasser, T. (1998). Getting older, getting better? personal strivings and psychological maturity across the life span. Developmental Psychology, 37(4), 491-501.

63.

Sideridis, G. D. (2005). Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework. Journal of Educational Psychology, 97(3), 366-375.

64.

Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural eguation models. Sociological Methodology, 13, 290-312.

65.

Urdan, T. C. (1997). Examining the relations among early adolescent students’ goals and friends’ orientation toward effort and achievement in school. Contemporary Educational Psychology, 22(2), 165-191.

66.

Wells, A. J. (1988). Self-esteem and optimal experience. In M. Csikszentmihalyi & I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.

logo