바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

부모의 학업비교행위가 청소년의 자기고양동기에 미치는 영향: 학업스트레스, 학업열등감의 매개효과 및 학업자아개념의 조절효과 검증

The Effect of Parent’s Forced Social Comparison on Self-enhancement Motivation in Adolescence: The Mediating Effects of Academic Stress and Academic Inferiority and the Moderating Effects of Academic Self-concept

초록

본 연구에서는 부모의 학업비교행위와 자기고양동기간을 학업스트레스와 학업열등감이 매개하는 연구모형을 설정하여 모형의 적합 여부와 이 모형의 학업자아개념 수준에 따른 차이를 다집단분석으로 검증하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 학업비교행위와 자기고양동기간의 관계에서 학업스트레스와 학업열등감이 매개한다는 본 연구모형이 적합하다는 것이 확인되었다. 연구모형에서 부모의 학업비교행위는 병렬적으로 각각 학업스트레스와 학업열등감에 정적인 영향을, 학업스트레스와 학업열등감도 병렬적으로 자기고양동기에 정적인 영향을 미쳤다. 더불어 부모의 학업비교행위와 자기고양동기간을 학업스트레스와 학업열등감이 각각 완전매개하였다. 둘째, 연구모형에서 학업자아개념 수준에 따라 경로계수에 차이가 있었다. 모형의 거의 모든 경로에서 학업자아개념 하집단보다 상집단의 계수가 보다 낮았다. 학업자아개념이 낮은 집단보다 높은 집단이, 부모의 학업비교행위가 학업스트레스와 학업열등감에, 학업열등감이 자기고양동기에 미치는 경로에서 이들 간의 미치는 영향력이 낮았다. 하지만 학업스트레스가 자기고양동기에 미치는 경로에서는 영향력이 높았다. 이러한 본 연구의 결과들은 부모의 학업비교행위가 청소년의 자기고양동기에 미치는 영향에 대한 기제를 규명하여, 교육이나 상담장면에서의 개입방안과 대처방법을 제안하고 있다.

keywords
parent's forced social comparison, self-enhancement motivation academic stress, academic stress, academic inferiority, academic self-concept, multiple group analysis, 부모의 학업비교행위, 자기고양동기, 학업스트레스, 학업열등감, 학업자아개념, 다집단분석

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the mediating effect of academic stress and inferiority on the structural association between parent’s forced social comparison and self-enhancement motivation as well as the moderated effects of the academic self-concept on the relation. Major finding in the study was that the hypothesized model was fitted well to the data. In other words, the parent’s forced social comparison positively influenced the academic stress and academic inferiority, respectively and, in turn, the both of academic stress and academic inferiority showed positive effects on the self-enhancement motivation. Additionally, mediational analysis exhibited that the parent’s forced social comparison showed a positive effect on the self-enhancement motivation through the academic stress and academic inferiority. Finally, the effects in the hypothesized model were different across the levels of the academic self-concept.

keywords
parent's forced social comparison, self-enhancement motivation academic stress, academic stress, academic inferiority, academic self-concept, multiple group analysis, 부모의 학업비교행위, 자기고양동기, 학업스트레스, 학업열등감, 학업자아개념, 다집단분석

참고문헌

1.

김기정 (1984). 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향. 교육학연구, 23(2), 35-52.

2.

김응만 (1995). 열등감 해소 프로그램이 고등학생의 열등감 해소에 미치는 영향에 관한 실험연구. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.

3.

김종백, 김준엽 (2009). 학업 성취 관련 요인과 자아개념을 매개로한 부모의 교육기대와 학업관여가 학업 스트레스에 미치는 효과에 관한 종단적 분석. 교육심리연구, 23(2), 389-412.

4.

김희정 (2004). 상향사회비교의 목표, 비교대상 선택의 자결성 및 결과가 수행에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.

5.

박서연, 정영숙 (2010). 어머니의 학업성취압력과 아동의 학업스트레스 및 내재화 문제와의 관계에서 아동의 자아탄력성과 사회적 지지의 조절 효과. 한국심리학회지: 발달 2010, 23(1), 17-32.

6.

박용식 (1995). 아동의 학업스트레스와 학업성취과의 관계. 전남대학교 대학원 석사학위논문.

7.

서경현, 이경순 (2010). 대학생의 생활 스트레스와 사회비교 및 주관적 웰빙간의 관계. 한국심리학회: 건강, 15(2), 327-343.

8.

송영희, 이윤주 (2010). 대학생의 비합리적 신념과 우울: 목표안정성과 자존감의 매개역할. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 553-573.

9.

신종호, 임선영 (2009). 사회비교 방식이 지각변별 과제수행 및 자기효능감에 미치는 영향. 교육심리연구, 23(4), 753-768.

10.

심혜숙, 황경옥 (2001). 가족체계유형과 청소년의 열등감과의 관계. 한국가족치료학회지, 9(1), 57-79.

11.

위키백과. http://ko.wikipedia.org

12.

유성은 (2002). 아동이 지각한 학업 스트레스 정도와 내외 통제소재가 학습동기에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

13.

이종한, 박은아 (2010). 내․외적 자기개념, 행복조건, 사회비교와 자기존중감의 관계. 한국심리학회지: 사회문제, 16(4), 423-445.

14.

임은미 (1998). 학업동기 및 부모행동과 학업성취도의 관계. 서울대학교 대학원 박사학위논문.

15.

장은영 (2003). 사회비교 동기와 충족수준이 비교대상의 선택과 정서에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.

16.

전혜림 (2005). 사회비교경향성과 스트레스 대처방식 및 성취목표의 관계. 한양대학교 대학원 석사학위논문.

17.

정 민, 노안영 (2010). 열등감 반응척도의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(2), 351-367.

18.

정윤경 (2007). 목표지향성이 실패 후 아동의 성취행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 20(2), 185-203.

19.

조한익, 손선경 (2011). 학업스트레스와 학업자아개념을 매개로 한 부모학업상향비교행위와 학업성취간의 경로분석. 미래청소년학회지, 8(2), 1-21.

20.

진경숙 (2009). 사회비교상황에서 목표성향이 정서경험에 미치는 영향. 사회과학연구, 5- 23.

21.

최유정 (2011). 사회비교방식과 목표설정주체가 사회비교수준, 자기비교수준 및 과제수행에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

22.

최정아 (2008). 교사의 비교행위가 아동의 학업과제 지속행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

23.

최혜숙, 이현림, (2003). 또래집단상담이 학교생활 부적응 학생의 자아개념과 학교적응에 미치는 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(2), 201-216.

24.

한겨례 (2009.08.09). 수험생이 뽑은 최고·최악 부모의 행동. 사회, 교육.

25.

한국일보 (2005.03.20). 형제끼리 자녀를 비교 말라. 사회, 교육칼럼.

26.

한덕웅 (1999). 사회비교의 목표와 성공/실패 경험에 따른 비교대상의 선택. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13(2), 311-329.

27.

한덕웅, 장은영 (2003). 사회비교 동기와 강요된 사회비교가 주관안녕과 건강지각에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 8(3), 619-644.

28.

홍세희 (2011). 구조방정식 모형의 기초 이론과 적용. 서울: 에스앤엠 리서치 그룹.

29.

Adler, A. (1927). Understanding human nature. Grenwich, CT: Fowcett.

30.

Adler, A. (1964). The Individual Psychology of Alfred Adler (H. L. Ansbacher & R. Anshacher, Eds.). New York: Basic book.

31.

Alicke, M. D., LoSchiavo, F. M., Zerbst, J., & Zhang, S. (1997). The person who outperforms me is a genius: Maintaining perceived competence in upward social comparison. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 781-789.

32.

Altermatt, E. R., & Pomerantz, E. M. (2005). The implications of having high-achieving versus low-achieving friend: A longitudinal analysis. Social Development, 14(1), 61-81.

33.

Aspinwall, L. G., & Taylor, S. E. (1993). Effects of social comparison direction, threat and self-esteem on affects, self-evaluation, and expected success. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 708-722.

34.

Bouchey, H. A., & Harter, S. (2005). Reflected appraisals, academic self-perceptions and math/science performance during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 97(4), 673-686.

35.

Brown, J. D., & Dutton, K. A. (1995). The thrill of victory, the complexity of defear: Self-esteem and people’s emotional reactions to success and failure. Journal of Personality and Social Psychology. 68, 712-722.

36.

Butler, R. (1992). What young people want to know when: effects of mastery and ability goals on interest in different kinds of social comparisons. Journal of Personality and Social Psychology, 62(6), 934-945.

37.

Buunk, B. P., Kuyper, H., & Van der Zee, Y. G. (2005). Affective response to social comparison in the classroom. Basic and Applied Social Psychology, 27(3), 229-237.

38.

Byrne, B. (1988). The Self Description Questionnaire Ⅲ: Testing for equivalent factorial validity across ability. Educational and Psychological Measurement, 48(2), 397-406.

39.

Crocker, J., & Schwatz, I. (1985). Prejudice and ingroup favoritism in a minimal intergroup situation: Effects of self-esteem. Personality and Social Psychology Bulletin, 11, 379-386.

40.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1995). Human atonomy: The basis for true self-esteem. In M. H. Kernis (Ed.), Efficacy, agency, and true self-esteem (pp.31-49). New York, NY: Plenum Press.

41.

Dickerson, S. S., & Kemeny, M. E. (2004). Ache stressors and cortisol response: A theoretical integration and synthesis of laboratory research. Psychological Buttetin, 130, 335-391.

42.

Dickhäuser, O., & Galfe, E. (2004). Besserals..., schechterals...: Leistungsbezogene Vergleichsprozesse in der Grundschule[Better..., worse...: Achievement-related comparison processes in elementary school]. Zeitschrift für Entwicklungs psychologie und Pa"dagofische Psychology, 36(1), 1-9.

43.

Diener, E., & Fujita, F. (1997). Social comparisons and subjective well-being. In B. P. Buunk & Gibbons (Eds), Health, coping, and well-being: Perspectives from comparison theory (pp.329-358). Mah wah, NJ:Erlbaum.

44.

Dijkstra, P., Kuyper, H., van der Werf, G., Buunk, A. P., & van der Zee, Y. G. (2008). Social Comparison in the Classroom: A Review. Review of Educational Research, 78, 828-879.

45.

Dweck, C. S., & Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence and acquisition. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), The handbook of competence and motivation (pp.122-140). New York: Guilford Press.

46.

Festinger, L. (1954). A Theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117-140.

47.

Geothal. G., & Darley, J. (1977). Social comparison theory: Theoretical and empirical perspectives. Washington, DC: Halsted-Wiley.

48.

Gibbons, F. X., & Buunk, B. (1999). Individual Differences in Social Comparisons: Development of a Scale of Social Comparison Orientation. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 129-142.

49.

Gibbons, F. X., & McCoy, S. B. (1991). Self-esteem, similarity, and reactions to active versus passive downward comparison. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 414-424.

50.

Gibbons, D. E., & Weingart, L. R. (2001). Can I do it? Will I try? Personal efficacy, assigned goals, and performance norms as motivators of individual performance. Journal of Applied Social Psychology, 31(3), 624-648.

51.

Gilbert, P. (2005). Social mentalities: A biopsychosocial and evolutionary reflection on social relationships. In M, W. Valdwin(Ed.) Interpersonal cognition (pp.3-74). London: Routledge.

52.

Guimond, S. (2006). Social Comparison and Social Psychology: Understanding cognition, intergroup relations and culture. NY: Cambridge University Press.

53.

Harter, S. (1993). Visions of self: Beyond the me in the mirror. In J. E. Jacob (Ed.), Nebraska Symposium on motivation: Developmental perspectives on motivation (Vol. 40, pp.99-144). Lincoln: University of Nebraska Press.

54.

Henderlong, J., & Lepper, M. R. (2002). The effects of praise on children's intrinsic motivation: A review and synthesis. Psychological Bulletin, 128(5), 774-795.

55.

Heslin, P. A. (2003). Self- and Other-Referent Criteria of Career Success. Journal of Career Assessment, 11(3), 262-286.

56.

Hilgard, E. R., Atkinson, R. C., & Atkinson, R. L. (1975). Psychology (6th ed). New York: Harcourt Brace Jovanovich.

57.

Huguet, P., Dumas, F., Monteil, J. M., & Genestoux, N. (2001). Social comparison choices in the classroom: further evidence for students' upward comparison tendency and its beneficial impact on performance. European Journal of Social Psychology, 31, 557-578.

58.

Hurlock, D. R. (1983). Child development. New York: McGraw-Hill International Book Company.

59.

Kleinke, C. L., & Miller, W. F. (1998). How comparing oneself favorably with others relates to well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 17, 107-123.

60.

Koestner, R., & Vallerand, R. J. (1995). Self- regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135, 607-619.

61.

Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.

62.

Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive- motivational theory of emotion. American Psychologist, 46, 819-834.

63.

Levin, J. M., & Greene, S. M. (1984). Acquisition of relative performance information: The roles of intrapersonal and interpersonal comparisons. Personality and Social Psychology Bulletin, 10, 385-393.

64.

Lyubomirsky, S., Tucker, K. L., & Kasri, F. (2001). Responses to hedonically conflicting social comparisons: Comparing happy and unhappy people. European Journal of Social Psychology, 31, 511-535.

65.

McFarlin, D. B., & Blascovich, J. (1981). Effects of self-esteem and performance feedback on future affective preferences and cognitive expectation. Journal of Personality and Social Psychology, 40, 521-531.

66.

Michie, F., Glachan, M., & Bray, D. (2001). An Evaluation of Factors Influencing the Academic Self-concept, Self-esteem and Academic Stress for Direct and Re-entry Students in Higher Education. Educational Psychology, 21(4), 455-472.

67.

Mussweiler, T., & Rüter, K. (2003a). What friends are for! The use of routine standards in social comparison. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 467-481.

68.

Mussweiler, T., & Strack, F. (2000). Consequences of social comparison: Selective accessibility, assimilation, and contrast. In J. Suls & L. Wheeler (Eds.). Handbook of social comparison: theory and research (pp.253-270). Dordrecht, Netherlands: Kluwer.

69.

Neighbors, C., & Knee, C. R. (2003). Self- determination and the consequences of social comparison. Journal of Research in Personality, 37, 529-546.

70.

Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education: Theory, Research Application (2nd ed.). NJ: Merrill Prentice Hall.

71.

Pyszczynski, T., Greenberg, T., & LaPrelle, J. (1985). Social comparison after success and failure: Biased search for information consistent with a self-serving conclusion. Journal of Experimental Psychology, 21, 195-211.

72.

Reuman, D. A. (1989). How social comparison mediates the relation between ability-grouping practices and students achievement expectancies in mathematics. Journal of Educational Psychology, 81(2), 178-189.

73.

Shrauger, J. S., & Rosenberg, S. E. (1970). Self-esteem and the effects of success and failure feedback on performance. Journal of Personality, 38, 404-417.

74.

Strano, A. D., & Petrocelli, V. J. (2005). A preliminary examination of the role of inferiority feelings in the academic achievement of college students. The Journal of Individual Psychology. 61(1), 80-89.

75.

Suls, J. M., & Wheeler, L. (2000). A Selective History of classic and Neo-Social Comparison Theory. In J. Suls & L. Wheeler (Eds.), Handbook of Social Comparison: Theory and research (pp.173-200). New York: Kluwer Academic/Plenum.

76.

Swallow, D. A., & Kuiper. N. A. (1992). Social comparison in dysphoria and nondysphoria: differences in target similarity and specificity. Cognitive Therapy and Research, 17, 103-122.

77.

Taylor, S. E., Bunnk, B. P., & Aspinwall, L. G. (1990). Social comparison, self regulation, and motivation. In R. M. Sorrentino & E. T. Higgins (Eds), Handbook of motivation cognition (Vol. 3, pp.3-27). New York. Guilford Press.

78.

Taylor, S. E., & Lobel, M. (1989). Social comparison activity under threat: Downward evaluation and upward contacts. Psychological Review, 96, 569-575.

79.

Taylor, S. E., Wayment, H. A., & Carrillo, M. (1993). Social comparison, self-regulation and motivation. In R. M. Sorrentino & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of Motivation & Cognition (pp.3-27). New York: Guilford Press.

80.

Vander Zee, K., Oldersma, F., Bunnk, B. P., & Bos, D. (1998). Social comparison preferences among cancer patients as related to neuroticism and social comparison orientation. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 801-810.

81.

Wehrens, M. J. P. W., Buunk, A. P., Lubbers, M. J., Dijkstra, P., Kuyper, H., & Vander Werf, M. P. C. (2010). The relationship between affective response to social comparison and academic performance in high school. Contemporary Educational Psychology, 35, 203- 214.

82.

Wheeler, L., & Miyake, K. (1992). Social comparison in everday life. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 760-773.

83.

Wood, J. V. (1989). Theory and research concerning social comparison of personal attributes. Psychological Bulletin, 106, 231-248.

84.

Wood, J. V., Giordano-Beech, M., & Ducharme, M. J. (1999). Compensating for failure through social comparison. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1370-1386.

85.

Wood, J. V., Giordano-Beech, M., Taylor, K. L., Michela, J. L., & Gaus, V. (1994). Strategies of social comparison among people with low self-esteem: Self-protection and self-enhancement. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 713-731.

logo