바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

발달장애아동 가족의 탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램의 개발 및 효과: 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로

Cognitive Behavioral Therapy for Enhancement of Family Resilience in Families with Developmental Disorder Children: Targeting Mothers and Siblings

초록

본 연구의 목적은 발달장애아동 가족의 탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시한 후 그 효과를 검증하는 것이다. 연구대상은 발달장애아동의 어머니 20명과 비장애형제 20명을 실험집단과 통제집단에 무선 배정하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 프로그램 실시 후 발달장애아동 어머니의 부정적인 자동적 사고와 역기능적 태도는 유의한 감소를 보였으며, 심리적 안녕감과 양육효능감은 유의한 증가를 보였다. 반면, 통제집단의 역기능적 태도는 오히려 유의한 증가를 보였으며, 심리적 안녕감은 유의한 감소를 보였다. 둘째, 프로그램 실시 후 발달장애아동 어머니가 지각한 가족탄력성은 유의한 증가를 보인 반면, 통제집단은 유의한 변화를 보이지 않았다. 셋째, 프로그램 실시 후 비장애형제의 부정적 자동적 사고와 역기능적 태도는 유의한 감소를 보였으며, 심리적 안녕감은 유의한 증가를 보였다. 반면, 통제집단은 유의한 변화가 나타나지 않았다. 넷째, 프로그램 실시 후 비장애형제가 지각한 가족탄력성은 유의한 증가를 보인 반면, 통제집단은 유의한 변화를 보이지 않았다.

keywords
children with developmental disabilities, mothers of children with developmental disabilities, non-disabled siblings, family resilience, cognitive behavior therapy, 발달장애아동, 발달장애아동 어머니, 비장애형제, 가족탄력성, 인지행동치료

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of a cognitive behavior therapy which was intended to improve family resilience for mothers and non-disabled siblings of children with developmental disabilities. The study recruited 20 mothers rearing children with developmental disabilities and 20 non-disabled siblings of the same family. Three findings were noteworthy. First, the mothers receiving the therapy reported more reduction in the negative automatic thought and dysfunctional attitude and improvement in the psychological well-being and rearing efficacy than others. Second, CBT significantly improved the levels of the family resilience of the mothers. Third, the siblings who received the therapy showed more reduction in the negative automatic thought and dysfunctional attitude and more increase in psychological well-being than others. Also, there was a significant improvement in family resilience for the siblings after receiving the therapy.

keywords
children with developmental disabilities, mothers of children with developmental disabilities, non-disabled siblings, family resilience, cognitive behavior therapy, 발달장애아동, 발달장애아동 어머니, 비장애형제, 가족탄력성, 인지행동치료

참고문헌

1.

강영실 (2004). 장애인복지의 이해. 서울: 신정.

2.

권석만 (1994). 한국판 역기능적 태도 척도의 신뢰도, 타당도 및 요인 구조. 심리과학, 3(1), 100-111.

3.

권석만, 윤호균 (1994). 한국판 자동적 사고척도의 개발과 활용. 학생연구, 29(1), 10-25.

4.

김명소, 김혜원, 차경호 (2001). 심리적 안녕감의 구성 개념 분석: 한국 성인남녀를 대상으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(2), 19-39.

5.

김미하 (2007). 수용-전념 집단치료가 발달장애아동 어머니의 심리적 안녕감과 우울에 미치는 효과. 전북대학교 박사학위논문.

6.

김수경 (2010). 장애유아 어머니의 양육스트레스, 사회적지지 및 양육효능감이 양육행동에 미치는 영향. 경북대학교 박사학위논문.

7.

김정민 (2009). 여자청소년의 사회불안 감소를 위한 인지행동집단 상담 프로그램과 NLP 집단상담 프로그램의 효과 비교. 상담학 연구, 10(2), 849-866.

8.

김정민, 박준희, 한경은 (2007). 비행성향 청소년의 우울 및 공격성 감소를 위한 인지행동집단 상담 프로그램 개발과 효과. 가정관리학회지, 25(4), 31-41.

9.

김정민, 이미영 (2011). 불안장애 아동을 위한 아동 CBT 집단과 아동 CBT/모CBT 집단 간의 효과 비교. 인지행동치료, 11(1), 17- 39.

10.

김현옥 (2010). 아동의 사회적 관계망이 역량지각 및 자아탄력성과 심리적 안녕감에 미치는 영향. 동덕여자대학교 박사학위논문.

11.

김혜정 (2005). 장애형제지원 프로그램이 비장애형제의 자아개념과 형제관계에 미치는 영향. 단국대학교 석사학위논문.

12.

문경주, 오경자, 문혜신 (2002). 한국판 아동․청소년용 자동적 사고 척도(K-CAT)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 21(4), 955-964.

13.

박지연, 유은연 (2004). 장애아를 둔 저소득층 가정의 가족지원 실태 및 요구에 관한 질적 연구. 특수교육학연구, 29(2), 139-169.

14.

서수균 (2011). 비합리적 신념과 공격성 사이에서 부적응적 인지전략과 대인관계양상의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 901-919.

15.

신숙재 (1997). 어머니의 양육스트레스, 사회적 지원과 양육효능감이 양육행동에 미치는 영향. 연세대학교 박사학위논문.

16.

안용수 (2007). 신장의 사춘기 성장 가속기와 초경과의 관계. 경희대학교 석사학위논문.

17.

양지은 (2006). 그룹 음악심리치료 프로그램이 장애아동 어머니의 양육 스트레스와 자기효능감에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.

18.

오승아, 이양희 (1999). 장애아동가족의 resilence 관련 요인 척도의 개발. 미래유아교육학회지, 6(2), 21-48.

19.

임효경 (2003). 장애아동가정의 비장애 형제를 위한 적응력 향상 프로그램에 관한 연구. 학교사회복지, 6, 101-134.

20.

장은희, 정영숙 (2011). 장애아 어머니의 긍정적 의미부여와 심리적 안녕감․돌봄 만족과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 1051-1081.

21.

전귀연 (1994). 청소년이 지각한 가족응집성, 가족적응성 및 가족체계 유형이 청소년의 적응에 미치는 영향. 경북대학교 박사학위논문.

22.

전혜인 (2006). 부모결연프로그램이 장애아동 어머니의 양육스트레스와 양육효능감 및 가족역량강화에 미치는 영향. 이화여자대학교 박사학위논문.

23.

정은선, 조한익 (2009). 부모의 양육태도가 주관적 행복감과 우울감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 21(1), 209-227.

24.

최윤정 (2011). 인지행동집단미술치료가 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감과 스트레스에 미치는 효과. 경성대학교 박사학위논문.

25.

한금선, 김영자, 이평숙, 이숙자, 박은숙, 박영주, 유호신, 강현철 (2004). 만성정신질환자 가족기능 예측모형. 정신간호학회, 13(2), 146-155.

26.

황소영 (2007). 아동의 장애유형과 정도, 어머니의 양육효능감 및 아버지의 양육참여도가 장애아동 어머니의 심리적 안녕감에 미치는 영향. 성균관대학교 석사학위논문.

27.

Adamas, V. (1981). The sibling bond: A lifelong love/have dialectic. Psychology Today, 15(6), 32-47.

28.

Baker, B. L., Landen, S. J., & Kashima, K. J. (1991). Effects of parent training on families of children with mental retardation: Increased burden or generalized benefit? American Journal on Mental Retardation, 96, 127-136.

29.

Basco, M. R., Thase, M, E., & Wright, J. H. (2009). 인지행동치료. [Learning cognitive- behavior therapy]. (김정민 역). 서울: 학지사. (원전은 2006년에 출판)

30.

Beck, A. T. (1967). Depression: Clinical, experimental and theoretical aspects. New York: Hoeber.

31.

Beckman, P. J. (1981). Child related stress in families of handicapped children. Special Education, 1(13), 45-54.

32.

Bristol, M. M. (1988) Mother of children with autism or communication disorders: Successful adaptation and double ABCX model. Journal of Autism and Developmental Disorders, 87, 469-484.

33.

Burke, M. M., Hodapp, R. M., & Urbano, R. C. (2010). Adult female and male siblings of persons with disabilities: Findings from a national survey. Intellectual and Developmental Disabilities, 48(1), 52-62.

34.

Curry, J. (2001). Specific psychotherapies for childhood and adolescent depression. Biological Psychiatry, 49, 1091-1110.

35.

Dyke P., Mulroy, S., & Leonard, H. (2009). Siblings of children with disabilities: Challenges and opportunities. Acta Paediatrica, 98, 23-24.

36.

D’Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107-126.

37.

Ellison, T. (2006). Perceptions of social support and childhood disability among families of children with disabilities. Doctor of Philosophy. The Univ of North Carolina.

38.

Flynt, S. W., & Wood, T. A. (1989). Stress and coping of mothers of children with moderate mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 94(3), 278-283.

39.

Fraser, M. W., Richman, J. M., & Galinsky, M. J. (1999). Risk, protection, and resilience: Toward a conceptual framework for social work practice. Social Work Research, 23, 129-208.

40.

Gammon, E. A. (1989). The coping skill training program for parents of children with disabilities: An assessment. Doctoral Dissertation. University of Wisconsin-Madison.

41.

Gibaud-Wallston, J., & Wandersman, L. (1978). Development and utility of the parenting sense of competence scale. Paper presented at the American Psychological Association Meeting, Toronto, Canada.

42.

Gilgun, J. F. (1996). Human development and adversity in ecological perspective, Part 1: A conceptual framework, Families in Society, 77, 395-402.

43.

Gordon, T., & Judith G. S. (1989). 효과적인 부모역할훈련 워크북 [Parent effectiveness training in action]. (김인자 역). 서울: 한국심리상담연구소. (원전은 1989년에 출판)

44.

Gross, D., Fogg, L., & Tucker, S. (1994). The efficacy of parent training for promoting positive parent-toddler relationships. Research in Nursing and Health, 18(6), 489-499.

45.

Hannah, M. E., & Midlarsky, E. (1985). Siblings of the handicapped: A literautre review for school psychologists. School Psychology Review, 14(4), 510-520.

46.

Hawley, D. R., & Dehaan, L. (1996). Toward a definition of family resilience: Integrating life-span and family perspectives. Family Processes, 35, 283-298.

47.

Hoffman, C. C., Sweeney, D. P., Lopez-Wagner, M. C., Hodge, D., Nam, C. Y., & Botts, B. H. (2008). Children with Autism: Sleep Problems and Mothers’ Stress. Focus On Autism And Other Developmental Disabilities, 23(3), 155-165.

48.

Hollon, S. D., & Kendall, P. C. (1980). Cognitive self-statements in depression: Development of an automatic thoughts questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 4, 383-395.

49.

Macks, R. J., & Reeve, R. E. (2007). The Adjustment of Non-Disabled Siblings of Children with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(6), 1060-1067.

50.

Masten, A. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In M. C. Wang & E. W. Gordon (Es.). Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects(pp.3-25). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

51.

Masten, A. S., & Garmezy, N. (1984). Risk, vulnerability, and protective factors in developmental psychopathology. In B. B. Lahey & A. E. Kazdin (Eds.), Advances in clinical child psychology (Vol. 8, pp.1-51). New York: Plenum Press.

52.

Maurice, A, F., & Shannon, E. W. (2002). Collateral effects of behavioral parent training on families of children with developmental disabilities and behavior disorders. Behavioral Interventions, 17, 75-83.

53.

Mendlowitz, S. L., Manassis, K., Bradley, S., Scapillato, D., Miezitis, S., & Shaw, B. F. (1999). Cognitive-behavioral group treatments in childhood anxiety disorders: The role of parental involvement. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1223-1229.

54.

Meyer, D. J., & Vadasy, P. F. (1994). Sibshops: Workshops for siblings of children with special needs. Baltimore, MD: Paul.

55.

McCubbin, H. I., Olson, D., & Larsen, A. (1981). Family crisis oriented personal scales (F-COPES). In H. I. McCubbin, A. I., Thompson, & M. A. McCubbin, H. A. (Eds.), Family assessment: Resiliency, coping & adaptation: Inventories for research and practice (pp.455-507). Madison, WI: University of Wisconsin System.

56.

McCubbin, M. A., & McCubbin, H. I. (1993). Families coping with illness: The resiliency model of Family stress, adjustment, and adaptation. Families, health, & illness: Perspectives on coping and intervention. St. Louis, MO: Mosby.

57.

McCubbin, M. A., McCubbin, H. I., & Thompson, A. I. (1996). Family Hardiness Index (FHI). In H. I. McCubbin, A. I. Thomspson, & M. A. McCubbin, Family: assessment: resiliency, coping and adaptation-inventories for research and practice (pp.239-305). Madison: University of Wisconsin System.

58.

Olson, D. H., Portner, J., & Lavee, Y. (1985). Family Adaptability & Cohesion Scales - FACES Ⅲ (research instrument and manual). St. Paul, MN: University of Minnesota, Family Social Science.

59.

Orsmond, G. I., & Seltzer, M. M. (2007). Siblings of individuals with autism spectrum disorder across the life course. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 313-320.

60.

O’Shea, D., O’Shea, L., Algozzine, R., & Hammitte, D. (2001). Families and teachers of individuals with disabilities: Collaborative orientations and responsive practices. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.

61.

Patterson, J. M. (2005). Weaving gold out of straw: Meaning-making in families who have children with chronic illnesses. In W. M. Pinsof, & J. L. Lebow (Eds.). Family Psychology: The Art of the Science. Oxford/New York: Oxford University Press.

62.

Ross, P., Cuskelly, M., & Cuskelly, D. (2006). Adjustment sibling problems and coping strategies of brothers and sisters of children with autistic spectrum disorder. Journal of Intellectual and Developmental disability, 31(2), 77-86.

63.

Ryff, C. D. (1989). Happiness Is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

64.

Schniering, C. A., & Rapee, R. M. (2001). Development and validation of a measure of children's automatic thoughts: the children's automatic thoughts scale. Behavior Research and Therapy, Manuscript submitted for publication.

65.

Sharpe, D., & Rossiter, L. (2002). Siblings of children with a chronic illness: A meta-analysis. Journal of Pediatric Psychology, 27(8), 699-710.

66.

Shirley, R., Charlotte, W., Joanne, A., & Lee, H. (2012). Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 32(4), 251- 262.

67.

Summers, F. S., & Pope, K. S. (1994). The experience of “forgetting” childhood abuse: A national survey of psychologists. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(3), 636- 639.

68.

Summers, J. A., Poston D. J., & Turnbull, A. P. (2005). Conceptualizing and measuring family quality of life. Journal of Intellectual Disability Research, 49(10), 777-783.

69.

Vadasy. P., Fewell, R., Meyer, D. J., & Schell, G. (1984). Siblings of handicapped children: a developmental perspective on family interaction. Family Relation, 33, 155-167.

70.

Van Riper, M. (2000). Family variables associated with well-being in siblings of children with Down syndrome. Journal of Family Nursing, 6(3), 267-286.

71.

Verduyn, C. (2000). Cognitive behaviour therapy in childhood depression. Child Psychology and Psychiatry Review. 5, 176-180.

72.

Weissman, A. N., & Beck, A. T. (1978). Development and validation of the Dysfunctional Attitudes Scale. Paper presented at the American Educational Research Association Annual Convention, Toronto, Canada.

logo