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ADHD 증상이 아동의 또래관계에 미치는 영향: 양육방식의 조절효과를 중심으로

The Effects of ADHD Symptoms and Parenting Styles on Children’s Peer Relation Difficulties and Social Skills

초록

본 연구의 목적은 아동의 ADHD 증상이 아동의 또래관계에 미치는 영향을 부모의 양육방식이 조절하는지 알아보는데 있다. 평정자 간의 지각의 차이를 고려하여 아동의 ADHD 증상은 아동 본인과 부모의 보고를 모두 사용하였고, 또래관계는 아동이 보고한 교우관계문제와 부모가 보고한 아동의 사회기술로 측정하였다. 초등학교 5, 6학년 286명의 아동과 부모를 대상으로 조사 연구를 수행한 결과, 양육방식 중 민주적 양육방식만 ADHD 증상이 아동의 또래관계에 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났다. 아동이 보고한 ADHD 증상과 교우관계문제의 관계에서 민주적 양육방식이 조절효과를 보였다. ADHD 증상이 높을 때에는 민주적 양육방식을 사용할수록 교우관계문제가 더 많은 것으로 나타났다. 부모가 보고한 ADHD 증상과 사회기술의 관계에서 민주적 양육방식의 조절효과가 나타났다. ADHD 증상이 낮을 때에는 민주적 양육방식을 사용할수록 사회기술이 높아졌지만, ADHD 증상이 높을 때에는 민주적 양육방식의 긍정적인 영향이 줄어들거나 사라지는 것으로 볼 수 있다. 허용적 양육방식과 독재적 양육방식의 조절효과는 나타나지 않았다. 연구 결과에 기초해서 본 연구의 의의, 제한점 및 향후 연구에 대한 함의를 제시하였다.

keywords
아동-보고 ADHD 증상, 부모-보고 ADHD 증상, 양육방식, 교우관계문제, 사회기술, child-reported Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms, parent-reported Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms, parenting styles, peer relation problem, social skills

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the effects of both ADHD symptoms (child-reported and parent-reported) and parenting styles on children's peer relation difficulties and social skill. Subjects were comprised of 5th and 6th grade students and parents located in A city. 286 surveys were analyzed; results are as follows: child-reported and parent-reported ADHD symptoms and parenting styles correlate with peer relation problems and social skills. When ADHD symptoms were high, higher authoritative parenting styles were associated with higher the peer relation problems. With regards to social skills, the effect of child-reported hyperactive and authoritative parenting style was significant in the responsibility dimension exclusively. Parent-reported ADHD symptoms and parenting styles moderated social skills. When ADHD symptoms were high, higher authoritative parenting styles were associated with lower social skills. Limitations and implications for future research are discussed.

keywords
아동-보고 ADHD 증상, 부모-보고 ADHD 증상, 양육방식, 교우관계문제, 사회기술, child-reported Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms, parent-reported Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms, parenting styles, peer relation problem, social skills

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