바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

상담경력과 집단상담 윤리 인식: 한국과 미국 집단상담자 비교연구

Counselor Experience and Group Counselor Ethical Awareness: A Comparison Between Korean and U.S. Group Counselors

초록

본 연구는 한국과 미국 집단상담가들이 중요하게 인식하는 집단상담 윤리적 범주들이 무엇인지 경력에 따른 차이와 국가 간 비교를 한 연구이다. 이를 위해 집단상담 전문가 228명(한국 122명, 미국 106명)을 대상으로 집단상담 윤리요소들 가운데 어떤 요소들을 중요하게 인식하는지를 ‘집단상담 윤리 요소 질문지’를 사용하여 확인하였다. 연구결과 한국과 미국 모두 집단상담자의 경력별 비교에서 초심, 중간, 숙련의 세 집단의 집단상담자의 집단원 권리 보호 및 교육원리, 집단상담자 전문성 및 책임 윤리, 집단상담 구성 및 과정 윤리의 세 가지 윤리영역에 대한 중요도 인식의 정도가 다른 것으로 나타났다. 또한, 한국과 미국 집단상담자의 윤리요소 중요성 인식 차이를 비교한 결과 비밀유지, 집단상담 참여, 집단상담자 책임 및 전문성 범주를 제외하고는 모두 미국 집단상담자가 한국 집단상담자보다 윤리 중요성 인식이 높은 것으로 나타났다. 연구결과에 대한 차이 및 특성을 윤리 교육 및 시스템, 문화적 맥락에서 해석하고 집단상담 실제에 활용하는 방안을 논의하였다.

keywords
집단상담 윤리, 집단상담, 윤리, 전문가 윤리, 집단상담자, group counseling ethics, group counseling, ethics, culture comparison, group counselor

Abstract

This study explored Korean and U.S. group counselors’ views on important ethical factors in relation to years of counseling experience and ethical awareness. A total of 228 group counselors (Korea: 122, U.S.: 106) completed the Group Counselor Ethical Inventory (GCEI) to assess prevailing beliefs about important factors pertaining to group counseling ethics. Findings indicated that there were significant differences in counselors’ perceptions concerning the importance for Ethics of Member Rights’ Protection and Education, Ethics of Group Counselor Expertise and Responsibility, and Ethics of Group-Counseling Composition and Process among novice, intermediate and expert group counselors in both Korea and the U.S. U.S. group counselors rated overall ethical factors as more important than did Korean group counselors, with the exception of Confidentiality, Group Participation, and Group Counselor Responsibility and Expertise. Findings from this study are reviewed from educational and cultural perspectives and implications for group counseling practice are discussed.

keywords
집단상담 윤리, 집단상담, 윤리, 전문가 윤리, 집단상담자, group counseling ethics, group counseling, ethics, culture comparison, group counselor

참고문헌

1.

강진령, 이종연, 유형근, 손현동 (2009). 상담자 윤리. 서울: 학지사.

2.

고향자, 김소라 (2008). 집단상담에서의 비밀보장과 다중관계 윤리에 대한 고찰. 아시아교육연구, 9(1), 49-72.

3.

권경인, 계은경, 김지연 (2017). 집단상담 수업 경험에 대한 학습자의 인식: 어려움과 대 안을 중심으로. 상담학연구, 18(1), 181-204.

4.

권경인, 조수연 (2010). 국내 집단상담 연구의 최근경향과 과제. 인간이해, 31(2), 63-84.

5.

권경인, 조수연 (2015a). 집단상담 윤리: 개관. 상담학연구, 16(4), 65-88.

6.

권경인, 조수연 (2015b). 집단상담 윤리 요소 도출을 위한 델파이 연구. 상담학연구, 16 (5), 1-22.

7.

권경인, 지희수, 강신호, 김미옥. (2012). 집단상담자 발달 모형-전문성 발달의 단계, 주요 주제 및 특성을 중심으로. 인간이해, 33(1), 73-102.

8.

김계현 (2010). 상담심리학 연구: 주제론과 방법론. 서울: 학지사.

9.

김영욱 (2003). 윤리 이데올로기가 윤리적인 의사결정에 미치는 영향. 한국 언론학보, 47(2), 107-133.

10.

김창대, 권경인, 한영주, 손난희 (2008). 상담 성과를 가져오는 한국적 상담자 요인. 상담학연구, 9(3), 961-986.

11.

김화자 (2014). 한국과 미국의 상담윤리 규정 비교 연구. 복음과 상담, 22(1), 9-50.

12.

노안영 (1998). 한국과 미국의 상담심리학자들이 지각하는 지혜의 비교. 한국대학상담학회지, 9(2), 217-243.

13.

명대정 (2000). 상담의 전문직화 방안 : 주요전문직 (변호사, 의사, 공인회계사)의 선례분석을 기초로. 서울대학교 석사학위논문.

14.

박외숙 (2008). 집단참가자의 접촉경계유형과 잠재적 이중관계에 대한 윤리 인식. 상담학연구, 9(2), 501-515.

15.

서영석 (2005). 내담자의 정서표현에 대한 상담자의 인식. 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 17(2), 335-351.

16.

오연수, 한재희 (2009). 상담전문가 발달과정에서의 좌절극복경험 분석. 상담학연구, 10 (1), 109-124.

17.

이미선, 권경인 (2009). 집단상담: 집단상담자 경력에 따른 집단상담 수퍼비전 교육내용 요구분석. 상담학연구, 10(2), 911-931.

18.

이자영, 남숙경, 박희락, 김동현, 이미경, 이상민 (2008). 상담경력과 상담자소진과의 관계. 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 20 (1), 23-42.

19.

최해림 (2002). 한국 상담자의 상담윤리에 대한 기초 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(4), 805-828.

20.

Association for Specialists in Group Work. (2000). ASGW professional standards for the training of group workers. Journal for Specialists in Group Work, 25(1), 327-342.

21.

Beahrs, J., & Gutheil, T. (2001). Informed consent in psychotherapy. American Journal of Psychiatry, 158(1), 4-10.

22.

Beck, A. P., & Lewis, C. M. (2000). The process of group psychotherapy: Systems for analyzing change. Washington. DC: American Psychological Association.

23.

Brabender, V. (2006). The ethical group psychotherapist. International Journal of Group Psychotherapy, 56(4), 395-414.

24.

Browne, F. (2002). An investigation into the identification of critical incidents by group leaders. Doctoral dissertation. Indiana University.

25.

Burlingame, G. M., Fuhriman, A., & Mosier, J. (2003). The differential effectiveness of group psychotherapy: A meta-analytic perspective. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(1), 3-12.

26.

Burlingame, G. M., MacKenzie, K. R., & Strauss, B. (2004). Small group treatment: Evidence for effectiveness and mechanisms of change. In A. E. Bergin & L. L. Garfield (Eds.), Handbook of psychotherapy and behavior change (pp. 647-679). New York: Wiley.

27.

Corey, G., Corey, M. S., & Callanan, P. (2007). Issues & ethics in the helping professions(7th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole, Thomson Learning.

28.

Corey, M. S., Corey, G., & Corey, C. (2013). Groups: Process and practice. Cengage Learning. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

29.

Corey, G., Williams, G. T., & Moline, M. E. (1995). Ethical and legal issues in group counseling. Ethics & Behavior, 5(2), 161-183.

30.

Crespi, T. D. (2009). Group counseling in the schools: Legal, ethical, and treatment issues in school practice. Psychology in the Schools, 46(3), 273-280.

31.

Davenport, D. S. (2004). Ethical issues in the teaching of group counseling. The Journal for Specialists in Group Work, 29(1), 43-49.

32.

Fallon, A. (2006). Informed consent in the practice of group psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy, 56(4), 431-453.

33.

Fuhriman, A., & Burlingame, G. M. (2001). Group psychotherapy training and effectiveness. International Journal of Group Psychotherapy, 51(3), 399-416.

34.

Furr, S., & Barret, B. (2000). Teaching group counseling skills: problems and solutions. Counselor Education and Supervision, 40(2), 94-104.

35.

Gladding, S. T. (2008). Groups: A counseling specialty. Upper Saddle River, NJ: Pearson.

36.

Graff, F. S., Griffin, M. L., & Weiss, R. D. (2008). Predictors of dropout from group therapy among patients with bipolar and substance use disorders. Drug and Alcohol Dependence, 94(1), 272-275.

37.

Hofstede, G. (1980) Culture's consequences. Beverly Hills, CA: Sage.

38.

Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations. Intercultural cooperation and its importance for survival. Software of the mind. London: Mc Iraw-Hill.

39.

Johnson, W., & Nelson, N. (1999). Mentor- protégé relationships in graduate training: Some ethical concerns. Ethics & Behavior, 9(3), 189-210.

40.

Kaplan, D. M., Francis, P. C., Hermann, M. A., Baca, J. V., Goodnough, G. E., Hodges, S., & ... Wade, M. E. (2017). New Concepts in the 2014 ACA Code of Ethics. Journal of Counseling & Development, 95(1), 110-120.

41.

Kivlighan Jr, D. M., Kivlighan III, D. M., & Cole, O. D. (2012). The group's absence norm and commitment to the group as predictors of group member absence in the next session: An actor-partner analysis. Journal of Counseling Psychology, 59(1), 41-49.

42.

Kivlighan Jr, D. M., & Quigley, S. T. (1991). Dimensions used by experienced and novice group therapists to conceptualize group process. Journal of Counseling Psychology, 38(4), 415-423.

43.

Lasky, G. B., & Riva, M. T. (2006). Confidentiality and privileged communication in group psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy, 56(4), 455-476.

44.

Leach, M. M., & Harbin, J. J. (1996). Psychological ethics codes: A comparison of twenty-four countries. International Journal of Psychology, 32(3), 181-192.

45.

Mangione, L., Forti, R., & Iacuzzi, C. M. (2007). Ethics and endings in group psychotherapy: Saying good-bye and saying it well. International Journal of Group Psychotherapy, 57(1), 25-40.

46.

McCarthy, C. J., Falco, L. D., & Villalba, J. (2014). Ethical and professional issues in experiential growth groups: Moving forward. The Journal for Specialists in Group Work, 39(3), 186-193.

47.

McRoberts, C., Burlingame, G. M., & Hoag, M. J. (1998). Comparative efficacy of individual and group psychotherapy: A meta-analytic perspective. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2(2), 101-117.

48.

Nelson, M. L., & Friedlander, M. L. (2001). A close look at conflictual supervisory relationships: The trainee’s perspective. Journal of Counseling Psychology, 48(4), 384-395.

49.

Pepper, R. (2007). Too close for comfort: The impact of dual relationships on group therapy and group therapy training. International Journal of Group Psychotherapy, 57(1), 13-24.

50.

Ritchie, M. H., & Huss, S. N. (2000). Recruitment and screening of minors for group counseling. Journal for Specialists in Group Work, 25(2), 146-156.

51.

Robinson, S. E., & Gross, D. R. (1989). Applied ethics and the mental health counselor. Journal of Mental Health Counseling, 11(3), 289-299.

52.

Shertzer, B., & Morris, K. (1972). APGA members' ethical discriminatory ability. Counselor Education and Supervision, 11(3), 200-206.

53.

Skovholt, T. M., & Rønnestad, M. H. (1992). Themes in therapist and counselor development. Journal of Counseling & Development, 70(4), 505-515.

54.

Sullivan, L., & Ogloff, J. (1998). Appropriate supervisor graduate relationships. Ethics and Behavior, 8(3), 229-248.

55.

Triandis, H. C.(1988) Collectivism vs. individualism. In G. Verna & C. Bagley (eds.), Cross-cultural studies of personality, attitudes and cognition. London: Macmillan.

56.

Veach, P. M. (2001). Conflict and counterproductivity in supervision-when relationships are less than ideal: Comment on Nelson and Friedlander and Gray et al. (2001). Journal of Counseling Psychology, 48(4), 396-400.

57.

Welfel, E. R. (2012). Ethics in counseling and psychotherapy: Standards, research, and emerging issues (4th ed). CA: Brooks/Cole.

logo