바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

온라인 플랫폼의 빅데이터를 활용한 심리상담 및 심리상담사에 대한 사회적 인식

The Public Perception of Psychological Counseling and Counselors: A Big Data Analysis

초록

본 연구는 빅데이터를 활용하여 심리상담 및 심리상담사에 대한 사회적 인식을 확인하기 위해 진행되었다. 이를 위해 온라인 플랫폼에 공개된 자료를 중심으로 심리상담 및 심리상담사와 관련된 빅데이터를 수집하여 빈도분석, 유사도 분석, 토픽모델링을 실시하였다. 분석에 활용된 데이터는 웹페이지 수를 기준으로 ‘심리상담’은 15,769건, ‘심리상담사’는 5,966건이었다. 연구 결과, 심리상담 관련 검색자료에서는 ‘심리’, ‘자격증’, ‘센터’, ‘치료’ 등의 단어가 높은 빈도를 보였고, ‘후기’, ‘의심’, ‘의학’ 등의 단어와 높은 연관성을 나타내었다. 심리상담사의 경우는 ‘심리’, ‘자격증’, ‘취득’, ‘미술’ 등의 단어들이 높은 빈도를 보였고, ‘인간’, ‘소질’, ‘생활’ 등과 높은 연관성을 보였다. 토픽모델링을 실시한 결과, ‘심리상담’은 심리상담의 접근방법에 대한 관심, 상담전문가 자격취득에 대한 관심, 심리상담의 치료양식에 대한 관심, 심리상담의 전문성에 대한 관심, 상담전문가 훈련 및 교육과정에 대한 관심의 5가지 주제가 인터넷 상의 자료를 구성하는 대표적인 주제들로 구분되었다. 또한, ‘심리상담사’는 심리상담사 자격증 취득에 대한 정보, 미술치료에 대한 관심, 심리상담사의 전문영역 및 대상, 심리상담사 직업에 대한 관심, 심리상담사 자격요건 및 교육과정, 비밀보장과 상담과정에 대한 관심의 6가지 주제가 도출되었다. 연구 결과의 시사점과 한계점을 논의하였다.

keywords
big data, psychological counseling, counselor, public perception, online platforms, 빅데이터, 심리상담, 심리상담사, 사회적 인식

Abstract

This study explored public perceptions of counseling services using a big data approach. Datasets were created through web-scraping using two keywords: “psychological counseling” and “counselor.” The datasets for psychological counseling and counselor consisted of 15,769 and 5,966 cases, respectively. Word frequencies, similarities, and LDA topic modeling were utilized. In the psychological counseling dataset, “licensure,” “center,” “therapy” were ranked as frequently used words and showed higher similarities with “psychotherapy reviews,” “suspicion” and “medicine.” In the counselor dataset, “psychology,” “licensure,” “acquisition,” “art” were ranked as frequently used words and showed higher similarities with “human,” “talent,” and “life.” LDA topic modeling suggested five and six topics for psychological counseling and counselor respectively. Topics for psychological counseling were “counseling utilization information,” “inquiries about counselor licensure,” “counseling types and modalities,” “counseling as professional area,” and “counselor training/education.” Topics for counselor were “license acquisition,” “art therapy,” “counseling specialities,” “counselor qualification,” and “counseling process and confidentiality.”

keywords
big data, psychological counseling, counselor, public perception, online platforms, 빅데이터, 심리상담, 심리상담사, 사회적 인식

logo