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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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즉시성 개입에 필요한 상담 역량: 개념도 방법을 중심으로

Concept Mapping of Counseling Competencies for Immediacy

초록

즉시성은 상담관계를 직접적으로 활용하여 상담성과를 만들어 내는 상담의 고급기술이다. 본 연구에서는 다루기 어려운 즉시성의 특성 때문에 상담자들에게 교육하기 어려운 점을 고려하여, 개념도 방법을 통해 상담자들이 즉시성 개입을 사용하기 위해 필요한 역량들을 탐색하고자 하였다. 10명의 숙련 수퍼바이저들의 인터뷰를 통해 45개 역량의 항목들을 도출하였고, 8명의 숙련 수퍼바이저들이 도출된 항목들에 대해 유사성과 중요도 평정을 실시하였다. 다차원척도와 군집분석 결과 최종 개념도는 2차원이 적절한 것으로 나타났으며, 가로축의 우측이 ‘개인내적 역량’, 좌측이 ‘상호작용 역량’, 세로축의 상단이 ‘체험 기반 역량’, 하단이 ‘이해 기반 역량’이었다. 2차원의 축을 기반으로 한 군집은 총 4개로, 개인내적-체험 기반의 ‘자신의 체험을 수용하고 조절할 수 있음’, 대인관계적-체험 기반의 ‘상호작용을 통해 내담자와 관계를 조율할 수 있음’, 대인관계적-이해 기반의 ‘평가하여 개입을 결정하고 실행할 수 있음’, 개인내적-이해 기반의 ‘이론적 및 경험적인 이해를 가지고 있음’으로 도출되었다. 마지막으로 즉시성이 상담에서 갖는 관계적 의미와 본 연구의 상담자 교육 및 훈련에서 갖는 의의, 한계 등을 논의하였다.

keywords
Immediacy, Counselor education, Counseling competency, Counseling outcome, 즉시성, 상담자 교육, 상담 역량, 상담성과

Abstract

Immediacy is an advanced counseling technique that directly utilizes the counseling relationship to produce counseling outcomes. However, it is challenging to train counselors about immediacy due to its complex and intimate nature. Therefore, we explored competencies for immediacy through the concept mapping method. Eight supervisors rated the similarity and importance of the forty-five items derived from interviews with ten experienced supervisors. A two-dimensional concept map was determined to be appropriate after conducting multidimensional scale and cluster analysis. The horizontal axis was ‘Intrapersonal competency’ and ‘Interpersonal competency’. The vertical axis was ‘Experience-based competency’ and ‘Understanding-based competency’. The four clusters were ‘Accept and regulate one’s experiences’ based on the intrapersonal & experience-based competency; ‘Attune relationship with clients through interaction’ based on the interpersonal & experience-based competency; ‘Choose and implement interventions upon evaluation’ based on the interpersonal & understanding-based competency; and ‘Have theoretical and empirical understanding.’ based on the intrapersonal & understanding-based competency. Finally, we discussed the relational meaning of immediacy, the study’s implications for counselor education and training, as well as its limitations.

keywords
Immediacy, Counselor education, Counseling competency, Counseling outcome, 즉시성, 상담자 교육, 상담 역량, 상담성과

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