국가과학기술전자도서관 고객만족지수 측정에 관한 연구
An Analysis on Measurement of Customer Satisfaction Index of NDSL
한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.4, pp.247-270
황재영
(국방과학연구소)
이응봉
(충남대학교)
최호남
(한국과학기술정보연구원)
황재영,
이응봉,
&
최호남.
(2006). 국가과학기술전자도서관 고객만족지수 측정에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 37(4), 247-270.
초록
본 연구의 목적은 국가과학기술전자도서관(NDSL)의 고객만족지수를 측정하는데 있다. NDSL 정보시스템에 맞는 이용자만족지수 모형을 제안하고 개발된 모형의 검증을 위해 구조방정식모형 분석도구인 LISREL을 통해 인과적 경로분석을 실시하였다. 또한 차원별로 서로 다른 이용자 만족지수 산출 방법을 수립하고 수립된 산출 방법에 따라 다양한 이용자만족지수를 측정하고 분석하였다.
- keywords
-
Customer Satisfaction Index,
User Satisfaction,
Structural Equation Model,
NDSL,
고객만족지수,
이용자만족도,
구조방정식모형,
국가과학기술전자도서관,
Customer Satisfaction Index,
User Satisfaction,
Structural Equation Model,
NDSL
Abstract
The purpose of this study is to measure customer satisfaction index of NDSL. we propose new model of the user satisfaction index for NDSL and verify the new model through the analysis of structural equation model, LISREL. We also build new measurement method for customer satisfaction index by different dimension and measure diverse customer satisfaction index according to different calculation method.
- keywords
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Customer Satisfaction Index,
User Satisfaction,
Structural Equation Model,
NDSL,
고객만족지수,
이용자만족도,
구조방정식모형,
국가과학기술전자도서관,
Customer Satisfaction Index,
User Satisfaction,
Structural Equation Model,
NDSL