본 연구는 사서교사의 교수역량 즉, 수업전문성을 구성하는 요인을 추출하고, 이를 모형화하는데 목적이 있다. 일반교과 교사가 갖추어야 할 교수역량에 관한 문헌은 물론 사서교사의 자격기준 에 관한 문헌을 비교분석하고, 이를 바탕으로 사서교사의 교수역량 모형을 제안하였다. 본 연구에서 제안한 사서교사의 교수역량 모형은 교수-학습 과정을 고려하여 크게 수업 설계, 수업 실행, 수업 평가로 구분하고, 각 단계마다 단독수업과 협력수업으로 구분하여 제시하였다. 본 연구는 향후 사서교사의 연수 프로그램이나 사서교사 양성 대학의 교육과정을 개편하는데 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to suggest the construct model of teaching competency in teacher librarian. For this purpose, this study compares and analysis the existing literature of which teaching competency of subject teacher and teacher librarian competency standard. The teaching competency model of teacher librarian was designed with the result of compares and analysis. The suggested model composed of 3 process: ① instructional design, ② instruction implementation, ③ instruction evaluation. It is also suggested that construct of isolated instruction and cooperative instruction. This study can be helpful to development a in-service program of teacher librarian and curriculum of Teacher librarian education.