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학교도서관의 정보활용교육을 위한 「도서관과 정보생활」 교과서 개발에 관한 연구

A Study on the Development of Information Literacy Textbook, School Library and Information Literacy

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.3, pp.271-292
https://doi.org/10.16981/kliss.42.3.201109.271
김성준 (이리여자고등학교)
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초록

정보활용교육은 학교도서관의 중요한 역할이다. 정보활용교육을 통해 학교도서관의 교육적 역할을 명확하게 정립하기 위해서는 교육과정과 교과서가 필요하다. 이 연구는 2011년에 학교도서관의 정보활용교육 교과서로 발행된 「도서관과 정보생활」의 개발과정과 의의를 살펴보기 위한 목적으로 수행되었다. 새로운 정보활용교육 교과서를 개발하기 위한 과정으로 한국, 미국, 일본의 정보활용교육 방법과 교수매체 활용현황을 조사하였고, 우리나라 교과서 제도와 인정심사 과정을 살펴보았다. 그리고 연구결과로 약 6년의 기간을 거처 개발된 「도서관과 정보생활」의 개발과정, 교육과정, 내용체제, 적용방법을 구체적으로 제시하였다.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Curriculum, Textbook, Information Literacy, School Library, Teacher Librarian, Curriculum, Textbook, Information Literacy, 학교도서관, 사서교사, 교육과정, 교과서, 정보활용교육

Abstract

Information literacy education is a important role of today's school libraries. So the development of information literacy curriculum and textbook is necessary to establish educational role of school libraries more firmly. The purpose of this study is to examine the development of new information literacy textbook, School Library and Information Literacy published in 2011. For this, this study investigated the status of information literacy education and instructional media in Korea, the United States and Japan. After all, this study presented the textbook's development progress, curriculum, contents and method of application.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Curriculum, Textbook, Information Literacy, School Library, Teacher Librarian, Curriculum, Textbook, Information Literacy, 학교도서관, 사서교사, 교육과정, 교과서, 정보활용교육

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