바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

국제 학업성취도 평가(PISA)의 독서영역과 AASL의 21세기 학습자 기준 비교에 관한 연구

The Comparative Analysis of PISA Reading Domain and AASL Standards for the 21st-Century Learner

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2012, v.43 no.3, pp.193-216
https://doi.org/10.16981/kliss.43.3.201209.193
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

최근 들어, 공공기관의 책무성이 강화되면서 교육기관의 교육 책무성이 강조되고 있다. 따라서 대부분의 국가에서는 교육 책무성을 증명하기 위해서 국가 수준의 학업성취도 평가는 물론 국제 학업성취도 평가(PISA)에 참여하고 있다. 교육기관의 지원을 받는 학교도서관 또한 예외가 아니어서 교육 책무성을 요구받고 있다. 이에 본 연구에서는 PISA의 독서영역과 AASL의 21세기 학습자 기준과 비교하여 학교도서관이 PISA의 학업성취도와 상관관계가 있음을 규명하고자 한다. 본 연구에서는 PISA 2009의 독서 리터러시 영역과 PISA 설문지를 분석 대상으로 삼았다. 연구 결과, PISA의 설문지에는 학교도서관 관련 요소를 상당수 포함하고 있으며, PISA의 독서 리터러시 영역은 AASL의 21세기 학습자 기준과 일치하고 있음을 확인하였다.

keywords
PISA, Educational accountability, School library, School library standard, AASL, PISA, Educational accountability, School library, School library standard, AASL, 국제 학업성취도평가, 교육 책무성, 학교도서관, 학교도서관 기준, 미국 학교도서관협의회

Abstract

In recent years, strengthening educational accountability of school as the public institutions has been emphasized. Thus, most countries perform national student assessments and programme for international student assessment(PISA) in order to prove the educational accountability. The school library supported by the educational institutions are no exception, school library has demanding the educational accountability. The purpose of this study was to compare the reading domain of PISA and standards for the 21st-century learner of AASL, it is to investigate that the school library contributes to PISA achievement. In this study were analyzed domain of PISA 2009 reading literacy and questionnaires. The results, PISA questionnaire contains a lot of elements in the school library and PISA is consistent with standards for the 21st-century learner of AASL.

keywords
PISA, Educational accountability, School library, School library standard, AASL, PISA, Educational accountability, School library, School library standard, AASL, 국제 학업성취도평가, 교육 책무성, 학교도서관, 학교도서관 기준, 미국 학교도서관협의회

참고문헌

1.

권미숙. “사고력 신장을 위한 국어과 평가 문항 연구: PISA 읽기 문항 분석을 중심으로.” 어문연구,제33권, 제1호(2005. 3), pp.417-443.

2.

박영미 등. “학업성취도 국제 비교 평가(PISA)에 나타난 우리나라 학생의 수학적 소양 수준 분석.”수학교육학연구, 제12권, 제2호(2002. 5), pp.291-311.

3.

신현석. “단위학교의 책무성 제고를 위한 정책 방안 연구.” 안암교육학연구, 제8권, 제1호(2002. 4), p.94.

4.

이상린. “국가수준 학업성취도평가 결과와 DEA를 활용한 중학교 효율성 분석.” 교육재정경제연구,제20권, 제4호(2011), pp.1-27.

5.

이윤식. “평가에 있어서 정보통신기술 활용을 통한 책무성 확보 방안.” 사회과학논총, 제8집(2006. 2), pp.311-334.

6.

정제영 등. “학업성취도에 기반한 교육의 책무성 평가에 관한 연구.” 한국교원교육연구, 제26권, 제1호(2009. 3), pp.241-260.

7.

한국교육과정평가원. OECD 학업성취도 국제비교연구(PISA2009) : 본 검사 시행보고서. 서울 : 한국교육과정평가원, 2009.

8.

한국교육개발원. PISA 2009 결과 및 시사점. 서울 : 한국교육개발원, 2011.

9.

American Library Association and Association for Educational Communications and Technology. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago and London: AASL & AECT, 1998.

10.

AASL. Standards for the 21st-Century Learner. AASL : Chicago, 2007.

11.

Donham, Jean. Enhancing Teaching and Learning : A Leadership Guide for School Library Media Specialists. 2nd ed. New York : Neal-Schuman Pub., 2008.

12.

Kirsch, Irwin. and P. B. Mosenthal. “Exploring Document Literacy : Variables Underlying the Performance of Young Adults.” Reading Research Quarterly, Vol.25, No.4(1990. Win.), pp.5-30.

13.

Lance, K. Curry, L. Welborn, and C. Hamilton-Pennell. The Impact of School Library Media Centers on Academic Achievement. Castlerock, Colorado : Hi Willow Research and Publishing, 1993.

14.

Lance, K. Curry and Marcia J. Rodney. How School Librarians Help Kids Achieve Standards; The Second Colorado Study. Denver, Colorado: Colorado Department of Education, 2000.

15.

Leu, Donald J. and Julie Castek. What Skills and Strategies are Characteristic of Accomplished Users of the Internet? San Francisco, CA : American Educational Research Association, 2006.

16.

Miller, Jamie and Want, Jinchang. How School Library Media Center Services Impact Student Achievement. Missouri : Department of Elementary and Secondary Education Missouri State Library, 2003.

17.

Moreillon, Judi. Co-teaching Reading Comprehension Strategies in Secondary School Libraries : Maximizing Your Impact. Chicago : ALA, 2012.

18.

Ruch, Hermann. The Benefits of School Libraries for Schools, 2007.<http://www.goethe.de/ins/lb/bei/pro/schoollibraries/Conference_Topics/Importance/hermann_ruch_importance.pdf> [cited 2012. 7. 21].

19.

OECD. PISA 2009 Assessment Framework-Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. Paris : OECD, 2009.

20.

OECD Home page. <http://www.oecd.org/pisa/> [cited 2012. 7. 25].

21.

Todd, Ross. “The Evidence-Based Manifesto for School Librarians.” School Library Journal, Vol.54, No.4(April 2008), pp.38-43.

22.

Werlich, Egon. A Text grammar of English. Heidelberg : Quelle and Meyer, 1976.

한국도서관·정보학회지