바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

대학도서관 장서개발담당 사서의 전문성 역량에 관한 질적 연구

A Qualitative Study on the Professional Competencies of Collection Development Librarians in Academic Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.4, pp.227-244
https://doi.org/10.16981/kliss.46.4.201512.227
장덕현 (부산대학교)

초록

이 연구에서는 대학도서관에서 장서개발 업무를 담당하고 있는 사서들의 인식을 토대로 장서개발 사서가 전문가로서지녀야 할 전문성의 요건들을 도출하고자 하였다. 이를 위해 국내 4년제 대학도서관에서 장서개발을 담당하고 있는8명의 사서들을 대상으로 질적 면담을 실시하였으며, 그 결과 문헌정보학 지식, 주제분야 배경지식, 그리고 사서로서의정체성이 상위 범주로 제시되었고 그 아래 총 13개의 하위범주와 37개의 의미단위가 제시되었다. 이를 통하여 이연구에서는 장서개발 담당 사서의 전문성에 대한 이론적인 요건과 실제 현장에서 제기하고 있는 요소들을 종합함으로써향후 장서개발 담당 사서의 전문성 제고를 위한 교육 훈련 프로그램 구축에 기초적인 자료를 제공하고자 하였다.

keywords
Academic library, collection development, librarian, professional competencies, 대학도서관, 장서개발, 사서, 전문성 역량

Abstract

The study aims at identifying professional competencies of collection development librarians in academic libraries. For this, the study collected data through qualitative interviews with 8 librarians who are in charge of collection development programs in four-year university libraries. As a result, the professional competency components emerging from interviews were divided into three parts; knowledge in library and information science, knowledge in subject field, and professionalism. Detailed components of three parts of professional competency were divided into 13 sub-categories, with 37 meanings. It is expected that the study as an exploratory research may provide further research to design educational and training programs for collection development librarians with basic data.

keywords
Academic library, collection development, librarian, professional competencies, 대학도서관, 장서개발, 사서, 전문성 역량

참고문헌

1.

김성준 . 2010. 사서교사 양성제도의 개선방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 44(2):97-116.

2.

김성준. 2013. 마국의 사서교사 전문성 평가기준과 도구에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 47(2): 103-121.

3.

박옥남. 2011. 정리사서 전문성 재고에 관한 연구. 한국비블리아학회지 , 22(1): 95-116.

4.

이연옥. 2005. 어린이사서의 역할과 전문성 개발 방안에 대한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 36(3): 233-256.

5.

이연옥, 장덕현. 2014. 다문화서비스 담당사서에게 요구되는 문화적 역량의 내용체계에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지 , 45(4): 253-276.

6.

한국문헌정보학회 편. 2013. 최신 문헌정보학의 이해 . 서울: 한국도서관협회.

7.

Abbott, Andrew . 1988. The System of Professions. Chicago: The University of Chicago Press.

8.

American Library Association. 1996. Guide for Training Collection Development Librarians. Chicago, ALA.

9.

Mason, Richard. 1990. “What is an Information Professional?” Journal of Education for Library and Information Science, 31: 122-138.

한국도서관·정보학회지