본 연구는 인천광역시 동구 도서관의 중장기 종합발전계획 수립을 위한 기초연구로서 수행되었다. 지역주민을 대상으로 설문조사를 수행하고, 도서관 관계자 및 전문가, 지역주민의 의견 및 요구를 분석하여 비전 및 운영전략, 서비스 방향을 도출하고자 하였다. 연구결과를 기반으로 제시하는 논의사항은 다음과 같다. 첫째, 인천광역시 동구 작은도서관의 운영을 활성화하는 것이 필요하다. 둘째, 도서관 시설 개선 및 새로운 도서관 건립이 필요하다. 셋째, 다양한 연령대의 이용자 계층을 위한 도서관 자료의 양적·질적 향상이 필요하다. 넷째, 다양한 연령층의 수요를 고려한 맞춤형 독서·문화프로그램 개발이 필요하다. 다섯째, 도서관 대외협력에 대한 역할수행이 필요하다. 여섯째, 도서관 시설 개선을 통해 복합문화공간 조성에 대한 모색이 필요하다. 일곱째, 도서관 내부 운영과 외부 연계사업을 고르게 진행하기 위해서는 사서 인력을 충원해야 할 필요가 있다. 여덟째, 자료의 수집 및 보관을 위한 공간을 조성할 필요가 있다. 아홉째, 작은도서관 활성화를 위한 정책 수립을 모색할 필요가 있다.
This study was conducted as basic research for establishing a mid-to long term comprehensive development plan for libraries in Dong-gu, Incheon. It attempted to draw the vision, operation strategy, and service directions by administering questionnaires to local residents and analyzing the needs of library officials, professionals and local residents. From the findings, following issues can be suggested: First, it is necessary to activate the management of small libraries in Dong-gu, Incheon. Second, local residents' needs for improving library facilities and constructing new libraries were found to be higher. Third, it needs to qualitatively and quantitatively enhance library materials for various age groups. Fourth, customized reading and cultural programs should be developed by considering the demand of various age groups. Fifth, the needs for items regarding external cooperation among expected roles of libraries. Sixth, it is necessary to consider how to promote complex cultural space by improving library facilities. Seventh, the librarian personnel should be complement to balance between the internal management of libraries and externally related businesses. Eighth, the space for collecting and keeping materials should be promoted. Ninth, it is necessary to seek the establishment of policies for activating small libraries.
OA 논문이 증가하는 상황에서 개별 연구자의 연구 성과 유통이 얼마나 개방적인지를 지수화하는 POI(Practical Openness Index)가 등장하였다. 본 연구는 국내 문헌정보학 연구자들이 국제학술지에 출판한 논문을 대상으로 OA 여부와 방식을 조사하고 연구자 단위의 POI를 도출해 지수의 분포를 살펴보았다. 또한 연구자의 세부 연구 분야나 국제협력 활동이 개방성에 관련성을 보이는지 분석하였다. 그 결과 Unpaywall을 통해 정상적으로 OA 여부와 방식이 식별된 논문은 82명 연구자의 492건으로 나타났으며, 20.7%의 논문만이 공개되어 있는 것으로 분석되었다. 두 번째, 골드 OA 방식의 공개 논문은 의학 분야 저널에 수록된 텍스트마이닝 분야 논문이 많았으며, 그린 OA방식으로 공개된 논문은 외국인 공동저자 소속 기관의 리포지터리나 PMC와 같은 초국가적 주제 리포지터리에서 공개되고 있는 것으로 확인되었다. 세 번째, POI 지수는 절반 가량의 연구자가 0으로 나타났으나, 계량정보학, 기계학습 및 지식처리 영역의 연구자들에게서 상대적으로 높게 나타났다. 또한 연구자의 해외공동연구 활동이 논문 공개와 관련성이 있는 것으로 분석되었다.
In a situation where OA papers are increasing, POI, which indexes how open the research activities of individual researchers are, is drawing attention. This study investigated the existence of OA papers and the OA method published in international academic journals by domestic LIS researchers, and derived the researchers' POI based on this. In addition, by examining the relationship between the POI index and the researcher's amount of research papers, the research sub field, and the foreign co-authors, it was analyzed whether these factors are relevant to the researcher's POI. As a result, there were 492 papers by 82 researchers whose OA status and method were normally identified through Unpaywall. Second, only 20.7% of papers published in international journals were open accessed, and almost cases were gold and green methods. Third, there were many papers in text mining in medical journals, and the papers opened in the green method are open in institutional repositories of foreign co-authors or transnational subject repositories such as PMC. Third, the POI index was relatively higher for researchers in the field of informetrics, machine learning than other fields. In addition, it was analyzed that the presence or absence of overseas co-authors is related to OA.
이 연구는 부모의 독서 활동이 자녀의 독서 활동에 영향을 미치는지 알아보기 위해 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀와 일반인·일반인 자녀로 나누어 조사하였다. 전국 5개 특별광역시 초등학생 477명, 학부모 483명을 대상으로 설문 조사하여 독서행태를 조사하였다. 독서행태는 독서 빈도, 도서 선택정보원, 독서 인식, 선호도서 측면에서 조사한 결과 어린이 독서문화 운동단체의 회원·회원 자녀와 일반인·일반인 자녀 사이에 차이가 나는 것을 확인하였다. 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 일반인·일반인 자녀보다 양질의 독서행태를 보여 독서 빈도가 높고, 도서선택 정보원을 활용하였다. 독서 인식에서는 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 독서 목적에서 학습보다는 즐거움으로 인식을 하였다. 선호도서에서는 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 우리 창작동화, 그림책 위주의 도서를 선택하였으며 일반인·일반인 자녀는 우리 창작동화, 그림책, 학습만화를 선택했다. 이러한 연구 결과를 볼 때 장기적인 측면에서 건강한 독서문화 환경을 만들기 위해서는 일반인에 대한 보다 적극적인 독서 참여 방법의 개발이 요구된다.
This study compares the members of children's reading and culture movement organization versus general public and their children with the aim of understanding how parents' reading activities affect children's reading activities. The study surveyed 477 elementary school students and 483 parents from five special metropolitan cities regarding their reading behaviour. Reading behavior was investigated in terms of reading frequency, book selection information source, reading awareness, and preferred books, and it was confirmed that there was a difference between members of children's reading and culture movement organization and children of the general public. Members of children's reading and culture movement organization and their children showed superior reading habits in terms of both quantity and quality than non-members and their children, and the book selection information service was used. In terms of perception regarding reading, children's reading and culture movement organization members and their children found more "joy" in reading than "help in learning" as compared to the general public and their children. In terms of reading preference, children's reading and culture movement organization members and their children intensively preferred Korean creative fairy tales and picture books while the general public and their children preferred Korean creative fairy tales, picture books, and educational comics. In order to create a healthier reading culture and environment for the long term, the development of more active reading participation methods for the general public is required.
본 연구는 국내에 경제·금융전문도서관을 대표하는 한국은행 도서관의 전반적인 운영현황 분석과 이용자 만족도 및 수요를 조사하고, 더불어 국내외 주요 도서관의 외부환경 변화에 따른 대응사례 조사하여 향후 경제·금융전문도서관의 발전 방향을 제안하고자 하였다. 이를 위해 국내외 주요 도서관 외부환경 변화 사례조사, 이용자 설문조사 등을 진행하였다. 그 결과, 향후 과제로 미래지향적 최첨단 도서관으로의 강화에는 스마트 시스템 도입, 일부 도서관 서비스의 로봇화, 시대상을 반영한 비대면 서비스 대응공간 등을, 경제금융인을 위한 특화된 서비스 제공에는 빅데이터 분석서비스 도입, 이용자 맞춤형 시스템 강화, SNS 커뮤니케이션 활성화 등을 제시하였다. 국내외 경제·금융 도서관과 협력 네트워크 구축으로는 클라우드 서비스, 유관기관 간 협력사업 유지 및 확대, 공유체계를 통한 국가 지식정보 망라적 수집 등을, 마지막으로 전문성 강화를 위한 정보서비스를 위해 특성화 장서 개발, 온라인을 활용한 참고 및 연구지원 서비스 확대, 발간물 원문 DB 구축 및 제공을 제안하였다.
This study aimed to analyze the overall operation status of the Bank of Korea library representing the economic library in Korea, investigate user satisfaction and demand, and to propose a direction for the development of the economic library in the future. To this end, a case study was conducted on changes in the external environment of major libraries at home and abroad, and a user survey was conducted. As a result, the future tasks include introducing smart systems, robotics some library services, non-face-to-face service response spaces that reflect the times, introducing big data analysis services, strengthening user-tailored systems, and activating SNS communication. It proposed developing specialized libraries, online reference and research support services, and providing original DBs for publications to strengthen expertise, maintaining and expanding cloud services, maintaining and expanding cooperative projects, and collecting national knowledge and information.
본 연구는 1964년부터 57년 동안 이어진 도서관 주간의 공식 포스터 31개의 표현 방식 중 문자 레이아웃 형식과 색채를 분석하고, 그 결과를 바탕으로 설문조사를 실시하여 시민들이 가장 선호하는 것을 밝혀 향후 포스터 제작의 방향을 제안하는데 목적이 있다. 연구 목적 달성을 위해 포스터 표현 형식을 분석한 결과 문자 레이아웃은 '문자의 상단 위치'가 13개(41.9%)로 가장 많았고, 색채에서 색의 분류는 '유채색'이 30개(96.8%), 색의 온도감은 '한색'과 '후퇴색', '수축색'이 각각 18개(58.1%)로 가장 많았다. 이어서 설문조사 분석 결과 문자(표어) 레이아웃의 경우 '상단 위치'를, 색의 분류에서는 '유채색'과 '한색', '진출색'과 '팽창색'을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 따라서 도서관 주간 포스터의 문자 레이아웃은 '문자의 중심 위치'에, 색은 '유채색'과 '난색', '진출색'과 '팽창색'을 활용해 제작할 필요가 있다.
The purpose of this study is to analyze the form and color of the letter layout among 31 expression methods of official posters during the library week from 1964, for 57 years, and to propose the direction of poster production in the future by revealing what citizens prefer most by conducting a survey based on the results. As a result of analyzing the poster expression form for achieving the purpose of the study, the most common character layout was 'the top position of the character' in 13 out of 31 (41.9%), and in color, 'chromatic color' in 30 out of 31 (96.8%), and the temperature of color with 'cold color', 'fading color' and 'shrink color' in 18 out of 31 (58.1%), respectively. The results of the survey showed that the most preferred was 'top position of characters' for letter layout, and 'chromatic color' and 'cold color', 'advance color' and 'expansion color' were the most preferred for the color classification. Therefore, the character layout of the weekly poster for the library needs to be produced using 'the center position of the letter', and the colors need to be made using 'chromatic color', 'warm color', 'advance color' and 'expansion color'.
4차산업혁명에 따라 새로운 교육 환경이 도래하는 상황 속에서 충청남도 교육청 소속 19개 공공도서관의 활성화를 위한 새로운 방향을 모색하기 위해 현황분석과 사서, 사서교사, 전문가 대상 포커스그룹인터뷰를 실시하였다. 연구방법을 통해 충청남도 교육청 소속 공공도서관의 비전으로 도서관 커뮤니티 스쿨을 통한 지식체험 에듀라이브러리를 설정하였다. 에듀라이브러리로서 공공도서관 서비스의 방향을 교육기능 특화 서비스, 생애주기 맞춤 서비스, 지식체험중심서비스, 4차산업혁명 지능정보사회 서비스로 나누어 살펴보았다. 도서관의 전통적 기능을 바탕으로 미래 공공도서관이 갖추어야 할 공간을 체험학습 공간으로 제시하였다. 본 연구에서 충남교육청 소속 도서관의 교육기능을 강화한 특화된 방향을 제시하였는데 이는 학교 및 학교도서관과 협력 방안 모색에 기여할 수 있을 것이며, 타 지역 교육청 소속 도서관의 방향성 마련에 기반을 제공할 수 있을 것이다.
A status analysis and focus group interviews with librarians, school librarians and experts were conducted to find a new direction for revitalization of 19 public libraries affiliated to the Chungcheongnam-do Office of Education in the context of the advent of a new educational environment following the 4th industrial revolution. Through the research method, the knowledge experience edu library through the library community school was set as the vision of a public library belonging to the Chungnam Office of Education. The direction of public library service as an edu-library was divided into specialization as an educational library, life cycle customized service, knowledge experience-oriented service, and 4th industrial revolution intelligent information society service. Based on the traditional functions of the library, the space that the future public library should have was presented as an experiential learning space. In this study, a specialized direction for strengthening the educational function of libraries belonging to the Chungnam Office of Education was presented, which will contribute to finding ways to cooperate with schools and school libraries, and will provide a basis for preparing directions for libraries belonging to other regional offices of education.
본 연구 목적은 사서교사 역량을 재정의하고, 역량 우선순위를 분석하여 사서교사 양성 및 재교육에 대한 시사점을 도출하는 데 있다. 본 연구를 위하여 사서교사를 대상으로 AHP를 활용한 설문조사를 실시하였다. 사서교사들은 직무의 상위 계층 영역 중 정보 전문가, 교사, 경영자, 협력적 리더 순으로 우선순위를 인식하고 있었다. 하위 계층별로는, 장서개발·관리·보존, 교수·학습 매체 제작, 정보서비스, 도서관협력수업, 도서관활용수업, 콘텐츠 큐레이션의 우선순위가 높게 나타났다. 특히, 학교도서관에서는 교육과정을 지원하기 위해 장서를 개발하고 정보 자원을 제공하는 것이 중요한 역량으로 조사되었다. 이에 온·오프라인 장서를 효과적으로 관리하고 학교도서관 자원을 활용하여 다양한 교수 매체 제작 및 서비스를 제공할 수 있는 역량 함양이 필요하다는 점을 고찰했다. 이를 바탕으로 사서교사 양성 및 재교육에 대한 시사점을 발견할 수 있었다.
The purpose of this study is to redefine the competencies of teacher librarians and to derive implications for training and re-educating teacher librarians by analyzing the priorities of competencies. A questionnaire survey targeting teacher librarians based on analytic hierarchy process has been conducted. The results indicate that in terms of the upper-level areas of competencies, it was found that they prioritized teacher librarians' competencies in the following order: information specialists, teachers, administrators, and cooperative leaders. Analysis of the lower levels of competency indicates that the priorities of the required competencies are listed in the following order: collection development, management and preservation, teaching and learning, media production, information service, library cooperative instruction, library assisted instruction, content curation. Therefore, being able to provide information resources by developing a collection of books to support the educational process in school libraries was found to be a critical competency. It seems necessary to cultivate the capacity to manage online and offline collections and produce and provide various teaching media and services by utilizing school library resources. It seems to give implications for the education of teacher librarians.
이 연구는 고차원적 사고 능력이 형성되는 시기에 있는 초등학교 고학년 아동의 독후활동으로서 북코딩(Book-Coding)의 독서교육 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 경기도 N시 소재 N초등학교 5학년 아동 30명을 대상으로 북코딩을 활용한 독서교육 프로그램 집단 15명, 독서감상문 작성 프로그램 집단 15명으로 구성하여 총 12회기에 걸쳐 독서교육 프로그램을 적용하였다. 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 북코딩을 활용한 융합 독서교육 프로그램은 초등학교 아동의 논리적 사고력에 미치는 효과를 분석한 결과, 논리적 사고력의 하위 요인인 보존 논리, 비례 논리, 변인 통제 논리, 확률 논리, 상관 추리 논리, 조합 논리 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 북코딩을 활용한 융합 독서교육 프로그램은 초등학교 아동의 창의력에 미치는 효과를 분석한 결과, 호기심, 집요성, 유효성, 독자성, 모험성, 개방성, 지식, 상상력, 독자성, 민감성, 유창성, 융통성, 정교성 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 북코딩을 활용한 융합 독서교육 프로그램은 초등학교 아동의 창의적 인성에 미치는 효과를 분석한 결과, 호기심, 과제집착, 독립성, 위험감, 사고의 개방성, 심미성 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
The study was aimed at verifying the effectiveness of Book-Coding reading education as a reader activity of older elementary school children at a time when high-dimensional thinking abilities were formed. To this end, 30 fifth-grade children of N Elementary School in N-si, Gyeonggi-do, comprised of 15 students from a reading education program using Book-Coding, and 15 students from a reading comprehension program, and applied the reading education program over a total of 12 sessions. The main results of the study are summarized as follows. First, when the effects of the convergence reading education program using Book-Coding on the logical thinking ability of the students in the upper grades in the elementary school were analyzed, all the six sub-factors of logical thinking ability, that is, conservation logic, proportional logic, variable controlling logic, probabilistic logic, correlational inference logic, and combinational logic, were proved to have statistically more meaningful difference than the group writing a book report. Second, the analysis result of the influence of the convergence reading education program using Book-Coding on the creativity of the students in the upper grades of the elementary school showed that all the 13 elements of curiosity, persistence, effectiveness, independence, adventurousness, openness, knowledge, imagination, originality, sensitivity, fluency, flexibility, and accuracy were statistically meaningfully different compared to the book report group. Third, when it was analyzed how the convergence reading education program using Book-Coding affected the creative personality of the elementary school students, all the six factors of curiosity, task commitment, independence, awareness of risk, and openness of thinking, and aesthetics were found out to have a statistically more meaningful difference than the group that wrote a book report.
국가도서관은 한 국가의 지식문화유산인 국가장서를 집중적으로 개발·보존하고 제공해야할 책무가 있다. 특히 국립중앙도서관의 사명을 완수하기 위한 4대 목표 가운데 '국가지식자원 접근·보존 기반 고도화'를 이루기 위해서는 외연적 범위를 국내자료뿐 아니라 외국자료로도 확대하여 국가지식자원을 강화할 필요가 있다. 즉, 국내에서 생산되는 최신자료와 소급자료를 최대한 수집·제공·보존하는 기능은 물론이며 외국에서 생산·유통·보존되고 있는 고품질 학술자료 및 한국과 관련된 자료를 가능한 한 많이 수집하여 국가지식정보센터로서의 기능을 수행해야 한다. 본 연구는 선진국 국가도서관의 외국자료 수집 및 서비스 현황을 조사·분석하여 시사점을 도출하였다. 이를 바탕으로 현재 국립중앙도서관의 외국장서 수집수준을 비교·평가한 다음 고품질 학술자료 및 한국 관련 외국자료를 최대한 확보하기 위한 전략을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다.
National libraries have a responsibility to intensively develop, preserve, and provide national collections, which are the knowledge and cultural heritage of a country. In particular, in order to achieve 'advancing the base for access and preservation of national knowledge resources' among the four goals to fulfill the mission of the National Library of Korea, it is necessary to strengthen the national knowledge resources by expanding the external scope to not only domestic materials but also foreign materials. In other words, The National Knowledge Information Center collects the latest and retroactive data produced in Korea, as well as high-quality academic materials produced, distributed, and preserved in foreign countries as well as materials related to Korea. This study drew implications by investigating and analyzing the status of foreign collection and services of national libraries in developed countries. Based on this, the purpose of this study is to compare and evaluate the current level of collection of foreign collections of the National Library of Korea, and then present a strategy to secure high-quality academic and foreign materials related to Korea.
공공도서관 접근성은 도서관 이용과 밀접한 관련이 있으며, 따라서 도서관 건립 시 지역 주민의 도서관 접근성 향상과 지역 간 격차 완화, 공공도서관 입지의 효율성을 제고할 수 있는 정책이 필요하다. 이를 위해 본 연구는 GIS 분석을 통해 부산 지역 내 공공도서관의 공간적 분포 특성을 분석하고, 공급 불균형 지역을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 구체적으로 부산 지역 내 공공도서관 서비스 사각지역을 파악하고, 도서관 공급 양호 및 부족 지역 분석, 인구밀도에 근거한 공공도서관 공급 불균형 지역을 확인하여 도서관 건립을 위한 최우선 고려 지역을 도출하였다. 이 연구의 결과를 통해 부산 지역 공공도서관의 공간적 분포를 이해하고, 향후 공공도서관의 신규 입지 결정에 참고자료로 활용할 수 있을 것이다.
Public library usage is closely related to the accessibility to library facilities. Therefore, public library planning and development authorities should consider the policies for improving the library accessibility of community, for releasing disparities of the spatial accessibility and for increasing location efficiency of public libraries. In this regard, this study strives to analyze the spatial distribution of public libraries in Busan and to derive the regions that lack public libraries by identifying main characteristics using geographical information systems (GIS): identify the blind spot for public library service, analyze the hot and cold spot for the supply of libraries, and identify the vulnerable areas of library based on population density. The result of the study will contribute to understand the spatial distribution of public libraries in Busan and to prioritize sites where public library should be constructed in order to improve the accessibility to public library services.
본 연구는 초등교사들의 정보추구행태를 분석하여 학교도서관의 교육정보서비스 개발에 시사점을 얻는데 목적을 두고 있다. 이에 초등교사 11명을 대상으로 심층 면담을 실시하여 초등교사들이 인식하는 역할과 업무에 대한 인식을 분석하고, 이에 따른 정보 요구와 주 정보원을 파악하였다. 분석 결과 초등교사들은 자신의 역할과 업무를 담임 업무, 교수·학습활동, 학교 담당 업무, 기타 업무 순으로 그 중요성을 인식하고 있었으며, 이에 따라 웹정보 및 인적 정보, 도서 정보 등을 정보원으로 활용하고 있었다. 각 역할과 업무에 따라 웹정보 또는 인적 정보를 주로 활용하는 것으로 나타났으며, 초등교사 간 웹 커뮤니티가 주 정보원으로 인식되는 경향을 보였다. 이에 학교도서관에서 운영하는 다양한 교육정보를 많은 초등교사들이 이용하는 웹 정보원에서 공유하는 것, 초등교사들과 학습 공동체 형성을 통해 협력적 교육 정보서비스를 제공하는 것, 학교도서관을 통해 다양한 담임 업무 관련 도서를 제공하는 것 등을 제안하였다.
This study aims to obtain implications for educational information services for elementary school teachers by analyzing their information seeking behavior. The in-depth interview was carried out in-depth interviews with 11 elementary school teachers and it analyzed of the core roles and tasks of elementary school teachers, the required information and usage behavior of information sources. The study result showed that elementary school teachers perceived homeroom duties, teaching/learning activities, school duties, and other as their works and tasks, and the response to the importance of task performance was homeroom teacher, teaching-learning activities, school works, and other tasks. Also, elementary school teachers needed information in order of teaching-learning activities, homeroom teacher, school works and they used various information sources including web, interpersonal sources and book. Moreover, this study observed some factors that elementary school teacher mainly used web information source which other elementary school teacher developed and that they got teaching-learning materials from fellow teachers. Based on these findings, the author proposed teacher librarian share library based instruction materia in web resource, provide cooperative educational information service through learning community, and provide homeroom work material for elementary school teachers.
본 연구는 국내 사회과학 분야 학술지의 국제화 전략 개발의 일환으로 문헌정보학 분야 연구자를 대상으로 개발된 학술지 선정요인 모형이 사회과학 분야에서도 일반화하여 적용할 수 있는지를 파악하고자 학술지 선정요인에 대한 측정 동일성 검증을 실시하였다. 이를 위해 2014년부터 2016년까지 국내에서 발행된 사회과학 분야 SSCI 및 Scopus 등재학술지에 논문을 출판한 연구자 146명으로부터 설문 응답을 수집하였다. 문헌정보학과 사회과학 연구자 집단 간의 측정 동일성을 분석한 결과, 형태 동일성과 부분 측정단위 동일성을 만족하는 것으로 나타났다. 이는 두 집단에 걸쳐 학술지 선정 요인구조가 동일하고, 유사한 요인부하량을 갖는 것을 의미한다. 부차적으로 집단별로 학술지 선정요인 지표변수에 대한 인식을 살펴본 결과, 두 집단 모두 동료평가와 주요 색인 데이터베이스 등재 여부를 중요시하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 출판사나 학회가 양질의 논문을 투고 받기 위한 전략을 수립하고, 학술지 품질을 개선하는 데 활용할 수 있을 것이다.
As part of effort to develop the strategies of internationalization of social science academic journals in South Korea, this study attempts to verify the measurement invariance of journal selection criteria across the groups of library and information science researchers and social science researchers. The authors collected 146 survey responses from researchers who have published at least one paper in SSCI/Scopus-indexed social science journals between 2014 and 2016. As a result of the study, it was found that the configural and partial metric invariance of the journal selection criteria held across the two groups, implying that the model of journal selection criteria is appropriate to use in the field of social science as well as library and information science. Additionally, the authors investigated the perceptions of journal selection criteria indicators in the two groups, and it was shown that researchers in both groups considered peer review and indexing in major databases important. The findings of this study could be useful for publishers or academic societies to develop improvement strategies of their journals.
2015교육과정에 '한 학기 한 권 읽기'가 도입되면서 동일한 도서를 학급단위로 읽는 활동이 늘어나고 있다. 이에 따라 사서(교사)는 학급단위로 이루어지는 교사의 도서추천과 도서선정 과정을 적절히 지원해야 할 필요가 있다. 이 연구는 학급에서 교사가 추천한 한 권의 책을 읽을 때 초등학생의 독서흥미에 어떤 차이를 가져오는지 파악하여, 이를 토대로 효과적인 학교도서관 서비스를 마련하는데 목적이 있다. 이를 위하여 A초등학교 전체 학생을 대상으로 학급별 투표를 통해 교사추천도서 중 한 책을 정해 읽는 도서선택 수업을 진행하고, 독서를 전후로 학생들의 독서흥미도를 조사하였다. 그 결과, 자신이 선택한 도서를 읽은 학생은 자신이 선택하지 않은 도서를 읽은 학생보다 높은 '독서 후 흥미'를 보였다. 그러나 자신이 선택하지 않은 도서를 읽었어도 '독서 전 흥미'가 높았던 학생은 '독서 후 흥미'가 높게 나타났다. 독서 전 흥미는 도서정보를 골고루 제공받고 학교도서관 이용 빈도가 높았던 학생일수록 높게 나타났다. 따라서 사서(교사)는 자기 선택적 독서에 긍정적인 영향을 미치는 독서 전 흥미를 높일 수 있도록 도서 정보를 다양하게 제공하고, 학교도서관 이용 빈도를 높일 수 있는 서비스를 제공할 필요가 있다.
With the introduction of 'Reading One Book a Semester' in the 2015 curriculum, more and more activities are being done to read the same books on a classroom basis. Accordingly, librarians need to properly support the teacher's book recommendation and book selection process, which consists of classes. This study aims to establish effective school library services based on this by identifying differences in elementary school students' reading interests when reading a book recommended by a teacher in the class. To this end, all students of A Elementary School were given a book selection class by class to select one of the teacher's recommended books, and students were interested in reading before and after reading. As a result, students who read the books they chose showed higher 'interest after reading' than those who read the books they did not choose. However, students who had high 'interest before reading' even though they read books they did not choose showed high 'interest after reading'. 'Interest before reading' were higher for students who were provided with book information evenly and used the school library more frequently. Therefore, librarians need to provide a variety of book information and services to increase the frequency of school library use to increase 'interest before reading', which positively affects self-selective reading.
본 연구는 초기 청소년들이 일상에서 가장 선호하는 정보원이자 정보검색 도구로 사용되고 있는 유튜브(YouTube) 모바일 동영상 플랫폼상에서의 정보이용행태를 분석하는 것을 목적으로 한다. 초기 청소년들의 일상생활 속에서의 고민 즉 정보요구는 무엇이며 이 정보요구를 만족시키기 위해 어떤 정보원을 어떻게 사용하고 있는지 살펴보고 유튜브 매체를 이용할 때의 정보요구와 이용행태를 분석하였다. 이를 위해 전국의 초기 청소년(12~14세)을 대상으로 설문조사를 통하여 데이터를 수집후 통계분석하여 각 인구학적 특성별로 정보이용행태에 어떤 차이를 보이는지를 분석하였다. 분석결과, 초기 청소년들은 유튜브를 이들의 일상정보요구를 만족시키는 중요 정보원으로 인식하고 있으며 특히 여가정보를 찾기 위해 가장 빈번히 그리고 적극적으로 이용하고 있었다. 또한, 초기 청소년들은 찾기 쉽고 간단하며 편리하기 때문에, 그리고 쉬운 동영상 정보가 많기 때문에 유튜브에서 정보를 주로 탐색하는 것으로 나타났다. 본 연구에서 밝혀낸 연구결과를 바탕으로 시사점을 도출하고, 학교 및 공공도서관으로 대표되는 정보기관들에서 초기 청소년들을 위한 정보서비스를 기획할 때 참고해야 할 요소들을 제언하였다.
The purpose of the research is to find out both what information tweens (12~14 years old adolescents) need and how they use YouTube to satisfy with their information needs. In order to achieve the goal, the research collected the data by conducting a survey on tweens (N=130) and analyzed the data with statistical processes. The research found out some significant results: first, tweens frequently use the informaton on YouTube and search for leisure information most often. Second, tweens search for information on YouTube because of ease and convenience on learning information even though they do not trust the information on YouTube. Third, tweens regard that YouTube play the role as a significant information source and searching tool, and use information on YouTube because the information on YouTube are composed of easy-to-understand video format. On the basis of the results, the research suggests and discusses how information organization such as public or school libraries provide information services for youth groups effectively.
지난 해 발생한 코로나바이러스감염증-19(이하 코로나19)는 현재까지 종식되지 않고 있으며, 이에 따라 도서관 환경도 큰 변화를 겪고 있다. 본 연구는 감염병 장기화에 따른 도서관 환경 변화에 주목하고, 시간 흐름에 따른 이용자 요구의 양상 변화를 분석하여 뉴노멀 시대의 도서관 서비스를 위한 시사점을 도출하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 2020년 코로나19 확산에 따른 국내 도서관계의 대응을 종합적으로 정리하였으며, 도서관 관련 이슈에 대해 소셜 미디어에 나타난 이용자 반응의 변화를 분석하였다. 2019년과 2020년의 도서관 관련 트윗 496,741건을 수집하여 주요 용어를 선별하였으며, 연도별 분석과 운영 형태에 따른 기간별 분석을 실시하였다. 분석을 통해 뉴노멀 시대에 대응하는 잠재적 도서관 이용자 요구를 4가지 이슈로 구분하고, 각 이슈별 시사점을 도출하였다. 본 연구의 분석 결과는 향후 뉴노멀 시대의 도서관 서비스 방향성을 가늠하기 위한 참고 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The coronavirus infection-19 (hereinafter referred to as Corona 19) that occurred last year has not been ended until now. There have also been major changes in the library environment. This study focuses on changes in the library environment due to prolonged infectious diseases. In addition, it aims to derive implications for library services in the New Normal era by analyzing changes in user needs over time. For this purpose, we have comprehensively summarized the response activities of libraries due to the spread of Corona 19 in 2020, and analyzed changes in user needs that appeared on social media. Key terms were selected by collecting 496,741 tweets related to libraries in 2019 and 2020, and analysis by year and period by operation type was conducted. Through the analysis, the needs of library users in 2020 were classified into four issues, and the implications for each issue were derived.
본 연구의 목적은 필리핀의 미디어정보 리터러시(MIL) 교육과정과 지도서 분석을 통해 국내에서 미디어정보 리터러시 교육과정을 운영할 때 참고가 되는 시사점을 도출하는 데 있다. 필리핀 교육부는 고등학교 2~3학년 학생들이 필수적으로 이수해야 하는 핵심 교과목으로 MIL을 운영해오고 있다. 필리핀의 MIL은 정보·미디어·디지털 리터러시가 통합된 도구 교과로 MIL 교육과정에는 총 17개 대단원이 한 학기 20주, 총 80시간에 걸쳐 운영되도록 설계되었으며 2개의 내용 기준, 2개의 성취기준, 58개의 학습 역량이 제시되어 있다. 연구 결과를 중심으로 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, MIL 교육과정에 제시된 대단원을 교과 내용의 상위 범주나 핵심 개념이라는 지식으로만 구성할 수 있다. 둘째, MIL 교육과정에 사용된 용어에 대한 개념과 개념에 따른 구체적인 예시를 제시할 필요가 있다. 셋째, MIL 교과서에 실습 때 필요한 내용을 명시하고 기능에 대한 역량을 강화할 필요가 있다. UNESCO가 제안하였고 필리핀에서 교과목으로 지정되어 운영되고 있는 MIL을 국내에서도 교과목으로 지정하고 교육과정으로 운영할 필요가 있다.
The purpose of this study is to derive the implications of operating the Media and Information Literacy (MIL) curriculum in Korea through analysis of MIL curriculum and guidance in the Philippines. The Philippine Ministry of Education runs the MIL as a core subject that high school students in grades 2-3 had to complete. MIL in the Philippines is a tool curriculum that integrates information, media, and digital literacy. In the MIL curriculum, a total of 17 units are designed to be operated for a total of 80 hours, 20 weeks in a semester. And it presents two content criteria, two achievement criteria and 58 learning competencies. The implications drawn from the research results are as follows. First, the chapter presented in the MIL curriculum can be composed only of the knowledge of a higher category or core concept of subject content. Second, it is necessary to present the concept of the term used in the MIL curriculum and specific examples according to the concept. Third, it is necessary to specify the contents necessary for practice in the MIL textbook and to strengthen the competence for the function. MIL, proposed by UNESCO and designated and operated as a subject in the Philippines, needs to be designated as a subject in Korea and operated as a curriculum.
이 연구의 목적은 코로나19 기간 동안 대학도서관에서 실시된 다양한 비대면, 온라인 서비스를 살펴보고 뉴노멀시대 대학도서관에 적용할 수 있는 지속가능한 서비스를 제시하는 것이다. 이를 위해 코로나19 사태로 인한 대학도서관 서비스의 운영 현황을 살펴보고, 국내 대학 중 재학생 10,000명 이상 대학의 도서관 63개관의 비대면·온라인 서비스 현황을 분석하였다. 분석 대상 도서관의 홈페이지와 대학도서관 발전계획을 살펴보았으며, 비대면·온라인 서비스를 '장서', '시설·공간', '프로그램'의 범주로 분류하여 서비스 사례를 분석하였다. 또한 국내 공공도서관 및 해외 도서관의 비대면·온라인 서비스 사례를 분석하여 국내 대학도서관에 적용할 수 있는 지속가능한 비대면 서비스를 살펴보았다. 연구의 결과, 뉴노멀시대 대학도서관의 지속가능한 서비스로 '수업자료에 대한 비대면·온라인 서비스 확대', '연구·학습지원 큐레이션 확대를 통한 도서관 자원의 이용 활성화', '스마트도서관 구축 및 시설·공간 서비스 혁신', '이용자와의 상호작용 확대를 통한 비대면·온라인 프로그램 기획'을 제시하였다.
This study aims to suggest the sustainable services for academic library in the New Normal Age, analyzing the online services during the COVID-19 pandemic. For this purpose, this study examined the operation condition of academic libraries' services during the COVID-19, analyzing the untact and online services of 63 libraries of universities which have more than 10,000 students. And this research classified the online services into three types, which are 'collection', 'facilities', 'programs' and examined the library homepage and development plans of academic libraries. This study also looked into the services of Korean public libraries and foreign libraries to suggest the sustainable services for academic library. As a result, this study suggests 'providing online materials for course reserves', 'expansion of research and study curation services to invigorate the use of library materials', 'introducing the smart library system and renovation of library facility and space services', 'planning of online programs through expansion of interaction with users'.
본 연구는 우리나라 공공도서관 인프라 확충에 따른 도서관 이용의 변화 추이를 분석하고, 그 결과에 따라 도서관의 새로운 역할과 서비스를 모색하는 데 그 목적이 있다. 통계분석과 문헌조사법 그리고 부분적인 인터뷰 방법을 사용하여 2009년부터 2019년까지의 공공도서관 대출자 수 및 대출 책 수를 조사·분석하였다. 조사 결과 도서관 수는 조사기간 동안 61.3% 증가한 반면, 대출자 수는 57.5% 감소하였고, 대출 책 수는 18,2% 증가에 그쳤다. 분석 결과 대출자 수감소 원인은 통계 입력 과정에서의 착오와 도서관에서 행해진 대출실적 부풀리기로 밝혀졌다. 조사기간 동안 어린이와 청소년 인구가 감소하였는데, 이것은 어린이와 청소년 대출자 수 감소로 이어졌다. 연구 결과 우리나라의 공공도서관 이용은 다른 선진국처럼 그 증가가 정체되고 있는 것으로 밝혀졌다. 공공도서관의 발전을 위해 다음과 같은 새로운 역할과 서비스를 제안한다: 도서관은 비대면 서비스 및 비실물자료를 확대·확충하고 그 이용을 활성화 시킨다. 문화 및 평생교육 프로그램을 더욱 확대한다.
This study aims to analyze the trend of library use according to the expansion of public library infrastructure in Korea, and to search for new roles and services of libraries based on the results of the study. Using the statistical analysis, literature review and partially interview method, the number of borrowers and loans from 2009 to 2019 were analyzed. The result of the survey reveals that the number of public libraries increased by 61.3% during the survey period, while the number of borrowers decreased by 57.5%, and the number of book loans increased only by 18.2%. The result of the analysis claims that the causes of the decrease in the number of materials borrowers were an error in the process of inputting statistics and manipulating the number of book loans by the local library. The population of children and young adults decreased during the survey period, which led to a decrease in the number of children and young adult borrowers. The result of the study reveals that the increase in the use of public libraries in Korea, like other advanced countries, is stagnant. The following new roles and services are suggested for the development of public libraries: Libraries expand non-face-to-face services and electronic resources, and promote their use. Libraries expand cultural and lifelong learning programs further.
최근 도서관에서는 다양한 SNS를 활용하여 이용자와의 소통을 시도하고 있다. 이중 인스타그램은 최근 이용자들이 가장 많이 사용하고 있는 SNS이다. 이에 본 연구에서는 국내에서의 도서관 인스타그램을 활성화하기 위해 도서관에서의 인스타그램은 어떻게 운영되고 있는지, 사람들은 어떤 게시물과 내용에 관심이 있는지, 도서관에서 어떻게 활용을 할 수 있는지에 대한 연구질문을 바탕으로, 현재 국내 도서관 인스타그램 운영의 개선방안 및 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 먼저 SNS와 인스타그램의 이론적 배경 조사, 선행연구 분석 및 관련 자료를 수집하고 분석하였다. 다음으로 인스타그램에 개설된 국내 도서관의 계정 82개를 대상으로 도서관의 관종, 지역과 인스타그램 계정의 게시물 수, '팔로워' 수, '팔로우' 수, 이미지 등을 수집한 후 각 게시물의 텍스트, 해시태그, 업로드 날짜, '좋아요' 수, 댓글 등을 분석하였다. 연구 결과, 도서관 인스타그램의 활성화를 위해서는 팔로워 증가, 이용자 맞춤 게시물 업로드, 계정 프로필의 공식화, 도서관만의 해시태그 활용, 이용자와의 소통이 필요한 것으로 나타났다.
Recently, libraries are trying to communicate with users using various social media. Among them, Instagram is the most used SNS by users recently. Therefore, in this study, in order to effectively operate the library Instagram, we looked at how Instagram in the library is operated, what posts and contents people are interested in, and how the library can utilize it. By analyzing the Instagram operation status of Instagram, we tried to suggest improvement plans and activation plans. For this purpose, theoretical background research on SNS and Instagram, analysis of prior research, and related data were collected and analyzed. Next, for 82 domestic library accounts opened on Instagram, the library type, region, and Instagram account number of posts, 'followers', 'follows', images, etc. were collected, and the Text, hashtags, upload date, number of 'likes' and comments were analyzed. As a result of the study, it was found that increasing followers, uploading user-customized posts, formalizing account profiles, using library-specific hashtags, and communication with users are necessary to activate library Instagram.
본 연구의 목적은 소규모 대학도서관의 전자책 이용실태를 조사, 분석하고 이를 통해 소규모 대학도서관의 전자책 관련 정책과 이용에 대한 시사점을 제시하기 위한 것이다. 본 연구를 위해 지방의 한 소규모대학교의 재학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 259명의 유효응답을 분석하였다. 분석 결과, 종이책과 전자책의 선호도에서 아직은 전자책의 선호도(12%)보다 종이책의 선호도(71%)가 더 높은 것으로 나타났으나, 전자책을 이용해본 경험이 있는 경우 전자책의 이용 만족도(45.6%)가 종이책의 이용 만족도(27.9%)보다 더 높게 나타났다. 또한, 전자책을 일반독서 용도로 사용할 때 만족도가 가장 높게 나타났으며, 사용 기기는 태블릿을 사용하는 것을 선호하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 바탕으로 소규모 대학도서관에서의 전자책서비스 운영 정책 및 홍보 계획의 수립, 이용자에게 친숙한 전자책서비스 이용 환경의 제공, 다양한 주제의 전자책 확보, 전자책 이용 목적에 부합하는 전용 단말기의 제공, 대학 간 전자책 공동 이용 연합체의 구성 등의 시사점을 제안하였다.
The purpose of this study is to analyze the status of e-books usage in small university library and to suggest implications for e-book management policies. To do that, a survey was conducted with students in a local small university, and the valid responses of 259 people were analyzed. As a result of the analysis, the preference of paper books (71%) was higher than that of e-books (12%). However, satisfaction with e-books (45.6%) was higher than that of paper books (27.9%) if they had experience using e-books. In addition, satisfaction was highest when using e-books for general reading, and it was found that the use device preferred to use a tablet. Based on the results of this study, we proposed some suggestions; 1) establishment of e-books service policy and promotion plan, 2) use of e-books dedicated devices and development of user-friendly e-books using environment, 3) providing various topics of e-books, 4) formation of an association for joint use of e-books between small library universities.