ISSN : 1229-0688
우리나라에서는 아직도 백인 중산층(WASP)을 겨냥한 상담 및 심리치료 이론들을 거의 그대로 답습하고 있다. 다문화적 상담이 제4의 세력으로 잡아가고 있는 추세인 만큼, 이제 우리 문화에 걸 맞는 상담접근이 모색되어야 한다. 기존의 주요 상담접근 중 정신분석은 지나치게 심리내적 갈등에 초점을 맞추었고, 인간중심 상담은 개인주의 사회의 가치인 자기실현에 역점을 두었고, 인지행동 치료에서는 서구적 개념에 입각한 합리성을 강조하기 때문에 우리 문화적 가치와 마찰을 일으키는 점이 있다. 한국은 수직적-집단주의 문화권에 속하며 가족주의를 중심으로 ‘나’보다는 ‘우리’와 위계를 강조한다. 뿐만 아니라 상담자에 대하여서도 서양인들과는 달리 교사와 같이 지도편달을 해주는 상담자상을 기대한다. 따라서 우리나라에서의 상담자는 어른으로서 교육적 차원의 기능을 하는 것이 필요하다. 우리 문화권에서 어른의 주된 역할은 자녀를 자율적이고 독립적인 사람으로 양육하기보다 다양한 인간관계에서 화합 즉, 도리를 할 줄 아는 사람으로 키우는 것이다. 이것을 위해 부모의 태도는 애정적-허용적인 것보다 애정적-규제적 자세가 더 요구된다. 이렇듯 상담자는 제2의 부모로서 엄부자모의 모습을 취할 수 있어야 하며, 이해와 수용뿐만 아니라 도전과 직면을 위해 상담자는 필이 객관화된 검증력을 지녀야 한다.
We are still following in the steps of the several counseling and psychotherapy theories for the Western, in particular for white man of middle class. In as much as multicultural counseling is becoming the fourth forces in this field at this time, the counseling theory which is suitable with the Korean has to be explored. Among the major counseling and psychotherapy theories, psycho-dynamic approach makes too much of intra-psychic conflict rather than interpersonal problems, person-centered approach lays emphasis on the self-actualization which is the most important value in Western society, and cognitive-behavior therapy stresses the rationality based on the Western culture. Thus these approaches make trouble with Korean culture which is based on vertical-collectivism. The Korean expect that counselor serves as a teacher as well as a therapist to let a client know familism and grade of rank which are stressed in our culture. For that reason, a counselor should play a role as an elder (an experienced and wise man) who can coach and guide a client. Because interpersonal relationship is quite important in our society, a role of proper parents is to make children good members of the community with an affectionate-disciplinary attitude rather than an affectionate-permissive one. And also a counselor should have objectified norms to exert an effect upon a client.