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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 상담과정 중에 상담자들이 경험하는 알아차림 방해요소로부터 영향을 받는 정도와 그 내용에서 상담자 경력별로 차이가 있는지 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 ‘상담자 역전이’, ‘상담자 선입견 및 부주의’, ‘내담자에 대한 이해부족 및 내담자 특성’, ‘상담진행 및 결과 의식’, ‘상담외적 요인’, ‘상담자 능력 부족’ 등 6개의 군집으로 분류되는 알아차림 방해요소 질문지를 제작하였다. 본 연구 대상은 전국에 소재한 대학상담소, 청소년상담실 및 사설상담소 등에 근무하는 상담자 총 173명(초급, 62명, 중급 70명, 고경력 상담자 41명)이었다. 연구 결과, ‘상담자 역전이’, ‘상담자 선입견 및 부주의’, ‘내담자에 대한 이해부족 및 내담자 특성’ 군은 초급과 고경력의 상담자간 알아차림 방해요소 점수에서 차이가 있었고, ‘상담진행 및 결과 의식’, ‘상담자 능력 부족’ 군에서는 초급, 중급, 고급 경력의 상담자 순으로 알아차림 방해요소 점수가 높았다. ‘상담외적 요인’ 군에서만 경력간 차이가 발견되지 않았다. 그 이외 알아차림 방해요소 각 항목별로 상담자 경력별 비교에서는 같은 군집에 속한 항목일지라도 경력간 차이가 나는 정도가 달랐다. 본 연구를 통해 알아차림 능력 향상을 위한 개입에 있어서 상담자 발달수준을 고려한 개입이 필요함을 알 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the obstructive factors of Korean counselor's awareness in terms of their developmental level. Prior to this research the questionnaire, which consists of 44 items requiring obstructive factors they could experience in terms of counselor's awareness during sessions, was made. The research participants were 173 counselors and therapists(22 male and 151 female) from various settings in Korea. All participants were consisted of 62 novice practitioners, 70 more experienced practitioners, and 41 highly experienced practitioners. One-way ANOVA was conducted to test the hypothesis that significant difference in degrees and contents would appear by the counselor developmental level. And Scheffé post hoc tests were used to examine differences in details, appeared across the counselor experience span which was operationalized as novice, more experienced and highly experienced. As a result, significant group differences were found on 5 clusters: countertransference; counselor's preconception and carelessness; counselor's misunderstanding of client's characteristics and client's attributes; perception of counseling process and result; counselor's lack of competency. In the cluster of external factor regardless of counseling itself, no difference was showed by counselor experience level. Investigating the difference by counselor developmental level in each item belonged to each domain, difference in degrees of influence on counselor's awareness was revealed. This findings suggest that counselor's ability in awareness could make a difference by experience level.