open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 부모교육의 효과를 검증한 1990년-2001년의 학위논문 22편을 대상으로 메타분석 방법을 사용하여 부모교육 프로그램 연구물들의 효과를 분석하였다. 연구결과, 분석대상 논문들의 전체 평균효과크기는 .73으로 국내에서 실시되는 부모교육의 효과는 비교적큰 편으로 나타났다. 둘째, 자녀의 연령이나 특성이 혼합된 부모를 대상으로 한 부모 교육의 평균 효과크기가 영유아 자녀를 둔 부모교육의 효과크기보다 통계적으로 유의미하게 컸다. 셋째, 부모교육의 효과에서 부모 자신의 변화가 자녀 쪽의 변화나 부모자녀 관계 변화에 비해 더 큰 효과크기를 보였다. 넷째, 피교육생의 수에 있어서는 13-20명으로 실시될 때 가장 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 다섯째, 특정한 목적을 위해 개발, 실시된 부모교육이 널리 공인된 프로그램들 보다 더 큰 효과크기를 나타내었다. 본 연구는 국내에서 최초로 부모교육의 효과를 메타분석 방법을 통해 통합해보고 부모교육 프로그램의 운영과 관련된 변인들을 설정하여 효과의 차이를 비교함으로써, 부모교육의 효과를 구체적으로 검토해보고 추후 부모교육 프로그램의 구안 및 효과적인 운영을 위해 의미있는 결과를 제공하고 있다.
The purpose of this study was to analyze effects of parent education programs which were reported in 22 theses during 1990-2001 through meta-analysis. For this, 191 effect sizes were calculated and mean effect size was analyzed and compared according to variables such as dependent variables, types of parent education, number of participants, characteristics of participants' children, place of education, number of sessions, the types of program facilitator, and whether it was administered through small group or home-visit. The results showed that the overall mean effect size was found to be .73, indicating that parent education was highly effective in overall. When mean effect sizes were compared according to dependent variables included to measure the effect of each parent education, parents' self-improvement was found to be more affected than changes in children or parent-child relationship. Among the types of parent education program, programs developed for specific purpose were found to be more effective than authorized public programs. Also, programs including 13-20 participants and focusing on parents with children of different ages were found to be more effective. The implications for implementing parent education were discussed in the context of program development and implementation.