ISSN : 1229-0688
본 연구는 다재다능한 대학생들을 위한 진로지도 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 프로그램은 다재다능함으로 인한 진로미결정 문제를 해결하고자 2회의 정체감 탐색훈련, 2회의 가치기초 의사결정 훈련과 진로계획을 위한 목표설정 훈련의 총 6회로 구성되었다. 프로그램 참가집단은 주 1회씩 총 6번 만나며, 프로그램 종료 3개월 후 추후모임이 있었다. 대기집단은 참가집단과 동일한 조건으로 선발되었으며, 연구 중에는 프로그램에 참가하지 않고 사전사후 검사만 실시하였다. 연구 종료 후, 참가집단과 대기집단 모두 진로확신도, 진로의사결정 효능감, 진로정체감 등에 대한 사전-사후 검사를 받았다. 프로그램 실시 결과 참가집단이 대기집단보다 진로확신도, 진로의사결정 효능감, 직업정체감과 진로탐색 활동 빈도 등이 더 높아진 것으로 나타났다. 논의에서는 다재다능한 대학생들을 위한 프로그램이 시사하는 바와 연구의 제한점에 대해 이야기하고 미래 연구의 방향을 제안하였다.
The purpose of this study was to develop Career-Planning Program for the multipotential college students, and to evaluate effects of the program. The program designed to solve career-indecision problems of multipotentiality, and consisted of 2 sessions of training in identity exploration, 2 sessions of training in value-based decision making, and additional 2 sessions of training in goal-setting for career planning. The Career-Planning(CP) Group met a total 6 times in 2-hour weekley sessions and in addition a booster session was conducted at 3 months post treatment. Both the CP Group and the Waitlist Control(WL) Group were given pre- and posttreatment assessment on career certainty, career decision-making self-efficacy, and vocational identity. The results showed that at the posttreatment assessment the CP Group reported significantly higher degree of career certainty, career decision-making self-efficacy, vocational identity and career exploration activity compared to the WL Group. At the 3 month follow-up assessment, CP Group reported significantly higher degree of career exploration activity compared to WL Control Group. The discussion focuses on implications for distinctive career-guidance on multipotential students, limitations of the study, and directions for the future research.