ISSN : 1229-0688
본 연구는 문화가치에 대한 충실도, 성격유형, 및 상담경험이 서로 다른 경험(사고 혹은 감정)을 강조하는 상담기법에 대한 인식에 어떤 영향을 미치는가를 규명하고자 하였다. 총 93명의 대학(원)생들을 대상으로 내담자의 사고 혹은 감정을 강조하는 상담대본을 읽게 한 후 대본에 나와 있는 상담자를 평가하도록 하였다. 그 결과, 참여자들의 상담경험에 따라 상담기법에 대한 인식에 차이가 있음이 드러났다. 상담경험이 없는 학생들의 경우, 내담자의 인지적 측면을 강조한 상담자보다는 내담자로 하여금 내재된 감정을 경험하고 표현하도록 격려한 상담자가 참여자들 자신의 심리적인 문제해결에 더 도움이 될 것으로 기대하였다. 반면, 과거에 상담경험이 있는 학생들의 경우, 그들의 아시아문화가치에 대한 충실도가 강할수록 인지적 접근을 사용한 상담자에 대한 평가는 낮아지는 반면, 내담자의 감정표현을 강조한 상담자에 대한 평가는 높아졌다. 본 연구는 적은 수의 참여자들이 특정 상담문제를 다룬 모의상담사례를 읽고 그 속에 나타난 상담자를 평가했기 때문에, 다른 상담문제를 다루는 실제 상담장면에 일반화하기에는 한계가 있다. 그러나, 본 연구는 문화가치와 감정표현에 관련된 기존의 상담이론들을 재고해야할 필요성을 경험적으로 입증하고 있다.
This study examined how one's adherence to Asian cultural values, personality type and previous counseling experience affect his or her perceptions of counselor emphasis of client expression Ninety-three Korean college students read one of the two counseling scripts in which counselor emphasized expression of the client thoughts or emotions, and they rated the counselor in terms of counselor credibility and their willingness to work with the counselor in the future. It was revealed that those without previous counseling experience perceived the counselor who emphasized expression of the client emotions as more helpful for their own concerns in the future, as compared to the counselor who emphasized expression of the client thoughts. It was also revealed that the higher the degree of their adherence to Asian cultural values, the higher their ratings to the counselor. On the other hand, for those with previous counseling experience, the higher the degree of their adherence to Asian cultural value, the higher their ratings to the counselor who emphasized expression of client emotions, but the lower their ratings to the counselor who emphasized expression of client thoughts. In spite of several limitations such as small sample size and analogue design, the findings of the present study have important suggestions for revising counseling theories on the relationship between Asian cultural values and emotional expression and also for taking within-group differences into consideration in conducting cross-cultural counseling research and providing counseling services to the culturally different.