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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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초등학생의 자의식,자기효능감 및 비합리적 신념과 발표불안과의 관계

The Relation Among Self-Consciousness, Self-Efficacy, Irrational Belief and Speech Anxiety of Elementary School Students

초록

본 연구에서는 서울과 경기 지역의 초등학교 5, 6학년 학생을 대상으로 자의식, 자기효능감, 비합리적 신념과 발표불안간의 관계를 알아보고자 하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 자의식 척도(Self-Conciousness Scale: SCS), 자기효능감 척도(Self-Efficacy Scale: SES), 비합리적 신념 검사(Irrational Belief Test: IBT), 발표불안 척도(Speech Anxiety Scale: SAS) 이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공적자의식과 사적 자의식 모두 발표불안과 유의미한 정적 상관을 보였다. 둘째, 자기효능감과 발표불안은 유의미한 부적 상관을 보였다. 셋째, 비합리적 신념과 발표불안은 유의미한 정적 상관을 보였다. 넷째, 자의식, 자기효능감, 비합리적 신념과 발표불안의 관계를 알아보기 위한 회귀분석 결과 자기효능감의 하위 요인중에서 일반적 자기 효능감이 가장 높은 설명력을 가지고 있으며, 다음으로 과잉 의존 신념, 강박적 과거 결정론적 신념, 사회적 자기효능감, 공적 자의식, 과다 회피 선호 신념이 발표불안에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과로 미루어 볼 때 초등학교 고학년 학생의 경우 자의식, 비합리적 신념이 높을수록 그리고 자기효능감은 낮을수록 발표불안을 더 많이 경험하게 됨을 알 수 있었다.

keywords
발표불안, 자의식, 자기효능감, 비합리적 신념, speech anxiety, self-consciousness, self-efficacy, irrational belief

Abstract

This study attempted to find the relationship of self-consciousness, self-efficacy, irrational belief and speech anxiety of elementary school students. Subjects of the study were 5th and 6th graders in Seoul and Gyeonggi areas. The measurements used for this study are Self-Consciousness Scale(SCS), Self-Efficacy Scale(SES), Irrational Belief Test(IBT) and Speech Anxiety Scale (SAS). The results of the study are as follows. First, self-consciousness and speech anxiety showed a significant correlation. Second, self-efficacy and speech anxiety showed significant correlation. Third, irrational belief and speech anxiety showed a significant correlation. Fourth, as a result of regression analysis on relation of self-consciousness, self-efficacy, irrational belief, and speech anxiety, the general self-efficacy variable was the most powerful predictor among all of the independent variables. Over dependent belief, oppressive decisive belief, social self-efficacy, public self-consciousness, over evasional belief were also found to be the next significant predictor for elementary school student' speech anxiety. By looking at these results, the students experience more speech anxiety as they have high level self-consciousness and irrational belief, as they have low level self-efficacy.

keywords
발표불안, 자의식, 자기효능감, 비합리적 신념, speech anxiety, self-consciousness, self-efficacy, irrational belief

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