바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

청소년들의 가정, 학교, 지역의 심리사회적 환경과 학교폭력과의 관계: 분노조절과 비행친구 접촉의 매개효과

Relationships among Socio-Environmental School Violence Risk Factors, Protective Factors and Bullying at School: Testing a Mediational Model of Anger Control and Contact with Delinquent Friends

초록

본 연구는 중학생 311명을 대상으로 하여 가정(의사소통, 부모감독), 학교(교사애착, 학교애착), 지역의 심리사회적 환경요인(폭력매체 노출)이 분노조절과 비행친구의 접촉을 통하여 학교폭력 가해행동을 유발하는지를 알아보고자 하였다. 공변량 구조분석 결과 청소년들의 심리사회적 가정환경이 분노조절을 통하여 학교폭력에 간접적으로 부적인 영향을 미치고, 심리사회적 학교환경이 분노조절과 비행친구의 접촉을 통하여 학교폭력 가해행동에 간접적으로 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 청소년들의 지역의 심리사회적 환경요인이 학교폭력 가해행동을 직접 유발할 뿐만 아니라 비행친구의 접촉을 통하여 학교폭력 가해행동을 간접적으로 유발하는 것으로 확인되었다. 본 연구결과가 청소년 학교폭력 예방과 상담적 개입에 어떤 시사점을 제공할 수 있는지와 연구의 제한점 및 앞으로의 연구방향이 논의되었다.

keywords
exposure to media violence, bullying at school, anger-control, contact with delinquent friends, attachment to teacher, attachment to school, 의사소통, 부모감독, 교사애착, 학교애착, 폭력매체 노출, 분노조절, 비행친구접촉, 학교폭력

Abstract

This study investigated a model of the mediating influences of anger-control and contact with delinquent friends in the relationship among socio-environmental school violence risk factors, protective factors and bullying at school. Data came from 311 junior high school students in Gwangju City. Results from the structural analysis indicated that, as hypothesized, anger-control mediated the effects of family environmental protective factors (communication with parents, parents' supervision) on bullying at school. And the relationship between school environmental violence protective factors (attachment to teacher, attachment to school) and bullying at school is explained by school environmental violence protective factor relations with two intervening constructs, anger-control and contact with delinquent friends. Furthermore, community environmental risk factor (exposure to media violence) had direct effect on bullying at school, as well as contact with delinquent friends mediated the relationship between exposure to media violence and bullying at school. In addition 3 alternative models were estimated. The results of the tests of the 3 alternative models were not supported by the data, further sustaining the validity of the hypothesized model. Lastly, implications and future research directions are discussed.

keywords
exposure to media violence, bullying at school, anger-control, contact with delinquent friends, attachment to teacher, attachment to school, 의사소통, 부모감독, 교사애착, 학교애착, 폭력매체 노출, 분노조절, 비행친구접촉, 학교폭력

참고문헌

1.

(1997) 비행청소년 분노조절 교육 프로그램 개발 및 효과연구 ,

2.

(2002) 분노조절 프로그램이 청소년의 공격성 감소에 미치는 영향 중학교 축구부원을 중심으로, 안양대학교

3.

(19960) 개인의 자기 통제력이 범죄억제에 미치는 영향 한국형사정책연구원,

4.

(2002) 청소년의 학교폭력행위 예측모형, 전남대학교

5.

(1999) 청소년 학교폭력의 실태 및 원인에 관한 연구, 대구 효성카톨릭대학교

6.

(2000) 학령기 아동의 행동문제 유형에 따른 위험요인과 보호요인의 인과모형 탐색, 부산대학교

7.

(1999) 분노조절 훈련 프로그램이 청소년의 공격성에 미치는 효과, 계명대학교

8.

(2001) 보호관찰 청소년의 성비행에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인 연구, 이화여자대학교

9.

(1992) 폭력에 대한 국민의식 및 태도 한국형사정책연구원,

10.

(1995) 가정환경과 청소년비행 , 한국형사정책연구원

11.

(1996) 학교주변 유해환경과 청소년 비행 , 덕성여자 대학교 학생생활연구소

12.

(1997) 학교주변 폭력의 실태와 대책 , 한국형사정책연구원

13.

(1998) 한국의 학교폭력에 대한 연구 피해와 가해를 중심으로, 고려대학교 한국사회연구소

14.

(1996) 폭력매체에 의한 비행행동의 구조모형개발, 이화여자대학교

15.

(2003) 청소년의 문제행동 및 인터넷 비행에 대한 모감독과 심리적 통제의 영향 ,

16.

(2002) 청소년 폭력과 비폭력 비행간의 관계 ,

17.

(2001) 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회심리적 변인들의 구조적 분석, 충남대학교

18.

(19920) 청소년 비행정도와 부모-자녀간 의사소통 가족의 응집 및 적응과의 관계,

19.

(2003) 학교폭력 피해자의 학교적응에 관한 연구 보호요인을 중심으로, 연세대학교

20.

(1998) 학생의 왕따 현상에 관한 연구 , 한국교육개발원

21.

(2000) 우리나라 학교폭력예방에 관한 연구 중고생의 학교폭력실태를 중심으로, 경희대학교

22.

(2000) 청소년이 지각한 부모-자녀간의 의사소통 자아개념 및 학교폭력과의 관계, 연세대학교

23.

(2002) 청소년의 자아존중감과 적대감에 관한 연구 ,

24.

(2002) 한국 청소년 문제행동의 원인과 교육적 대책 , 연세대학교 교육문제 연구소

25.

(1999) 학교폭력의 실태 발생원인 및 대처방안,

26.

(1995) 충동성이 청소년 비행에 비치는 영향, 연세대학교

27.

(1999) 학교에서의 또래폭력에 영향을 미치는 요인, 서울대학교

28.

(1990) 공변량구조분석,

29.

(1997) 학교폭력 실태와 그 예방,

30.

(2003) 가정폭력경험 청소년의 학교폭력과 보호요인에 관한 연구, 이화여자대학교

31.

(2000) 청소년 학교폭력의 요인연구, 카톨릭대학교

32.

(2003) 청소년들의 지배성, 우월감, 자기찬미, 신뢰결핍과 집단따돌림 행동간의 관계.,

33.

(2001) 청소년 자녀의 양육태도 개선을 위한 부모교육 프로그램 효과에 관한 연구, 카톨릭대학교

34.

(2001) 교실이야기 2: 때리는 아이들, 맞는 아이들., 법문사

35.

(2000) 학교폭력의 실태와 대처방안에 관한 연구, 서원대학교 교육대학원

36.

(1998) 학교폭력에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 ,

37.

(1998) 청소년 학교폭력에 관한 연구, 대구 효성카톨릭대학교

38.

(2000) 학교폭력에 대한 개념화: 통합적 접근 모형 ,

39.

(2001) 학교폭력의 현황과 대책, 청소년보호위원회

40.

(1996) 고통받는 아이들을 위해서 무엇을 할 것인가? 서울, 한울림

41.

(2002) 2001 학교폭력 실태조사, 청소년폭력예방재단

42.

(1993) 한국형사정책연구원 학교가 청소년 비행에 미치는 영향에 관한 연구 한국형사정책연구원,

43.

(1995) 가정환경과 청소년비행 , 한국형사정책연구원

44.

(1998) 청소년문제 , 연세대학교 출판부

45.

(1984) The effects of sampling error on covariance and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis,

46.

(1990) Comparative fit indices in structural models,

47.

(1998) Practical issues in structural modeling , Sage.

48.

(1989) Structural equations with latent variables,

49.

(1993) Alternative ways of assessing model fit,

50.

(1998) Shyness, masculine ideology, physical attractiveness, and emotional inexpressiveness: Testing a mediational model of men's interpersonal competence.,

51.

(2001) Media violence and the American public: Scientific facts versus media misinformation. ,

52.

(1991) Scaled test statistics and robust standard errors for non-normal data in covariance structure analysis British Journal of Mathematical and Statistical Psychology,

53.

(2003) Testing mediational models with longitudinal data questions and tips in the use of structural equation modeling ,

54.

(1998) The effect of primary division student- mediated conflict resolution programs on playground aggression ,

55.

(1988) An introduction to structural equation models Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology,

56.

(20031977-1992) Longitudinal relations between children's exposure to TV violence and their aggressive and violent behavior in young adulthood: 1977-1992. ,

57.

(1981) Analysis of linear structural relationships by the method of maximum likelihood,

58.

(1992) Can test statistics in covariance structure analysis be trusted? Psychological Bulletin,

59.

(2000) Bullying at school An indicator of adolescents at risk for mental disorders ,

60.

(2002) Bullying and victimisation in Scottish secondary schools Same or separate entities? ,

61.

(1998) Principles and practice of structural equation modeling, Guilford Press

62.

(20032003) Media violence, anger, contact with delinquent friends, and bullying at school in Korea., Kookmin University

63.

(1993185-199) The problem of equivalent models in applications of covariance structure analysis,

64.

(1988) Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis The effect of sample size,

65.

(1998) Basics of Structural Equation Modeling, Sage Publication.

66.

(1995) Desensitization and resensitization to violence against women: Effects of exposure to sexually violent film on judgments of domestic violence victims. ,

67.

(1985) A comparison of methodologies for the factor analysis of non-normal Likert variables British Journal of Mathematical and Statistical Psychology,

68.

(199219-30) A comparison of some methodologies for the factor analysis of non-normal Likert variables A note on the size of the model British Journal of Mathematical and Statistical Psychology,

69.

(1999) The effectiveness of peer support systems in challenging school bullying the perspectives and experiences of teachers and pupils ,

70.

(1986) University of Bergen,

71.

(1993) Bullying at school,

72.

(1994) Annotation; Bulling at school; Basic facts and effects of a school based intervention program Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines,

73.

(1994) The effects of television violence on antisocial behavior,

74.

(1991) Reporting structural equation modeling results in Psychology and Aging,

75.

(1997) Aggression and its causes: A biopsychosocial approach, Oxford.

76.

(1998) Social ecology model of adolescent interpersonal violence prevention , University of Indiana

77.

(1998) Analyzing data from experimental studies: A latent variable structural equation modeling approach.,

78.

(1993) Multifaceted conceptions of fit structural equation models,

79.

(1985) A fit index for covariance structural models under arbitrary GLS estimation British Journal of Mathematical and Statistical Psychology,

80.

(1989) A general coefficient of dertermination for covariance structure models under arbitary GLS estimation British Journal of mathematical and Statistical Psychology,

logo