open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 우리나라 중ㆍ고등학교 교사들이 지각한 학교부적응 학생에 대한 행동지표와 하위요인을 알아보고, 이러한 행동지표들이 중, 고 교사에 따라 차이가 있는지 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 교사 84명을 대상으로 한 기초조사에서 665문항이 수집되었으며, 이를 기초로 74문항을 추출하여 교사용 척도를 구성하였다. 562명의 교사들(중학교 307명, 평균경력 11.56년; 고등학교 255명, 평균경력 8.55)이 조사에 참여하였으며, 그들의 응답결과가 분석되었다. 신뢰도 검증과 탐색적 요인분석 결과 최종적으로 31개의 행동지표가 선정되었고 이들 문항에는 문제행동(10문항), 우울반응(5문항), 수업 및 학업관련행동(5문항), 공격/적대적 행동(4문항), 교우관계(4문항), 교사관계(3문항) 등 6개의 요인이 포함되어 있음을 알 수 있었다(총 설명변량 64. 55%). 이들 문항에 대해 중, 고 학교급 별로 분리하여 요인분석을 했을 경우 요인과 요인 내 문항에는 변화가 없었으나 각 요인에 대한 설명변량에는 차이가 있음을 알 수 있었다. 이러한 연구는 교사들이 실제 학교현장에서 관찰한 행동목록을 중심으로 이루어졌다는 데 의의가 있으며 우리나라 중고생의 학교부적응에 대한 구성개념을 밝히고, 이와 관련된 척도를 개발하는 데 도움이 될 것이다.
This study is about what Middle and High School Teachers perceive the School Maladjustment Behavioral Index and its subfactors, and then about how these indexes could be different to middle school teachers and high school teachers. For this 665 items were collected from preliminary survey of 84 teachers, from which 74 question statements were made for the teacher test. 562 teachers are involved, among whom 307 are from middle schools, with average 11.56 teaching years 255 from high schools, with average 8.55 teaching years. By analyzing result of teachers' answers, 31 behavioral indexes could finally be recognized through reliability test and exploratory factor analysis. There were 6 general factors in the questionnaire, such as problematic behavior (10question items), depressive response (5 items), classroom- and academic-related behavior (5 items), aggressive/repulsive behavior (4 items), peer relationship (4 items), and teacher relationship items) (total variance explained 64. 55%). We find it one of the significances of this study to use behavior lists, which were prepared from teachers working in the school's actual field. Furthermore it can help to know constructive concept of school maladjustment and develop measurement tool for it.
(2003) 대안교육기회의 확대내실화 추진방안, 교육인적자원부 교육자치지원국
(2001) 청소년의 자퇴요구 실태와 관련특성연구, 서울청소년종합상담실
(1993) 학업성적에 대한 기여요인의 영향력 분석,
(1989) 중학교 학교생활 부적응과정과 요인분석,
(1998) 청소년 학교적응에 영향을 미치는 사회지지체계에 관한 연구, 이화여자대학교
(197719-28) 학생의 배경적 특성과 학교적응에 관한 연구 경상대학교 학생지도 연구,
(2002) 청소년의 학교생활 적응 관련변인의 탐색적 고찰,
(2002) 청소년의 학교생활 적응행동에 영향을 미치는 사회심리적 변인들의 구조적 분석 ,
(2003) 학교중도탈락의 선행요인과 판별 청소년상담연구,
(1994) 학교적응불안학업성적 간의 관계분석 - 중고등학생을 중심으로,
(1993) 아동의 의존성과 학교적응과의 관계,
(1992) 현실요법에 근거한 학습방법이 중학생의 교과 및 학교에 대한 태도와 학업성취에 미치는 효과,
(1999) 청소년 학교생활 적응의 관련변인, 연세대학교
(1992) 한국 중학교 담임교사의 학생지각에 대한 연구 연세교육연구 연세대학교 교육연구소,
(1998) 고등학생의 학교생활 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-사회적 지지를 중심으로, 이화여자대학교
(2000) 아동 학교적응에 관한 연구, 연세대학교
(2003) 청소년이 지각한 부모-자녀 관계,또래관계 .교사와의 관계가 학교생활 적응에 미치는 영향, 동덕여자대학교
(2002) 학업중단 청소년 및 대안교육 실태조사, 한국교육개발원
(1998) 초등학교 아동의 친구관계와 학교적응의 관계, 한국교원대학교
(1995) Friends' influence on adolescents' adjustment to school,
(1997) The teacher-child relationship and children's early school adjustment. ,
(2000) The school adjustment of South Asian immigrant children in the United States,
(2001) Peer rejection as an antecedent of young children's school adjustment: An examination of mediating processes. ,
(1994) Effects of family environment and parent-child relationship on school adjustment during the transition to early adolescence Journal of Marriage and the Family,
(1986) Who drops out of high school and why? Finding from a national study,
(2002) What teachers can do to prevent behavior Problems in school,
(2003) The classroom teacher's role in preventing school failure. ,
(1995) School adjustment in sixth graders: parenting transitions, family climate, and peer norm effects.,
(1996) Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment,
(1997) Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct, relationship systems that contribute uniquely to children's school adjustment?,
(1976) Patterns of adjustment, McGraw-Hill
(2002) Reconceptualizing early school adjustment: a search for intervening variables. , University of Minnesota.
(1999) An empirical study of student relationships and academic achievement,
(1999) Social and cultural influences on school adjustment The application of an identity-focused cultural ecological perspective,
(1999) Social influences on school adjustment: Commentary.,
(2004) 원 고 접 수 일,
(2004) 수정원고접수일,
상담 및 심리치료,
The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy,
Middle and High School Teacher's Perception of School Maladjustment Behavioral Index,
This study is about what Middle and High School Teachers perceive the School Maladjustment Behavioral Index and its subfactors and then about how these indexes could be different to middle school teachers and high school teachers For this 665 items were collected from preliminary survey of 84 teachers from which 74 question statements were made for the teacher test among whom 307 are from middle schools 56 teaching years 255 from high schools By analyzing result of teachers' answers,