바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

초등학생의 남성성, 여성성과 진로태도성숙, 진로흥미와의 관계연구

A Study on the Relationship between Elementary School Students' Masculinity and Femininity and Career Attitude Maturity and Career Interest

초록

본 연구에서는 초등학생의 남성성, 여성성과 진로태도성숙, 진로흥미와의 관계를 알아보고자 하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 초등학교 6학년 457명을 대상으로 하여 설문지를 실시한 후 t test, 상관관계 그리고 중다회귀분석을 실시하였다. 성별에 따른 점수 차이를 알아본 결과, 진로태도성숙은 성별에 따른 차이는 없었으나, 목적성과 준비성에서는 여학생이 남학생보다 높은 점수를 나타냈다. 그러나 진로흥미는 성별에 따라 의미 있는 점수 차이가 있었고, 탐구형은 남학생이 높은 흥미를 보였으나, 탐구형을 제외한 실재형․심미형․사회형․진취형․전통형은 여학생이 높은 흥미를 나타냈다. 진로태도성숙에 영향을 주는 요인을 알아본 결과, 남학생의 경우에는 남성성으로 여성성은 영향을 주지 못하였고, 여학생의 경우에는 남성성, 여성성이 모두 진로태도성숙에 영향을 주었다. 그리고 진로흥미에 영향을 주는 요인은 남학생의 경우 남성성이 심미형․사회형․진취형에 영향을 주었으나 여성성은 영향을 주지 못하였고, 여학생의 경우 여성성과 남성성이 탐구형․진취형에 영향을 주었으며 실재형․심미형․사회형․전통형에는 여성성만이 영향을 주었다. 따라서 진로태도 및 진로흥미와 관련된 진로관련 상담장면에서 성차와 성역할 정체감을 동시에 고려한 상담활동이 이루어져야 할 것으로 보인다. 그리고 남성성, 여성성이 진로태도성숙과 진로흥미에 남학생보다는 상대적으로 여학생에게 영향을 크게 준 점으로 보아 여학생을 대상으로 한 진로상담프로그램에 남성성과 여성성을 동시에 고려해야 할 것이다. 마지막으로 본 연구의 의의와 추후 연구를 위한 제안들을 제시하였다.

keywords
masculinity, femininity, career maturity attitude, career interest, Sex-Role Identity, 남성성, 여성성, 진로태도성숙, 진로흥미, 성역할정체감, masculinity, femininity, career maturity attitude, career interest, Sex-Role Identity

Abstract

The present study purposed to examine the relationship between masculinity and femininity and elementary school students' career attitude maturity and career interest. In order to verify research questions, a questionnaire survey was conducted on 457 sixth-grade elementary school students, and t-test, correlation analysis and multiple regression analysis were carried out. As for differences in score according to gender, no difference was observed in career attitude maturity by gender, but the scores of Goal-orientation and Preparation were higher in female students than male ones. However, significant differences were observed in career interest according to gender. Male students showed higher interest in Investigative jobs, and female ones showed higher interest in Practical, Artistic, Social, Enterprising and Conventional jobs. As for factors affecting career attitude maturity, male students' career attitude was affected by masculinity but not by femininity, but female students' was affected by both masculinity and femininity. As for factors affecting career interest, masculinity affected male students' interest in Artistic, Social and Enterprising jobs but femininity did not have any effect. For female students, both femininity and masculinity affected their interest in Investigative and Enterprising jobs and only femininity affected their interest in Practical, Artistic, Social and Conventional jobs. Thus, it is necessary to conduct counseling activities in consideration of both gender and sex role identity in counseling related to career attitude and career interest. Furthermore, both masculinity and femininity should be considered at the same time in career counseling programs for female students because masculinity and femininity have a relatively more significant influence on female students than on male ones.

keywords
masculinity, femininity, career maturity attitude, career interest, Sex-Role Identity, 남성성, 여성성, 진로태도성숙, 진로흥미, 성역할정체감, masculinity, femininity, career maturity attitude, career interest, Sex-Role Identity

참고문헌

1.

(1997) Holland의 진로유형에 따른 진로의사결정 특징에 관한 연구, 부산대학교

2.

(1999) 직업에 대한 자아효능감과 결과기대감이 초등학생의 진로흥미에 미치는 영향, 건국대학교

3.

(1998) 성역할 정체감 및 성취동기가 진로성숙에 미치는 영향, 한국외국어대학교

4.

(1989) 청소년의 진로성숙과 관련변인과의 상관관계, 건국대학교

5.

(1986) 직업의 성역할 고정관념과 성역할 정체감이 직업선택에 미치는 영향,

6.

(2003) 여대생의 성역할정체감과 자기효능감 및 다중역할갈등이 진로결정에 미치는 영향, 홍익대학교

7.

(1995) 청소년 진로발달 프로그램의 개발을 위한 이론적 고찰 , 서강대학교 학생생활상담연구소

8.

(2000) 진로교육과 개인의 특성과의 관계,

9.

(1996) 성취동기, 성역할 정체감, 진로결정유형간의 관련분석과 이들 변인이 진로결정수준에 미치는 영향, 홍익대학교

10.

(1999) 중학생의 직업흥미에 관련된 배경요인에 관한 연구, 서울대학교

11.

(1997) 고등학생의 진로태도성숙과 심리적 변인들과의 관계, 연세대학교

12.

(1994) 초등학교의 진로의식과 자아개념 및 성역할 정체감과의 관계, 숙명여자대학교

13.

(1995) 성역할 관련된 심리적 변인이 여대생의 전통적 진로유형 및 직업의 선택에 미치는 영향,

14.

(1988) 진로지도의 실제, 성원사

15.

(1994) 성역할 관련요인이 여대생의 진로결정에 미치는 영향,

16.

(2001) 중학생의 성역할 정체감 유형과 진로성숙도와의 관계, 건국대학교

17.

(2000) 효과적인 진로선택을 위한 진로흥미검사의 활용,

18.

(2001) 대학생의 성역할정체감이 진로의사결정효능감 및 진로결정유형에 미치는 영향, 홍익대학교

19.

(2002) 청소년의 성별과 성역할정체감이 진로관련 변인에 미치는 영향,

20.

(2002) 초등학교 아동의 내외통제성과 성역할정체감이 진로의식 성숙에 미치는 영향, 진주교육대학교

21.

(1976) Anxiety correlates of sex role identity,

22.

(1973) New approach to human development,

23.

(1986) Social foundations of thought and action, Prentice-Hall

24.

(1982) The relationship between sex roles and mental health:a meta-analysis of twenty-six studies,

25.

(1974) The measurement of psychological androgyny,

26.

(1975) Sex role adaptability:On consequences of psychological androgyny,

27.

(1981) Gender Schema theory:a cognitive account of sextyping,

28.

(1987) The career psychology of women, Academic Press Inc

29.

(1990) Moderators of the congruence and realism of major and occupation plans in college students Journal of Counseling Psychology,

30.

(1996) A social cognitive framework for career choice counseling,

31.

(1978) An empirical study of contemporary beliefs about work in American society,

32.

(1995) Gender roles and self-esteem:A consideration of environment factors,

33.

(1973) Masculinity-femininity:A exception to a famous dictum?,

34.

(1973) Theory and research handbook for the career maturity inventory, CBT/ McGraw-Hill

35.

(1987) Psychological androgyny:A review of the research,

36.

(1989) Work values of youth Effects of sex or sex role typing? Journal of Vocational Behavior,

37.

(1984) psychological androgyny and the structure of values Journal of Social Psychology,

38.

(1982) The relations of vocational maturity, Unpublished doctoral dissertation New York University

39.

(1995) A taxonomy of difficulties in career decision making ,

40.

(1988) Student sex and sex role in relation to college major choice,

41.

(1951) an approach to a general theory, Columbia University Press

42.

(1975) The measurement of interpersonal values,

43.

(1964) Shifts in adolescents,

44.

(1984) User's Guide to the SVIB-SCⅡ, Stanford University Press

45.

(1990) Is the traditional role bad for women?,

46.

(19661980) Sxe differences in intellectual functioning Relationships of achievement motivation and sex-role identity to college women's career orientation Journal of Vocational Behavior,

47.

(1994) Mechanisms underlying sex differences in career self-efficacy expectations of university students,

48.

(1974) Relationship of vocational maturity to work values,

49.

(1994) Effects of gender and career relevance on vocational differentiation Journal of Counseling Psychology,

50.

(1968) Masculinity or Feminity:Differentiating career-oriented and homemaking- oriented college freshmen women,

51.

(1957) The psychology of careers, Harper & Row

52.

(1966) Occupational values in high school students,

53.

(1978) Multivariate analysis of male and female professional career choice correlates,

54.

(1994) An investigation of the relationships between career interests and the expressiveness and instrumentality dimensions,

55.

(1982) The changing use of test in counseling,

56.

(2004) 원 고 접 수 일,

57.

상담 및 심리치료,

58.

The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy,

logo