ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 초등학생의 남성성, 여성성과 진로태도성숙, 진로흥미와의 관계를 알아보고자 하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 초등학교 6학년 457명을 대상으로 하여 설문지를 실시한 후 t test, 상관관계 그리고 중다회귀분석을 실시하였다. 성별에 따른 점수 차이를 알아본 결과, 진로태도성숙은 성별에 따른 차이는 없었으나, 목적성과 준비성에서는 여학생이 남학생보다 높은 점수를 나타냈다. 그러나 진로흥미는 성별에 따라 의미 있는 점수 차이가 있었고, 탐구형은 남학생이 높은 흥미를 보였으나, 탐구형을 제외한 실재형․심미형․사회형․진취형․전통형은 여학생이 높은 흥미를 나타냈다. 진로태도성숙에 영향을 주는 요인을 알아본 결과, 남학생의 경우에는 남성성으로 여성성은 영향을 주지 못하였고, 여학생의 경우에는 남성성, 여성성이 모두 진로태도성숙에 영향을 주었다. 그리고 진로흥미에 영향을 주는 요인은 남학생의 경우 남성성이 심미형․사회형․진취형에 영향을 주었으나 여성성은 영향을 주지 못하였고, 여학생의 경우 여성성과 남성성이 탐구형․진취형에 영향을 주었으며 실재형․심미형․사회형․전통형에는 여성성만이 영향을 주었다. 따라서 진로태도 및 진로흥미와 관련된 진로관련 상담장면에서 성차와 성역할 정체감을 동시에 고려한 상담활동이 이루어져야 할 것으로 보인다. 그리고 남성성, 여성성이 진로태도성숙과 진로흥미에 남학생보다는 상대적으로 여학생에게 영향을 크게 준 점으로 보아 여학생을 대상으로 한 진로상담프로그램에 남성성과 여성성을 동시에 고려해야 할 것이다. 마지막으로 본 연구의 의의와 추후 연구를 위한 제안들을 제시하였다.
The present study purposed to examine the relationship between masculinity and femininity and elementary school students' career attitude maturity and career interest. In order to verify research questions, a questionnaire survey was conducted on 457 sixth-grade elementary school students, and t-test, correlation analysis and multiple regression analysis were carried out. As for differences in score according to gender, no difference was observed in career attitude maturity by gender, but the scores of Goal-orientation and Preparation were higher in female students than male ones. However, significant differences were observed in career interest according to gender. Male students showed higher interest in Investigative jobs, and female ones showed higher interest in Practical, Artistic, Social, Enterprising and Conventional jobs. As for factors affecting career attitude maturity, male students' career attitude was affected by masculinity but not by femininity, but female students' was affected by both masculinity and femininity. As for factors affecting career interest, masculinity affected male students' interest in Artistic, Social and Enterprising jobs but femininity did not have any effect. For female students, both femininity and masculinity affected their interest in Investigative and Enterprising jobs and only femininity affected their interest in Practical, Artistic, Social and Conventional jobs. Thus, it is necessary to conduct counseling activities in consideration of both gender and sex role identity in counseling related to career attitude and career interest. Furthermore, both masculinity and femininity should be considered at the same time in career counseling programs for female students because masculinity and femininity have a relatively more significant influence on female students than on male ones.
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