바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

한국 대학생의 사회적 유능성 구성요인 탐색과 유용성 연구

The Construct and Utility of Social Competence in Korean College Students

초록

이 연구는 암시적 이론의 접근법을 적용하여 실제 상황에서 표현되는 사회적 유능성의 예언행동을 통하여 사회적 유능성의 구성요인을 밝혀내는 것을 목적으로 진행되었다. 대학생 78명, 대학원생 20명, 상담전문가 20명을 대상으로 개방형 설문을 실시하여 사회적 유능성이 높은 대학생들의 특성을 수집한 후, 14개 대학교의 1,700명의 재학생을 대상으로 세 차례의 설문조사를 실시하여 사회적 유능성의 잠재적 구성요인을 추출하고 신뢰도와 타당도 검증을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 사회적 유능성은 주도성, 독립성, 민감성, 사교성, 온정성, 자율성, 개방성 7개의 요인으로 명명되었고, 7요인 모형의 교차타당도 검증 결과 모형의 적합도 지수들은 모두 모형을 수용할만한 적합도로 권장되는 임계치를 만족시켰다. 사회적 유능성의 7개 요인은 높은 내적 일관성을 보였고, 우울, 불안 등 개인의 심리적 특성과 부적상관관계를 보였다. 마지막으로 한국적 문화에서 사회적 유능성 구성요인 탐색의 시사점과 대학생의 상담현장과 생활지도에서의 예방적 개입의 의미가 논의되었다.

keywords
social competence, implicit theory approach, reliability, validity, factor analysis, structural equation modeling, 사회적 유능성, 암시적 이론의 접근법, 신뢰도, 타당도, 요인분석, 구조방정식모형, social competence, implicit theory approach, reliability, validity, factor analysis, structural equation modeling

Abstract

The purpose of this study was to identify constructs of social competence by analyzing the predicted behaviors of social competence that are conducted in real situations. Open-ended questions were asked to 78 undergraduate, 20 graduate students and 20 professionals in order to identify behavioral characteristics of students who are considered to have high levels of social competence. The survey with collected items from open-ended questions were distributed to 1,700 students from 14 colleges as subjects. The behavioral characteristics manifested in the form of social competence were summarized by the 7 latent factors; leadership, independency, sensitivity, sociability, warmth, autonomy and openness. Confirmatory factor analysis assessed the degree to which the plausibility of factor models was empirically confirmed and overall fit measures(CFI, NFI, NNFI, RMSEA) indexes showed the satisfying suitability of the model. All of the seven constructs were found to have significantly negative correlations with the psychopathological characteristics such as depression and anxiety. Implications of social competence in korea, preventive intervention of college student counseling and school guidance were discussed.

keywords
social competence, implicit theory approach, reliability, validity, factor analysis, structural equation modeling, 사회적 유능성, 암시적 이론의 접근법, 신뢰도, 타당도, 요인분석, 구조방정식모형, social competence, implicit theory approach, reliability, validity, factor analysis, structural equation modeling

참고문헌

1.

(1996) 어머니 관련변인과 아동의 사회적 역량과의 관계,

2.

(1999) 대학신입생의 대인관계 문제유형과 그들이 지각한 부모-자녀간 의사소통 및 양육태도와의 관계 연구,

3.

(1995) 대학생의 대인관계 부적응에 대한 인지-행동적 설명모형, 서울대학교 학생생활연구소

4.

(1999) 아동의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 대한 연구,

5.

(1984) 간이정신진단검사의 한국판 표준화 연구 Ⅲ 정신건강연구,

6.

(1995) 아동의 어머니에 대한 애착과 사회적 능력,

7.

(1994) 또래의 수용이 청소년 초기의 고독감과 비행에 미치는 영향,

8.

(1999) 10년간 대학생들의 상담 호소문제 변화 추세 , 서울대학교 학생생활연구소

9.

(2002) 구조방정식모델 이해와 활용, 대경

10.

(2000) 성숙한 부모 유능한 교사, 양서원

11.

(2002) 2000학년도 학생생활연구소 이용학생에 관한 조사 연구 , 경희대학교 학생생활연구소

12.

(1995) 고3 청소년의 시험스트레스에 대한 대처전략과 우울증 수준과의 관계 복합적 스트레스와의 관계를 중심으로,

13.

(1995) 요인분석 Ⅰ, 학지사

14.

(2000) 요인분석의 기초, 교육과학사

15.

(1999) 대학생의 친구에 대한 만족감과 친구의 기능 및 친구관계망의 구조적 변인간의 관계,

16.

(1994) 한국의 사회변동과 가치관, 나남출판

17.

(1992) 가족의 사회 심리적 환경과 아동의 사회적 역량과의 관계,

18.

(1996) 문화유형과 타인이해 양상의 차이,

19.

(2000) 구조방정식모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거,

20.

(1999) 유아의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 대한 연구,

21.

(1988) The social behavior of depression children:An observational study,

22.

(1974) Social competency in young children,

23.

(1973) The development of instrumental competence through socialization Minnesota symposia on child psychology University of Minnesota Press,

24.

(1993) A multidimensional study of the linkages Journal of Child Clinical Psychology, Depression and social functioning

25.

(1986) Journal of Abnormal Psychology, Childhood competence and depression

26.

(1988) Five domains of interpersonal competence in peer relationship Journal of Personality and Social Psychology,

27.

(1994) Journal of Consulting and Clinical Psychology, Intimate relationships and depression

28.

(1982) An elaboration of the meaning of interaction involvement Toward the development of a theoretical concept,

29.

(1981) Shyness and sociability,

30.

(1975) Social anxiety and self-evaluation of interpersonal performance,

31.

(1973) Longterm follow up of early detected vulnerable children Journal of Consulting and Clinical Psychology,

32.

(1977) Skill training as an approach to the treatment of heterosexual-social anxiety:A review,

33.

(1989) Constructive thinking:A broad coping variable with specific components,

34.

(1982) Social cognition and social competence in adolescence,

35.

(1979) Issues in the assessment of social competence in children,

36.

(2002) 숨겨진 차원,

37.

(2000) 침묵의 언어,

38.

(1983) Handbook of child psychology,

39.

(1989) Attentional focus and causal attributions in social phobia:Implications from social psychology,

40.

(1986) The interpersonal basis of psychiatric symptoms,

41.

(1989) An examination of the relationship between childhood depression and social competence amongst primary school children Journal of Child Psychology and Psychiatry,

42.

(1983) Social anxiousness:The construct and its measurement,

43.

(1990) Handbook of social and evaluation anxiety, Plenum Press

44.

(1991) Implications for cognition,

45.

(1996) Is social skills training effective for students with emotional or behavioral disorders? research issues and needs,

46.

(1992) Negative cognitive errors and positive illusion for negative divorce events Predictors of children's psychological adjustment Journal of Abnormal Child Psychology,

47.

(1986) Adolescent eating disorder:Bulimia,

48.

(1987) Are low- accepted children at risk? Psychological Bulletin,

49.

(1986) Assessment of basic social skills,

50.

(1989) Manual for the social skills inventory, Consulting Psychologists Press

51.

(1961) Multivariate measurement and factorial structure of children's perceptions of maternal and paternal behavior,

52.

(1992) An individual-differences approach to understanding and predicting social competence, Unpublished doctoral dissertation

53.

(1983) and recall of self-relevant information Journal of Personality and Social Psychology,

54.

(1981) People's conceptions of intelligence Journal of Personality and Social Psychology,

55.

(1998) Social anxiety and its effects on performance and perception,

56.

(1985) The self-perception of competence by chinese children,

57.

(1992) Reliability and validity of the korean youth depression adjective check list,

58.

(1989) The self and social behavior in differing cultural contexts,

59.

(1990) and social skills of learning disabled students prior to identification Journal of Educational Psychology,

60.

(1985) Practical intelligence in real-world pursuits:The role of tacit knowledge,

61.

(1986) Tacit knowledge and intelligence in the everyday world nature and origins of competence in the everyday world, Cambridge University Press

62.

(1969) The development of interpersonal competence Handbook of socialization theory and research, Rand McNally College Publishing

63.

(1978) and evaluation of early childhood intervent programs,

logo