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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 가족의 구조적 변인(부모 학력, 직업, 경제적 수준) 및 과정적 변인(양육태도: 모-돌봄, 모-자율, 부-돌봄, 부-자율)과 역기능적인 진로사고에 어떠한 관계가 있는지를 규명하고자하는 목적으로 진행되었으며, 서울 및 경기지역에 위치한 고등학교와 대학교에 재학 중인 학생 557명을 연구의 대상으로 하였다. 고등학생과 대학생별로 가족관련 변인과 역기능적 진로사고간의 상관분석을 한 결과, 고등학생의 경우 가족의 구조적 변인 중에서는 모-학력이 역기능적 진로사고와 부적 상관을 나타내었고 가족의 과정적 변인에서는 모든 변인이 역기능적 진로사고와 유의한 부적상관을 보였다. 대학생의 경우는 가족의 구조적 변인은 모두 역기능적 진로사고와 상관을 보이지 않았으며 가족의 과정적 변인은 모두 역기능적 진로사고와 유의한 부적상관을 보였다. 마지막으로 회귀분석을 실시한 결과를 종합해보면 역기능적 사고에 있어서 가족의 구조적 변인보다는 과정적 변인이 더 큰 설명력을 가지고 있음을 알 수 있다. 따라서 청소년들이 역기능적인 진로사고를 감소시켜 합리적으로 진로를 선택할 수 있도록 돕기 위해서 청소년들이 그들 부모와의 관계에서 자율성과 관계성의 균형을 가지도록 돕는 것이 필요하며, 부모에게는 가족의 과정적 변인들을 고려한 적절한 상담 및 교육적 개입들을 해야 할 필요성이 제기된다.
This study explored the relationship between family structure variables(education level of parents, occupational status of parents, family economic status), family process variables(parents' rearing attitude) and dysfunctional career thinking. The objects of the study were 557 high school and college students in Seoul and Gyeonggi area. The results are follows: For high school students, there were significant negative correlations between education level of mother and dysfunctional career thinking, and there were significant negative correlations between all family process variables and dysfunctional career thinking. For college students, there were no significant correlations between all family structure variables and dysfunctional career thinking, and there were significant negative correlations between all family process variables and dysfunctional career thinking. Finally, family process variables had significant effects on dysfunctional career thinking but family structure variables had little significant effects on dysfunctional career thinking. Thus this study suggests that adolescents' career counseling program will have to be built up with regard to these variables.
(2003) 부모와의 심리적 독립과 역기능적 진로사고의 관계,
(2003) 대학생 진로상담에서 인지적 정보처리접근의 유용성 고찰,
(2001) 부모에 대한 심리적 독립과 애착이 대학생의 진로 결정 수준에 미치는 영향,
(1998) 고등학생의 심리적 분리와 부모에 대한 대인거리 및 진로성숙과의 관계,
(1999) 고등학생이 지각한 가족체계의 특성과 심리적 독립감 및 진로결정수준과의 관계,
(2001) 고등학생의 진로결정유형에 관한 연구 상담 및 심리치료,
(1995) 인문계 고등학생이 지각한 가족응집성 및 적응성과 진로의사결정과의 관계연구,
(1992) -신뢰도 및 타당도 검증,
(2000) 대학생이 지각한 부모의 양육태도와 자기존중감 및 진로결정과의 관계,
(2002) 역기능적 진로사고가 진로미결정에 미치는 영향 상담 및 심리치료,
(2004) 지각된 부모양육태도가 성취목표 및 진로결정수준에 미치는 영향-대학생을 중심으로,
(2004) 성역할정체감과 부모양육태도가 초등학생의 진로흥미에 미치는 영향,
(1979) Model influence on career choice of college students,
(1996) Family factors and young adult transitions: Educational attainment and occupational prestige.,
(1989) The effects of group and individual vocational counseling on career indecision and personal indecisiveness,
(1995) Cognitive career assessment:Concepts and applications,
(2001b) Relational dimensions in career development,
(1972) A theory of vocational personality and work environment,
(1989) Career decision patterns of high school seniors Louisiana,
(1987) The effects of cognitive restructuring and decision making training on career indecision,
(1981) Myths of career development:A cognitive approach to vocational counseling,
(1987) Career indecision:A family systems perspective,
(1993) A causal model of the career orientation and career choice of adolescent women,
(2000) Perceived influences on high school students' current career expectations,
(2001) Making career decisions in a relational context,
(1996) Career Thought Inventory: Professional manual. ,
(2000) Relation of depression and dysfuntional career thinking to career indecision,
(2002) Career construction:A developmental theory of vocational behavior, Brown & associates Jossey-Bass
(1984) The influence of the family on vocational development Journal of Marriage and Family,
(2001) Relational influences in career development,
(1997) Predictors of parents' involvement in their teens' career development ,
(1992) The intentions of parents in influencing the career development of their children,
(1991) Personal constructions of family influence related to career development,
(1988) Activities and interpersonal relations as dimensions of behavior in the career development of adolescents,