바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

수퍼비전 교육내용 요구도와 실태, 만족도 연구 - 숙련과정에 있는 상담자를 중심으로-

A Study of Supervision Educational Contents Needs, Actual Condition and Satisfaction

초록

본 연구는 숙련과정에 있는 상담자를 중심으로 수퍼비전 교육내용 요구를 분석하고, 실태를 파악하며, 그에 따른 상담자의 만족도를 살펴보았다. 이를 위하여 자신의 상담사례로 수퍼비전을 받은 경험이 있는 상담자들을 대상으로 수퍼비전 교육내용 설문지를 사용하여 수퍼비전 교육내용 요구도와 실태, 만족도를 측정하고, 상담자 발달수준척도를 사용하여 상담자의 발달수준을 측정하였다. 그 결과, 숙련과정에 있는 상담자들은 사례이해와 알아차리기 영역에 대하여 높은 교육요구를 가지고 있었고, 실제 수퍼비전에서도 사례이해와 알아차리기가 가장 비중있게 다루어졌고, 만족도 역시 사례이해와 알아차리기 영역이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한, 상담자의 발달수준과 만족도 사이에 높은 상관이 나타났고 상담자의 발달수준 하위영역 사이에 높은 상관이 나타났다. 이는 상담자의 발달수준이 높아질수록 자신에게 맞는 수퍼비전 환경을 능동적으로 조직하고 참여하여 만족도가 높아지는 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 수퍼비전 교육내용 요구도, 실태, 만족도에 관한 경험적 자료를 제공하고, 교육내용을 중심으로 체계적인 수퍼비전 교육의 필요성을 제기하고 이를 상담자 발달연구와 연관지었다는 점에서 그 의의가 있다. 추후 연구를 위한 제언들을 논의하였다.

keywords
supervision, educational contents, educational needs, counselor's developmental level, satisfaction of supervision, supervision, educational contents, educational needs, counselor's developmental level, satisfaction of supervision, 수퍼비전, 교육내용, 교육요구, 상담자 발달수준, 수퍼비전 만족도

Abstract

This study was to investigate the supervision educational contents needs, the actual condition, and the satisfaction of supervision for the counsellors who are in the process of training level. The participants were the counsellors who had experienced individual or group supervision of their own counseling cases. This study was to measure the supervision educational contents needs, the actual condition, and the satisfaction of supervision by using questionnaires about supervision contents, and counselor's developmental level by using counsellor development scale. As a result, “case conceptualization” and “awareness” were needed most highly. During the actual supervision, “case conceptualization” and “awareness” were treated most importantly. Moreover they were the most satisfying area. Also there was a high correlation between counsellor's developmental level and the degree of the satisfaction, so was among each subordinate of counselor's developmental level. This means that the higher counselors' developmental level becomes, the more positively they organize the supervision environment to be fit for themselves and participate actively. It made them satisfy with the supervision. This study presented the empirical data on the degree of supervision content need, actual condition, and the degree of the satisfaction proposing the necessity of systematic supervision in terms of the educational contents, which connected to the counsellor development research. Implications for the further studies were suggested.

keywords
supervision, educational contents, educational needs, counselor's developmental level, satisfaction of supervision, supervision, educational contents, educational needs, counselor's developmental level, satisfaction of supervision, 수퍼비전, 교육내용, 교육요구, 상담자 발달수준, 수퍼비전 만족도

참고문헌

1.

(1992) 상담교육방법으로서의 개인 수퍼비전 모형에 관한 복수사례연구,

2.

(2004) 수퍼바이저의 과업 및 기능수행과 상담 수련생의 수퍼비전 만족도 연구,

3.

(1993) 상담가 교육에 대한 연구 대학원 석사과정 상담교육의 현황과 전문상담가 양성 인턴쉽을 위한 제언 상담과 심리치료,

4.

(2001) 상담자 발달모형과 청소년상담자 발달연구의 필요성,

5.

(2000) 상담수퍼비전 교육내용 요구분석,

6.

(2003) 상담경력수준에 따른 개인상담 수퍼비전 교육내용 요구 실제 및 만족도 분석,

7.

(1997) 상담자 발달수준 평가에 관한 연구,

8.

(1999) 상담자 교육과 수퍼비전, 한양대 학생생활상담연구소

9.

(2000) 소집단 수퍼비전 만족도에 영향을 미치는 변인연구,

10.

(2001) 수퍼바이저와 상담수련생의 이론적 경향성과 일치도가 상담수련생의 지각과 만족에 미치는 영향,

11.

(1997) 상담 수퍼비전의 과정과 성과관의 관계,

12.

(2001) 상담 사례개념화 요소목록 개발 및 수퍼비전에서 중요하게 지각되는 사례개념화 요소 분석,

13.

(1996) 전문상담자 교육과 훈련에 관한 연구,

14.

(2001) 상담자의 개념화 발달수준과 사례개념화 간의 관계,

15.

(1996) 상담자 교육과 수퍼비전의 현재, 한양대 학생생활 상담연구소

16.

(1996) The use of supervision matrix An expert from supervision workshop ,

17.

(1983) A Multidimentional Framework for the Analysis of Supervision of Counselng,

18.

(1980) Supervision in communications analytic therapy,

19.

(1983) Toward a cognitive developmental approach to counseling supervision,

20.

(1987) Handbook of Counseling Supervision Association of Counselor Education and Supervision A Divison of the American Association for Counseling and Development,

21.

(1990) Measuring the Working Alliance in Counselor Supervision Journal of Counseling Psychology,

22.

(1963) Childhood & Society, Norton

23.

(1996) Trainning and professional development, , Sage Publications

24.

(2001) Psychotherapy Trainees' experience of counterproductive events in supervision,

25.

(1976) Problem-solving therapy, Harper &Row

26.

(1964) Issues and approaches in supervision,

27.

(1987) Developmental Models of Supervision,

28.

(2001) Development and validation of the Evaluation Process Within Supervision Inventory ,

29.

(2000) A Qualitative Investigation Into Its Identification and Description,

30.

(2001) Its Relation to Supervisory Working Alliance and Supervisor Self-Disclosure, & Melincoff

31.

(1980) Supervision of behavior therapy,

32.

(1992) Trainees' experiences of role conflict and role ambiguity in supervisory relationships Journal of Counseling Psychology,

33.

(2002) Clinical and counseling supervision references: Trends and needs. ,

34.

(1980) AClient-centered approach to the supervision of psychotherapy,

35.

(1992) Stages and T hemes in Therapist and Counselor Development,

36.

(1988) Implications for the Counseling professions Journal of Counseling and Development,

37.

(1981) Approahing supervision from a developmental perspective Journal of Counseling Psychology,

38.

(2002) Describing and facilitating effective supervision behavior in counseling trainees,

39.

(1983181-191) Supervision in Rational-Emotive Therapy in Psychotherapy Supervision,

40.

(1995) Planning and conducting needs assessment: A practical guide., Sage Publications

41.

(1987189-208) Changes in Supervision as Counselor and Supervisors Gain Experience,

logo