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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 일반 초등학교 입학을 앞둔 장애아동 어머니의 스트레스 양상과 그 요인을 알아보는데 목적이 있다. 이를 위하여 장애아동 어머니 216명에게 개방형 설문지를 실시하고, 합의적 질적 분석방법(Consensual Qualitative Research)을 사용하여 분석하였다. 그 결과 첫째, 장애아동 어머니는 양육의 어려움, 경제적 부담, 기관과 정보 부족, 전문가의 관심 부족, 사회제도 전반에 대한 불만족으로 인하여 어려움을 겪고 있었다. 둘째, 스트레스로 인하여 장애아동 어머니는 신체적 증상 및 행동상의 변화를 경험하였고, 자녀를 대하는 태도에도 변화가 나타났으며, 불안하고 우울한 정서를 자주 느끼고, 부모로서의 역할이 부담스럽고, 의사결정에 어려움을 느꼈다. 셋째, 장애아동 어머니는 대인관계에서 쉽게 긴장하거나 사회적 고립감을 느껴서 주변인과의 교류를 기피하는 양상을 나타냈다. 넷째, 장애아동 어머니는 자녀가 초등학교에 입학한 이후 자녀와 어머니 자신이 경험할 학교 적응에 막연한 불안감과 두려움을 나타냈다. 이러한 연구 결과는 장애아동의 초등학교 입학이 그들의 어머니에게 심각한 스트레스를 초래한다는 것을 확인해주는 것으로, 전이시기 장애아동 부모와 가족을 이해하고 전문적인 전이 프로그램 및 상담 지원 프로그램을 마련하는 데 기초 자료를 제공할 것으로 기대된다.
This study examined the stressors that mothers of children with a disability (MCD) typically experience upon their children's entrance into an elementary school. The results from the Consensual Qualitative Research method (N = 216 MCD) revealed several major stressors including difficulties with child-rearing, financial burdens, a lack of information and support from experts, and dissatisfaction with social support systems for children with a disability. Due to these stressors, MCD experienced physical symptoms, behavioral changes, and various emotional difficulties including anxiety, depression, decreased self-confidence in their role as a mother, and severe pressure to make important decisions for their children. MCD also reported feeling tense and isolated resulting in avoidance behavior in social relationships. Lastly, MCD reported a general anxiety and fear of the anticipated adjustment difficulties for both themselves and their children upon the children's entrance into an elementary school. The study findings that indicated the transition of children with a disability could bring acute stress totheir mothers provide useful information toward developing counseling and support programs aimed at assisting the families of children with a disability during the transition period.
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(1996) 통합여부에 따른 학령 전 장애아동 어머니의 양육스트레스에 관한 연구,
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(1998) 장애자녀의 초등학교 선택 시 부모들이 고려하는 요인에 관한 일 연구,
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(1988) Making the transition to preschool identification of parent needs Journal of the Division for Early Childhood,
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(2005) 원 고 접 수 일,
상담 및 심리치료,
The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy,
A Qualitative Study on the Stress of,
Mothers of Children with a Disability,
The Catholic University of Korea,
This study examined the stressors that mothers of children with a disability typically experience upon their children's entrance into an elementary school The results from the Consensual Qualitative Research method revealed several major stressors including difficulties with child-rearing a lack of information and support from experts and dissatisfaction with social support systems for children with a disability Due to these stressors, and various emotional difficulties including anxiety depressi