바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

초등학생의 공격성 감소 및문제해결 기술 향상 프로그램의 웹을 통한 구현

초록

본 연구는 아동의 공격성을 감소시킬 수 있는 프로그램을 실제로 인터넷상으로 구현하는데 목적을 두고 있었다. 이를 위하여 총 9회기로 구성된 문제해결 기술 프로그램을 온라인 화하고 이를 소수의 아동에게 직접 적용하여 보았다. 웹으로 구현된 문제해결 기술 프로그램은 그림, 음성, 게임 그리고 동영상 등으로 구성되어 있으며, 각 회기에서 제시된 질문에 대하여 아동이 자신의 생각을 입력하도록 하였다. 웹으로 구현된 프로그램에서 아동과의 상호작용은 아동이 입력한 자료를 바탕으로 쪽지보내기와 게시판을 활용하여 이루어지도록 하였다. 아동에게 적용해 본 결과 개별 아동마다 공격성이 비교적 높게 나타난 영역에서 공격성이 감소되었고, 해결방법의 수와 적절성이 증가하는 추세를 보여 주었다. 웹으로 구현된 프로그램의 효과가 유용한지, 또는 타당한지를 연구하기 위한 목적보다는, 기존의 면대면 상담에서 직접 아동에게 문제해결기술을 학습할 수 있도록 개발된 프로그램을 아동이 인터넷을 통하여 학습할 수 있도록 홈페이지를 구현함으로써, 시간과 공간의 제약을 벗어나 보다 자유롭게 프로그램을 학습할 수 있도록 하였다.

keywords
웹 기반, 웹 활용, 공격성, 문제해결기술, 인지행동치료, problem solving, web-based program, aggression, cognitive-behavioral intervention, problem solving, web-based program, aggression, cognitive-behavioral intervention

Abstract

The purpose of this study was to develop a web-based program on a web-site for reducing aggression and increasing problem solving skills. The main purpose of this study was to develop an interactive web-based 'Think World' program to reduce aggression and increase problem solving skills. The basic theoretical approach was that of cognitive-behavior approach. Based on an already developed Cognitive-behavior therapy(CBT) program(Oh, 1998), this program was developed and modified appropriately for the web. Four Fifth grade children participated in this study. The data of this study were collected using questionnaires. The results of this study are as follows: First, In order to test the feasibility of this program, a pilot study was conducted on four fifth grade students. This program used many components such as audio, graphics, animations, and video, which helped increase motivation to use and complete the program. It was found that an interactive web-based program was possible to achieve a similar affects as that of an off-line program. Second, after applying the program to the children, the result showed decreasing patterns of aggression. Especially, children showed salient decreasing patterns in the domain of aggression in which they had shown high scores in the pretest. Finally, after applying the program to the children, the result showed increasing patterns of appropriateness and numbers of ways in problem-solving.

keywords
웹 기반, 웹 활용, 공격성, 문제해결기술, 인지행동치료, problem solving, web-based program, aggression, cognitive-behavioral intervention, problem solving, web-based program, aggression, cognitive-behavioral intervention

참고문헌

1.

(1999) 사회성 향상 프로그램(I) 공격아동을 대상으로 한 치료 프로그램 개관,

2.

(2000) 학습자 중심 웹 기반 교수-학습체제의 화면설계 전략,

3.

(2002) 청소년 문제 행동론, 학지사

4.

(2000) 문제해결기술훈련과 심성수련 훈련의 효과 비교,

5.

(1996) 분노조절 프로그램의 효과-초등학교 아동을 대상으로,

6.

(1999) 컴퓨터에 의해 매개되는 의사소통을 활용한 심리학적 서비스 모형의 개발,

7.

(1998) 인지적 행동수정 훈련이 아동의 공격성 및 자기효능감에 미치는 효과,

8.

(2001) 비행청소년의 공격성 대체를 위한 다중모델적 개입의 효과,

9.

(1999) 학생 청소년의 비행경향 분석,

10.

(2000) 웹(Web)디자인에 있어서의 시각적 구성 요소에 관한 연구,

11.

(2001) 초등교육을 위한 컴퓨터 교과과정 모델링,

12.

(2000) 비행청소년을 위한 문제해결훈련 집단프로그램의 효과성에 관한 연구,

13.

(1998) 아동의 비순응 및 공격행동 개선을 위한 인지행동치료의 개발,

14.

(2002) 오프라인 상담과 웹 상담의 비교 연구,

15.

(2003) 초등학생 학교폭력에 영향을 미치는 요인에 관한 연구,

16.

(2001) 우리나라 청소년 사이버 상담에 관한 연구,

17.

(2004) 학교폭력 실태 조사, 청소년보호위원회

18.

(2004) 초등생 35% 인터넷 메일 사용,

19.

(1998) 정신지체 학생의 수개념 학습을 위한 멀티미디어 CAI시스템,

20.

(1996) 사회적 유능성 증진 프로그램의 효과 연구-경미한 문제행동을 보이는 청소년을 대상으로,

21.

(1995) Using computer and video technologies to develop interpersonal skills,

22.

(2004) A Comparison of Changes in Anxiety and Depression Symptoms of Spontaneous Users and Trial Participants of a Cognitive Behavior Therapy Website,

23.

(2004) Web-based interventions for substance use disorders: A qualitative review,

24.

(2005) Usage and Longitudinal Effectiveness of a Web-Based Self-Help Cognitive Behavioral Therapy Program for Panic Disorder,

25.

(2004) Computer-aided CBT Self-Help for Anxiety and Depressive Disorders: Experience of a London Clinic and Future Directions,

26.

(1989) Cognitive-Behavioral Therapy and Relationship Therapy in the Treatment of Children Referred for Antisocial Behavior Journal of Consulting and Clinical Psychology,

27.

(1987) Effects of parent management training and problem-solving skills training combined in the treatment of antisocial child behavior Journal of the American Academy of Child and Adolescent psychiatry,

28.

(1992) Cognitive Problem-Solving Skills Training and Parent Management Training in the Treatment of Antisocial Behavior in Children Journal of Consulting and Clinical Psychology,

29.

(1992) Cognitive-Behavioral Intervention With Aggressive Boys Three-Year Follow- Up and Preventive Effects Journal of Consulting and Clinical Psychology,

30.

(1993) Effective of a Social Relations Intervention Program for Aggressive and Nonaggressive Journal of Consulting and Clinical Psychology,

31.

(2000) Counseling and Therapy on the Internet,

32.

(2003) Internet Interventions: In Review, In Use, and Into the Future,

33.

(2004) Computer- mediated intervention to prevent drug abuse and violence among high-risk youth,

34.

(1997) Stress Inoculation Training for Maladaptive Anger: Comparison of Group Counseling Versus Computer Guidance,

35.

(2005) 원 고 접 수 일,

36.

상담 및 심리치료,

37.

The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy,

38.

Development of a Web-Based ‘Think World' program,

39.

(1998) The purpose of this study was to develop a web-based program on a web-site for reducing aggression and increasing problem solving skills The main purpose of this study was to develop an interactive web-based 'Think World' program to reduce aggression and increase problem solving skills The basic theoretical approach was that of cognitive-behavior approach Based on an already developed Cognitive-behavior therapy this program was developed and modified appropriately for the web Four Fifth grade children participated in this study The data of this study were collected,

logo