바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

비합리적 신념에 따른 완벽주의의 순기능과 역기능

Positive and Negative Functions of Perfectionism by Irrational Beliefs

초록

본 연구에서는 완벽주의의 순기능⋅역기능적 차원을 보다 명확하게 구분할 수 있는 변인을 상정할 필요성을 제기하고, 이러한 변인으로 ‘비합리적 신념’을 상정하였다. 비합리적 신념을 완벽주의와 함께 고려함으로서, 완벽주의의 역기능적인 측면 뿐 아니라, 순기능적인 측면을 보다 분명하게 이해할 수 있을 것이라고 보고, 이를 확인하고자 하였다. 이에 청소년 504명을 대상으로 하여 비합리적 신념에 따라 정서 및 성취목표가 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 연구결과, 첫째, 비합리적 신념은 완벽주의 및 부정정서 및 수행접근 목표, 수행회피목표와 관련되었으며, 특히 개인적 기준 완벽주의 보다 실수에 대한 염려 완벽주의와 더 밀접하게 관련되었다. 둘째, 비합리적 신념의 정도가 높을수록, 완벽주의 성향이 강한 청소년들은 긍정정서와의 관련성이 적어지고 부정정서와의 관련성이 높아졌다. 마지막으로, 비합리적 신념의 정도가 높은 것이 완벽주의 성향이 강한 청소년들의 성취목표 설정에 있어서도 부정적 영향을 미칠 수 있지만, 개인적 기준 완벽주의 성향이 강한 청소년들은 비합리적 신념이 높은 경우에도 성취목표를 설정함에 있어서 긍정적일 수 있음을 발견할 수 있었다. 이러한 연구 결과들이 갖는 시사점 및 제한점에 관한 논의가 있었다.

keywords
irrational beliefs, 'personal standards' of perfectionism, 'concern about mistakes' of perfectionism, positive and negative functions, adolescents, 비합리적 신념, 개인적 기준 완벽주의, 실수에 대한 염려 완벽주의, 순기능과 역기능, 청소년, irrational beliefs, 'personal standards' of perfectionism, 'concern about mistakes' of perfectionism, positive and negative functions, adolescents

Abstract

This study proposed the need of finding the variable which can discriminate the positive and negative subscale of perfectionism more clearly. We suggested that we could explain the positive functions as well as negative functions of perfectionism with a consideration of irrational beliefs along with perfectionism in the adolescent population. Five hundred and four adolescents participated in the study. The results were as follows; First, the results showed that irrational beliefs were closely correlated to negative functions of the perfectionism. Specifically, irrational beliefs were significantly related with the subscale of concerns over mistakes. Second, those with higher levels of perfectionism showed more negative emotion according to irrational beliefs partially. Finally, higher levels of perfectionism were shown to be negatively related to the achievement goals according to irrational beliefs' levels. But 'personal standards' of perfectionism were positively related to the achievement goals in spite of the high levels of irrational beliefs. The implications and limitations of this study were discussed.

keywords
irrational beliefs, 'personal standards' of perfectionism, 'concern about mistakes' of perfectionism, positive and negative functions, adolescents, 비합리적 신념, 개인적 기준 완벽주의, 실수에 대한 염려 완벽주의, 순기능과 역기능, 청소년, irrational beliefs, 'personal standards' of perfectionism, 'concern about mistakes' of perfectionism, positive and negative functions, adolescents

참고문헌

1.

(2005) 평가환경과 개인의 능력 요인이 성취목표에 미치는 영향,

2.

(1998) 완벽주의 차원과 자기효능감이 우울에 미치는 영향,

3.

(1999) 기능적 완벽주의 집단과 역기능적 완벽주의 집단의 구분 및 특성연구,

4.

(1981) 비행청소년과 정상 청소년의 합리적 신념의 차이,

5.

(1994) 부모의 양육태도와 청소년의 비합리적 신념 및 스트레스의 상호관계연구,

6.

(2003) 비합리적 신념과 사회 성숙도와의 관계,

7.

(1999) 완벽주의적 특성이 대학생의 고독에 미치는 영향,

8.

(1991) 비합리적 학습동기와 귀인 양식에 있어서 우울집단과 불안집단의 비교,

9.

(1997) 완벽주의 성향,사회적지지, 스트레스에 대한 대처방식이 중년여성의 우울에 미치는 영향,

10.

(1997) 중학생의 우울정서와 비합리적 신념과의 관계,

11.

(2001) 완벽주의 성향의 순기능과 역기능- 성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련하여,

12.

(1991) 자기불일치 인지기제에 따른 우울과 불안의 공존현상,

13.

(2003) 중학생이 지각한 어머니의 양육태도와 비합리적 신념 및 자아존중감과의 관계,

14.

(1999) 성취목표의 동기적 결정요인과 인지적 결정요인 , 한양대학교 교육문제연구소

15.

(1998) 청소년의 비합리적 신념과 불안의 관계,

16.

(1985) 정상집단과 부적응집단간의 합리적 신념의 차이,

17.

(1999) 완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램 개발,

18.

(1989) 비합리적 신념과 우울과의 관계연구,

19.

(1994) 사회적 불안에서의 비합리적 신념과 상황요인,

20.

(2001) 적응적 완벽주의와 부적응적 완벽주의의 심리적 특성 비교,

21.

(1992) 완벽주의 성향과 평가 수준이 과제수행에 미치는 영향,

22.

(1964) On the origin of the striving and superiority and of social interest A Collection of Later Writing, Northwestern University Press

23.

(1983) Group interventions with perfectionistic thinking,

24.

(1999) The child and adolescent scale of irrationality:Validation data and mental health correlates,

25.

(1995) The destructiveness of perfectionism,

26.

(2000) Perfectionism as a predictor of subsequent adjustment: Evidence for a specific diathesis-stress mechanism among college student,

27.

(1988) Cognitive distortions as meditators between life stress and depression in adolescents,

28.

(1987) Irrational beliefs as predictors of adolescent drug abuse and running away,

29.

(2000) The relation between perfectionism and distress: Hassles, coping, and perceived social support as mediators and moderators.,

30.

(1988) A social-cognitive approach to motivation and personality,

31.

(1997) A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation,

32.

(1996) Approach and avoidance achievement goal and intrinsic motivation:A mediate analysis,

33.

(1962) Reason and emotion in Psychotherapy,

34.

(2001) The prince of reason,

35.

(2002) Adaptive and maladaptive perfectionism: Developmental origins and association with depression proneness.,

36.

(1991) Journal of Social Behavior and Personality,

37.

(1993) The hoarding of possessions,

38.

(1995) Reactions to mistakes among subjects high and low in perfectionistic concern over mistakes,

39.

(1993) A comparison of two measures of perfectionism,

40.

(1991) Perfectionism and reactions to athletic competition,

41.

(1991) The development of perfectionism A study of daughters and their mothers,

42.

(1990) The dimensions of perfectionism,

43.

(1993) The nature and measurement of compulsive indecisiveness,

44.

(1994) Personality traits in subclinical and non-obsessive volunteers and their parents,

45.

(1986) Factor analysis of the multiple affect adjective checklist:A seperation of positive and negative affect,

46.

(1978) Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism,

47.

(1991b) Dimensions of perfectionism in unipolar depression,

48.

(1993) Dimensions of perfectionism Journal of Abnormal Psychology, and depression

49.

(1992181-190) British of Journal of Clinical Psychology,

50.

(1978) Journal of Clinical Psychiatry,

51.

(1988) Emotionality ratings and free-association norms of 240 emotional and non-emotional words,

52.

(1977) Selected studies in scientific tradition and changes, Univ

53.

(1984) Relationship of irrational beliefs to self-reported depression,

54.

(1985) Children's entity and incremental theories of intelligence Relationships to achievement behavior Paper presented at the annual meetings of the Eastern Psychological Association,

55.

(1989) Thoughts about motivation Research on Motivation in Education, In C Academic Press

56.

(1996) Irrational beliefs and depression in adolescence,

57.

(1996) Relations of eating behaviour and symptoms of depression and anxiety to the dimensions of perfectionism among undergraduate women,

58.

(1977) Irrational beliefs in depression,

59.

(1984) Concepts of ability,

60.

(1984) Reflection on perfection,

61.

(1997) Perfectionism, self-consciousness and anxiety,

62.

(1989) Self-discrepancies in clinical depression and social phobia Cognitive structures that underlie emotional disorders? Journal of Abnormal Psychology,

63.

(1995) Positive and negative perfectionism,

logo