ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 백두산 민담 ‘천지속의 용궁’을 분석심리학적으로 해석해봄으로써, 민담이 지니고 있는 여러 가지 상징이 무의식의 원초적 경험과 어떻게 연관되는지를 이해하고 이를 통해 상담자/치료자가 자신의 내면을 심층적으로 이해해야하는 중요성을 강조하려는데 그 목적이 있다. 백두산 민담 ‘천지속의 용궁’은, 동물보은형 민담으로 형제만 사는 어려운 형편에 동생이 중병에 걸려 현실에서는 도저히 나을 수 없는 상황이 된다. 이때 꿈에 어머니가 나타나 백두산 천지 속 용궁에 가서 약을 가져와야 동생을 살릴 수 있다고 알려주고 형 장우는 여러 가지 고난을 딛고 천지로 향한다. 장우는 천지 연못가 흰 눈 위에서 뒹굴고 있는 빨간 잉어 한 마리를 살려준 후 천지로 내려가는 계단을 만나게 되고, 자신이 살려주었던 잉어로 변신한 용왕의 딸의 안내로 용왕을 만나 그곳에서 노랑버섯 세 송이와 용왕의 수염을 얻어 집으로 돌아와 동생 바우를 살리게 된다는 이야기이다. 필자는 이 민담에서 동생이 앓아누운 상황을 형 장우로 대변되는 자아의 의식화과정, 즉 자기실현의 과정에서 일어나는 그림자의 해결과제로 보고, 아니마의 도움으로 정체되어있던 정신에너지를 회복하여 새로운 변환의 과정을 겪음으로서 개성화의 과정이 진전되어나가는 이야기로 해석했다. 이를 통해 상담자/치료자의 자기성장과 개성화의 과정, 즉 자신의 내면과 심층적으로 만나는 작업인 교육분석의 중요성을 강조하고자 한다.
The purpose of this paper was to analyze the symbolic representations embedded in the Mt. Paektu fairy tale as they relate to unconscious archetypal experiences and to emphasize the importance of therapist understanding of her/his internal psychic reality. This fairy tale tells a story about the two poor orphan boys. The older brother, Jangwoo, has a younger brother, Bawoo, who is gravely ill. Their deceased mother tells Jangwoo in a dream that the remedy for Bawoo's illness can be found in the Palace of the Dragon King in the Crater Lake of Mt. Paektu. Jangwoo heads for Mt. Paektu overcoming several obstacles along the way. After saving a red carp found near death in a snow-covered frozen pond, Jangwoo finds the stairs to the Lake Crater. Jangwoo meets the Dragon King with the help of the red carp, who turns out to be the Dragon Princess in disguise. Jangwoo comes back home with three yellow mushrooms and the Dragon King's mustache, which save Bawoo's life. Jangwoo's journey to the Palace of the Dragon King represents the developmental process of becoming a whole person. With the help of red carp as his Anima, pent up psychic energy is restored and a transformation is possible, which facilitates the individuation process. This interpretation is used to emphasize the importance of the therapist individuation process, which is possible through therapist self-analysis. This article emphasizes that therapist self-analysis provides an opportunity to directly encounter one’s internal psychic reality.
김성식 (1999). 백두산 민담 연구. 조선대 인문과학연구 제21집. 19-66.
김필래 (2000). 한국문학과 민속에 나타난 잉어의 기능과 의미; 설화를 중심으로. 한성어문학. 19집. 한성대학교.
김형효 (2004). 사유하는 도덕경. 소나무.
그림형제 (김창활 역, 1977). 독일민담설화집. 세계문학전집 100. 을유문화사.
국어국문학회 (1998). 설화 연구. 국문학 연구총서 13. 태학사.
가린 미하일롭스끼 (김녹양 옮김, 1987). 백두산 민담 1. 창비아동문고.
가린 미하일롭스끼 (김녹양 옮김, 1987). 백두산 민담 2. 창비아동문고.
류재수 (1988). 백두산 이야기. 도서출판 통나무.
박상률 (2001). 백두산 천지가 생겨난 이야기. 한겨레아이들.
박창묵 (1996). 중국 조선족 구전설화. 백송.
서대석 (1997). 한국의 신화. 집문당.
융, 칼. 구스타브 (2001). 정신요법의 기본문제. 융 기본저작집 1. 솔 출판사.
융, 칼. 구스타브 (2002). 원형과 무의식. 융 기본저작집 2. 솔 출판사.
융, 칼. 구스타브 (2004). 연금술에서 본 구원의 관념. 융 기본저작집 6. 솔 출판사.
융, 칼. 구스타브 (2006). 영웅과 어머니원형. 융 기본저작집 8. 솔 출판사.
이부영 (1978). 분석심리학. 일조각.
이부영 (1995). 한국민담의 심층분석. 집문당.
이부영 (1999). 그림자. 한길사.
이부영 (2001). 아니마와 아니무스. 한길사.
이부영 (2002). 자기와 자기실현. 한길사.
이유경 (1996). 서양 연금술의 심리학적 의미. 심성연구 11: (1,2). 한국분석심리학회.
이성희 (2001). 용궁의 서사문학적 구현양상 연구. 경희대학교 대학원 박사학위 논문.
임동권 (1992). 빨강. 한국문화상징사전 1. 동아출판사.
임석재 (1987). 한국구전설화. 평민사.
양민종 (2003). 알타이 이야기. 정신세계사.
안상훈 (2003). 세계민담전집: 러시아 편. 황금가지.
정경희 (1992). 새. 한국문화상징사전 1. 410-11.
조희웅 (1992). 백두산설화와 민간의식. 백두산 설화연구 9-28. 고려대학교 민족문화연구소.
지 메가스 (마은영 옮김, 1985). 그리이스 민담. 정음사.
주선 (2001). 민담. 중명.
최인학 (1994). 백두산 설화. 밀알.
허경진 외 (2006). 민간설화자료집(2). 중국조선민족문학대계 22. 보고사.
한국문화상징사전편찬위원회 (1992). 한국문화상징사전 1. 2. 동아출판사: 서울.
Andres & Shimmel (오석균 옮김. 1996). 수의 신비와 마법. 고려원 미디어.
Cirlot, J. E. (2002). A Dictionary of Symbols. Dover Publications, Inc.: New York.
Eliade, Mircea. (1958). Birth and Rebirth: the Religious Meanings of Initiation in Human Culture, tr. Willard R. Trask: New York.
Eliade, Mircea. (1961). Images and Symbols: Studies in Religious Symbolism. London and New York.
Eliade, Mircea. (1972) Shamanism: archaic technique of ecstasy. Princeton University Press.
Grimm Brothers (1993). Grimm's Complete Fairy Tales. Barns & Nobles: New York.
Gennep Arnold van. (1975). The Rites of Passage. The University of Chicago Press: Chicago.
Jean Chevalier and Alain Gheerbrant (1996). The Penguin Dictionary of Symbols. Robert Laffont: Paris.
Jean Cooper. (1987). An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols. Thames & Hudson: New York.
Jung C. G. (1953a). Two Essays on Analytical Psychology. Collected Works of Jung, Vol. 7. Princeton University Press: Princeton.
Jung C. G. (1953b). Psychology and Alchemy. Collected Works of Jung, Vol. 12. Princeton University Press: Princeton.
Jung C. G. (1954). The Practice of Psychotherapy. Collected Works of Jung, Vol. 16. Princeton University Press: Princeton.
Jung C. G. (1956). Symbols of Transformation. Collected Works of Jung, Vol. 5. Princeton University Press: Princeton.
Jung C. G. (1958). Psychology and Religion: West and East. Collected Works of Jung, Vol. 11. Princeton University Press: Princeton.
Jung C. G. (1960). The Structure and Dynamics of the Psyche. Collected Works of Jung, Vol 8, Princeton University Press: Princeton.
Jung C. G. (1967). Alchemical Studies. Collected Works of Jung Vol. 13. Princeton University Press: Princeton.
von Franz M.L. (1996). The Interpretation of Fairy Tales. Shambhala: Boston.
von Franz M.L. (1990). Individuation in Fairy Tales. Shamahala: Boston.