ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 상담자의 사례개념화 능력을 평가하기 위해 사례개념화 상담자 자가평가 척도를 개발하고 그 신뢰도와 타당도를 검증하고자 하였다. 그 결과, 내담자 문제에 대한 종합적 이해(10문항), 상담자의 인간관 및 태도(3문항), 내담자의 현재 내·외적 상황에 대한 인식(4문항), 상담목표 및 전략(4문항)이라는 4개의 요인으로 구성된 척도가 개발되었다. 각 요인의 내적합치도 계수는 .73~.87이며, 전체 내적합치도 계수는 .91로 나타났다. 2주 간격으로 실시한 검사-재검사 신뢰도는 .90으로 나타났다. 이윤주(2000)의 사례개념화 평가방식과의 상관을 통해 개발된 척도의 공인타당도를, 상담자 발달수준 척도, 상담경력, 상담성과와의 상관을 통해 준거타당도를 검증하였다. 본 연구에서 개발한 사례개념화 상담자 자가평가 척도는 국내 상담자들이 상담 및 수퍼비전 장면에서 사례개념화를 할 때 어떤 구성요소를 탐색해야 하며, 어떻게 작업해야 하는지에 대한 의미 있는 정보를 제공할 것으로 기대된다. 또한 상담자 교육 과정에서 상담자의 사례개념화 능력의 변화를 살펴보는 도구로도 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop and validate a measurement to assess our ability to conceptualize a counseling case. Through factor analysis, a 21-item case conceptualization scale was completed, and 4 factors were identified. These were comprehensive understanding of clients' problems (10 items), the attitude and viewpoint of the counselor (3 items), counselor's awareness of clients’ current inner and external situation (4 items), and the goals and strategies needed to be employed (4 items). The inner consistency reliability coefficient ranged from .73 to .87, and the overall inner consistency reliability coefficient was .91. The test-retest was separated by 2 weeks and it showed good reliability with a Cronbach α of .90. Correlation analysis with Lee's assessment method (2000) was run to test the concurrent validity of the newly developed measurement. Furthermore, correlation analysis with a Counselor Developmental Level Questionnaire, counselor's career, and counseling outcome was run to test the criterion-related validity. It seems that the newly developed Case Conceptualization Assessment Scale could provide important information to the counseling and supervision field on how and what should be explored. Moreover, it could be used to investigate the development of counselor's case conceptualization abilities.
김계현, (2002) 상담자의 사례개념화 수행능력과 상담경력간의 관계, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료
김수현, (1997) 정신역동적 사례공식화: 계획공식화 방법과 개별적 갈등공식화 방법을 중심으로, 한국심리학회지: 상담과 심리치료
김은혜, (2001) 초보상담자들의 사례개념화 수준에 관한 연구:상담전공생과 전화상담 자원봉사자간의 비교,
류진혜, (1999) 상담자 교육을 위한 인지기술 훈련 프로그램의 개발,
문수정, (1999) 상담수퍼비전 교육내용 요구분석:상담자의 경력수준을 중심으로,
손은정, (2001) 상담자 발달수준별 사례개념화의 차이:개념도를 통한 인지구조를 중심으로,
심흥섭, (1998) 상담자 발달수준 평가에 관한 연구,
이명우, (2004) 상담사례개념화 교육 프로그램 개발 연구,
이명우 ; 임영선 ; 박정민 ; 이문희, (2005) 사례개념화 교육을 위한 상담전문가의 경험적 지식 탐색 연구, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료
이상균, (2002) 회귀분석. 미간행,
이순묵, (1995) 요인분석 Ⅰ, 학지사
이윤주, (2001) 상담사례개념화 요소목록 개발 및 타당성 검증 연구,
이윤주, (2001) 상담사례개념화 요소 내용분석, 학생생활연구
이윤주, (2001) 상담사례개념화 요소목록 개발 및 수퍼비전에서 중요하게 지각되는 사례개념화 요소분석, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료
이주일, (1988) 이분척도와 Likert형 7점 척도의 신뢰도,타당도,반응양식의 비교,
장재홍, (1999) 계획공식화 방법에 의한 심리치료 과정분석,
전재영, (2001) 상담자의 개념화 발달수준과 사례개념화간의 관계,
정남운, (1998) 상담과정에서의 대인관계적 상보성과 상담성과,
정찬석, (2005) 청소년 내담자가 지각한 상담의 도움 측면 탐색연구-개념도 방법론을 통한 상담자와의 비교-,
Cummings, A. L, (1990) Implications of counselor conceptualizations for counselor education, Counselor Education and Supervision
Eells, T. D., (1997) Psychotherapy case formulation: History and current status in : Handbook of psychotherapy case formulation, Guilford Press
Eells, T. D., (1998) What's in s case formulation Development and use of a content coding manual, Journal of Psychotherapy Practice and Research
Eells, T. D., (2003) Case formulation and treatment concepts among novice, experienced, and expert cognitive -behavioral and psychodynamic therapists, Psychotherapy Research
Eells, T. D., (2005) The quality of psychotherapy case formulation: A comparison of expert, experienced, and novice cognitive behavioral and psychodynamic therapists, Journal of Consulting a
Haynes, S. N., (1993) Identifying causal relationships in clinical assessment, Psychological Assessment
Hess, S. M., (2000) The effects of a case formulation on process and outcome in the treatment of depression, The University of Texas at Austin
Hillerbrand, E., (1989) Cognitive differences between experts and novices: Implications for group supervision, Journal of Counseling Development
Holloway, E. L., (1980) Relationship of counselor conceptual level to clinical hypothesis formation, Journal of Counseling Psychology
Holloway, E. L., (1988) Instruction beyond the facilitative condions, Counselor Education and Supervision
Layden, M., (1993) Cognitive therapy of borderline personality disorder, Allyn & Bacon.
Lister, E. G., (1995) The psychodynamic formulation. Psychodynamic Conceps in General Psychiatry, American Psychiatric Press
Loganbill, C., (1982) Supervision: A conceptual model, The Counseling Psychologist
Loganbill, C., (1983) The case conceptualization format: A training device for practicum, Counselor Education and Supervision
Martin, J., (1989) Conceptualizations of novice and experienced counselors, Journal of Counseling Psychology
Matarazzo, R. G., (1986) Methods of teaching therapeutic skill in : Handbook of psychotherapy and behavior change: An empirical analysis, Wiley
Meier, S. T., (1999) Training the practitioner- scientist: Bridging case conceptualization, assessment, and intervention, The Counseling Psychologist
Morran, D. K., (1986) Relationship of counselor self-talk and hypothesis formulation to performance level, Journal of Counseling Psychology
Murdock, N. L., (1991) Case conceptualization: Applying theory to individuals, Counselor Education and Supervision
Needleman, L. D., (1999) Cognitive case conceptualization: A guidebook for practitioners, Erlbaum
Orliss, M. J., (2006) How do graduate student therapists incorporate diversity factors in case conceptualization, Theory, Research, Practice
Persons, J. B., (1997) Cognitive-behavioral case formulation in : Handbook of psychotherapy case formulation, Guilford
Persons, J. B., (2006) Naturalistic outcome of case formulation-driven cognitive- behavior therapy for anxious depressed outpatients, Behaviour Research and Therapy
Stevens, M. J., (1995) A format for case conceptualization, Counselor Education and Supervision