바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

SOC 전략과 대학생활적응

The Relationship Between Adjustment and SOC Strategies of College Students

초록

본 연구는 대학생의 선택·보상·최적화 전략과 대학생활 적응의 관계를 탐색하고자 하였다. 이를 위하여 수도권 소재 대학생 463명을 대상으로 대학생활 적응과 SOC 전략 간의 관계를 분석하였다. 연구결과, 첫째, 대학생활 적응은 남학생이 여학생보다 적응 수준이 높은 것으로 나타난 반면, SOC 전략의 성별차이는 없었다. 둘째, 대학생활적응 중 대학환경적응에서 1학년의 적응수준이 3, 4학년보다 높은 것으로 나타났으며, SOC 전략에서는 3, 4학년보다 1학년의 보상전략 사용이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 대학생활적응에 대한 SOC 전략의 영향력을 알아보기 위한 분석의 결과, 여학생의 대학생활 적응에 영향을 미치는 것은 보상, 최적화, 의도적 선택인 것으로 드러난 반면, 남학생의 대학생활 적응에는 최적화, 보상 전략이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학년별로 살펴보았을 때 1, 2, 3학년의 대학생활적응에 보상과 최적화이 영향을 미치는 반면 4학년의 경우, 최적화, 보상뿐만 아니라 상실에 기반한 선택이 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
college students adjustment, SOC strategy, 대학생, 대학생활적응, SOC

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between college students adjustment and SOC strategies. Data were collected through surveys undertaken with 463 college students. SOC questionnaires created by Baltes et al. (1999) had an adequate degree of reliability and construct validity. The results were as follows. First, male students adjusted better than female students, but there were no differences in terms of the SOC strategy. Second, the adaptation level of freshmen was higher than 3,4 grade students, and freshmen used compensation strategies more than others. Third, compensation, optimization, and selection strategies affected female students adaptation, whereas Optimization and compensation strategies affected male students adaptation. Compensation and optimization strategies affected 1,2,3 grade students adaptation, whereas selection strategies affected 4 grade students adaptation.

keywords
college students adjustment, SOC strategy, 대학생, 대학생활적응, SOC

참고문헌

1.

권혜진, (2007) 대학생의 대학환경풍토 지각과 대학생활적응 및 학업성취도와의 관계연구,

2.

김은정, (1992) 대학생들의 학업적 적응과 심리적 적응, 연세상담연구

3.

안지연, (1997) 성공적 노화를 위한 선택 적정화 보상책략과 대처행동양식 및 삶의 만족도의 관계,

4.

양혜선, (2004) 애착유형과 스트레스 대처방식이 대학생활적응에 미치는 효과,

5.

옥경희, (2001) 대학생들의 사회적 지지와 대학생활적응, 광주대학교 학생생활연구소 學生生活硏究

6.

이지혜, (2006) 대학교 신입생을 위한 인지행동 진로집단상담의 효과:사회적지지,진로자기효능감,진로의사결정을 중심으로,

7.

이혜성, (1989) 대학생 문제진단 및 해결행동 체크리스트, 학생생활연구

8.

장휘숙, (2003) 애착과 SOC 전략의 관계, 한국심리학회지: 발달

9.

전겸구, (1998) 대학생용 생활 스트레스 척도 개발 연구 Ⅱ, 재활과학연구

10.

정민, (2001) 생활양식과 대학생활 적응과의 관계,

11.

정은희, (1992) 부모로부터의 독립과 대학생활적응과의 상관 연구,

12.

조화진, (2004) 부모와의 애착 및 분리-개별화가 대학생활적응에 미치는 영향,

13.

최임숙 ; 김충희, (2004) 성역할 정체감 유형에 따른 학교적응행동의 차이, 교육심리연구

14.

탁진국, (1996) 경력미결정과 부적응간의 관계, 한국심리학회지: 산업 및 조직

15.

하미옥, (2006) 선택-최적화-보상 척도의 타당성에 관한 연구, 한국심리학회지: 산업 및 조직

16.

하정연 ; 오윤자, (2003) 성공적인 노화를 위한 선택?적정화?보상책략 관련 변인 연구-중산층 노인을 중심으로-, 한국가정관리학회지

17.

한덕웅, (1991) 한국 대학의 생활환경 변화와 대학생활 적응, 한국심리학회 연차학술발표대회

18.

현진원, (1992) 완벽주의 성향과 평가수준이 과제수행에 미치는 영향,

19.

황상하, (1995) 대학생의 스트레스 및 대처방식과 대학생활적응과의 관계,

20.

Baker, R. W., (1985) An assessment of international college student adjustment, International Journal for the Advancement of Counselling

21.

Baker, R. W., (1984) Measuring adjustment to college, Journal of Counseling Psychology

22.

Baltes, B. B., (2001) Using life-span models in industrial-organizational psychology: The theory of selective optimization with compensation, Applied Developmental Science

23.

Baltes, P. B., (1990) Psychological perspectives on successful aging: The model of selective optimization with compensation,Successful aging: Perspectives from the behavioral sciences,

24.

Batles, P. B., (1999) The measure of selective, optimization, and compensation, Max Plank Institute for Human Development

25.

Folkman, S., (1984) Personal control and stress and coping pross; A theoretical anaysis, Journal of personality and social psychology

26.

Folkman, S., (1985) If it changes it must be a process; A Study of emotion and coping during three stage of college examination, Journal of personality and social psychology

27.

Freund, A. M., (2002) Life Management Strategies of Selection, Optimization, and Compensation: Measure ment by Self-Report and Construct Validity, Journal of Personality and Social Psychology

28.

Lazalus, R. S., (1984) Stress appraisal, and coping, Springer

29.

Savickas, M. L., (2001) Toward a comprehensive theory of career development: Dispositions, concerns, and narratives, Contemporary models in vocational psychology, 295-320,

30.

Savickas, M. L., (1996) The life-span, life-space approach to careers, Career choice and development

31.

Wiese, B. S., (2002) Selection, Optimization, and Compen sation: An action related approach to work and partnership, Journal of Vocational Behavior

logo