ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 대학생의 성인애착과 정서조절 양식의 관계에 대한 자아존중감의 중재효과를 살펴보고자 하였다. 서울, 경기 지역의 대학생 340명을 연구대상으로 하였다. 측정도구는 Collins와 Read(1990)가 개발한 성인애착질문지(Adult Attachment Scale: AAS), 그리고 Rosenberg (1965)가 개발한 자아존중감 척도(global self-esteem sclae), 윤석빈(1999)이 개발한 정서조절 양식 체크리스트를 사용하였다. 성별에 따른 측정 변인의 일반적 경향을 알아보기 위해 차이검증과 상관분석을 하였고, 중재효과를 살펴보기 위해 남․녀 집단으로 구분하여 위계적 회귀 분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 남학생의 경우에는 성인애착과 지지추구적 정서조절 양식에 대한 자아존중감의 중재효과가 있는 것으로 나타났다. 반면 여학생의 경우에는 성인애착과 능동적 정서조절 양식에 대한 자아존중감의 중재효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 성인애착과 회피분산적 정서조절 양식에 대한 자아존중감의 중재효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과들을 토대로 본 연구의 시사점과 제한점 등을 논의하였다. 이상의 연구결과는 대학생들의 건강한 성장․발달을 이해하여 적절한 상담적 개입을 하는데 있어 의미 있는 정보를 제공할 것으로 기대된다.
This study aimed to identify the moderating effects of self-esteem on the relationship between adult attachment of college students' and their emotion regulation style. The participants were 340 college students from Seoul and Kyong-Gi province. The instruments included: (a) adult attachment scale, (b) global self-esteem scale, (c) emotion regulation style check list. Results are as follows. Self-esteem moderated the relation between male's adult attachment and their supportive-seeking emotion regulation style. On the other hand, self-esteem moderated the relation between female's adult attachment and their active emotion regulation style. And self-esteem moderated the relation between female's adult attachment and their avoidant/distractive emotion regulation style. The findings of this study are expected to provide counselor significant information of understanding healthy growth and development in college students.
김영희, 이시은 (2005). 대학생의 성역할정체감 유형과 정서지능과의 관계. 경기교육논총, 14, 31-45.
김희숙 (2006). 정서조절 양식, 사회적 문제해결 능력 및 대학생활 적응의 관계. 가톨릭대학교 상담심리대학원 석사학위논문.
민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민 (2000). 부정적 정서 조절 방략에 관한 연구: 정서 종류와 개인 변인에 따른 정서조절 양식의 차이. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(2), 1-16.
박은경 (1993). 애착유형이 자존감 및 대인관계에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
신노라 (2000). 성인 애착유형과 대인 불안 수준의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
신주연, 이윤아, 이기학 (2005). 삶의 의미와 정서조절 양식이 청소년의 심리적 안녕에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 1035-1057.
유안진, 이점숙, 정현심 (2006). 정서조절 양식과 부모 애착이 청소년의 생활만족에 미치는 영향, 아동학회지, 27(1), 167-181.
윤석빈 (1999). 경험하는 정서의 종류와 선행사건에 따른 정서조절 양식의 차이. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
이귀선 (2001). 성인애착 유형에 따른 정서조절 양식과 효과성의 차이. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
이지영, 권석만 (2006). 정서조절과 정신병리의 관계: 연구 현황과 과제. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(3), 461-493.
임희수, 박성연 (2002). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서 조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.
임민주 (2009). 정서표현의 양가성과 정서조절 양식이 삶 만족도에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
임전옥 (2003). 정서인식의 명확성, 정서조절양식과 심리적 안녕과의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
장휘숙 (1998). 애착과 정신증의 관계에서 자기관련적 변인의 중재역할. 한국심리학회지: 발달, 11(1), 110-121.
최미례 (2000). 스트레스와 우울의 관계에 대한 자아존중감의 중재효과와 매개효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
최정아 (1996). 자의식과 자존감이 상담에 대한 태도에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
한금선, 박은숙, 송준아, 김근면, 진종희, 강현철 (2007). 대학생의 대인관계 애착 유형, 정서조절, 스트레스 증상간의 관계. 정신간호학회지, 16(2). 198-204.
Aiken, I. S., & West, S. G.(1991). Multiple regression testing and interpreting interaction. Newbury Park. CA: Sage.
Ainsworth, M. D., Blehar, M. C., & Waters, E. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Barett, L. F., & Gross, J. J. (2001). Emotional intelligence. In T. J. Mayne & G. A. Bonanno(Eds.), Emotion(pp.287-310). New York: The Guilford Press.
Bartholomew, K., & Horowits, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-244.
Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and clinical Psychology, 42, 155-162.
Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol. 2. Separation. New York: Basic Books.
Bowlby, J. (1977). The making and breaking of affectional bonds. British Journal of Psychiatry, 130, 421-431.
Bonanno, G. A. (2001). Emotion self-regulation. In T. J. Mayne & G. A. Bonanno(Eds.), Emotion (pp.251-285). New York: The Guilford Press.
Bryant, F. B. (1989). A four-factor model of perceived control: Avoiding, coping, obtaining, and savoring. Journal of Personality, 57, 773-722.
Caver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. F. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267-283.
Campbell-Stills, L., & Barlow, D., H. (2007). Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation(pp.542-559). New York: The Guilford Press.
Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 53(4), 644-663.
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman.
Coopersmith, S. (1981). Coopersmith self-esteem inventory: School form.. San Diego: Consulting Psychology Press.
Crawford, T. N., Shaver, P. R., & Goldsmith, H. H. (2007). How affect regulation moderates the association between anxious attachment and neuroticism. Attachment & Human Development, 9(2), 95-109.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Berzweig, J., Karbon, M., Poulin, R., & Hanish, L. (1993). The relations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and sociometric status. Child Development, 64, 1418-1438.
Fosha, D. (2000). The transforming power of affect. New York: Basic Books.
Feeney, J. A. (1999). Adult attachment, emotional control, and marital satisfaction. Personal Relationships, 6, 169-185.
Greenberg, L. S. (2002). Emotion-focused therapy. Coaching clients to work through their feelings. Washington: American Psychological association.
Gross, J. J. (1998). The Emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
Gross, J. J. (1999). Emotion regulation: past, present, future. Cognition and Emotion, 13(5), 551-573.
Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
Heimpel, S. A., Wood, J. V., Marshall, M. A., & Brown, J. D. (2002). Do people with low self-esteem really want to feel better? Self-esteem differences in motivation of repair negative moods. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 128-147.
Kilmartin, C. T. (2007). The masculine self(3rd Ed.). New York: Sloan Publishing.
Kirkpatrick, L. A., & Davis, K. E. (1994) Attachment styles, gender, and relationship stability: a longitudinal analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 66(3), 502-512.
Kobak, R. R., & Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representation of self and others. Child Development, 59, 135-146.
Levant, R. F. (1992). Toward the reconstruction of masculinity. Journal of Family Psycholoy, 5(3 & 4), 379-402.
Mallinckrodt, B. (2000). attachment, social competencies, social support and interpersonal process in psychotherapy. Psychotherapy Research, 10, 239-266.
Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003) Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and Emotion, 2, 77-102.
Morris, W. N., & Reilly, N. P. (1987). Toward the self-regulation of mood: Theory and research. Motivation and Emotion, 11, 215-249.
Morrow, J., & Nolen-Hoeksema, S. (1990). Effects of response to depression on the remediation of depressive affect. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 519-527.
Mussen, P. H., Conger, J. J., Kagan, J., & Huston, A. C. (1984). Child development and personality(6th Ed.). New York: Harper & Row.
Nolen-Hoeksema, S. (1991). Response to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of Abnormal Psychology, 100, 569-582.
Omaha, J. (2004). Psychotherapeutic interventions for emotion regulation. EMDR and bilateral stimulation for affect management. New York: W. W. Norton & Company.
Peralin, L. I., & Schooler, C. (1978). The structure of coping. Journal of health and social behavior, 19, 2-21.
Robertson, J. M. (2001). Counseling men in college settings. In G. R. Brooks & G. E. Good (Eds.), A new handbook of psychotherapy and counseling with men(pp.146-169). San Francisco: Jossey-Bass.
Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. NJ: Princeton University Press.
Rosenberg, M. (1985). Self-concept and psychological well-being in adolescence. In R. L. Leady(Ed.), The development of the self (pp.205-246). Orlando, FL: Academic Press.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185-211.
Searle, B., & Meara, M. N. (1999). Affective dimensions of attachment styles: Exploring self-reported attachment style, gender, and emotional experience among college students. Journal of Counseling Psychology, 46, 147-158.
Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. (2002). Emotion regulation and understanding implications for child psychopathology and therapy. Clinical Psychology Review, 22, 189-222.
Thayer, R. E., Newman, J. R., & McClain, T. M. (1994). Self-regulation of mood: Strategies for changing a bad mood, raising energy, and reducing tension. Journal of Personality and Social Psychology, 67(5), 910-925.
Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. In N. Fox(Ed.), Emotion regulation: Behavioral and biological considerations(Vol.59, pp.25-32). Society for Resaerch in Child Development Monographs.