바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

초기불교의 사띠(sati)와 현대심리학의 마음챙김(mindfulness): 마음챙김 구성개념 정립을 위한 제언

Sati in Early Buddhism and Mindfulness in Current Psychology: A Proposal for Establishing the Construct of Mindfulness

초록

최근 마음챙김을 상담과 심리치료에 적용하고자 하는 시도가 활발히 진행되고 있다. 그러나 마음챙김의 구성 개념에 대한 합의된 정의는 아직 이루어지지 않고 있다. 이 논문에서는 마음챙김에 대한 초기 불교의 이해와 현대 심리학에서 정의하고 있는 마음챙김의 다양한 구성 개념들을 정리하고 비교하였다. 초기 불교의 경전과 논서에서는 사띠(sati)의 내적 과정을 현대 심리학에서 조명하는 마음챙김보다 훨씬 세분화하여 개념화하고 있다. 반면, 현대 심리학에서는 마음챙김을 임상적으로 활용하기 위해 초기 불교에서 정의하는 사띠 개념을 포괄하는 광의적 의미로 사용하고 있다. 불교는 괴로움을 인간 조건의 본질적 요소로 보는 철학적 관점을 가지고 있다. 초기 불교의 사띠에 대한 연구는 괴로움을 치유하는 마음챙김의 내적 기제에 대한 불교 심리학적 이해를 제공함으로써 마음챙김의 성격에 대한 깊이 있는 분석을 가능하게 한다. 이밖에 초기 불교의 사띠의 개념이 현대 심리학의 마음챙김 연구에 주는 시사점들을 제시하고, 마음챙김의 구성개념을 정립하는데 있어 몇 가지 새로운 제언을 하였다.

keywords
사띠, 마음챙김, 위빠싸나명상, sati, mindfulness, vipassana meditation

Abstract

Recently, Researchers have realized the importance of mindfulness and began applying the mindfulness in counselling and psychotherapy programs. However, the most challenging is inconsistent definitions of mindfulness. This paper was designed to describe, compare, and contrast sati in early buddhism and other definitions of the mindfulness in current psychology. The scriptures and arguments of early buddhism conceptualize the inner process of mindfulness much more in detail than works in current psychology do. Due to psychological understanding of mindfulness as an essential of human condition in early buddhism, researchers in counseling and psychotherapy may appreciate better the nature of mindfulness through understanding of sati. Additionally, we provided suggestions for mindfulness research in the current psychology by discussing findings of sati research in early buddhism.

keywords
사띠, 마음챙김, 위빠싸나명상, sati, mindfulness, vipassana meditation

참고문헌

1.

김교헌 (2008). 마음챙김과 자기조절 그리고 지혜. 한국심리학회지: 건강, 13(2), 285- 306.

2.

김재성 (2002). 우 빤디따 스님의 가르침: 위빠사나 수행의 길. 천안: 호두마을 위빠사나 수행처.

3.

김정호 (2004a). 마음챙김이란 무엇인가: 마음챙김의 임상적 및 일상적 적용을 위한 제언. 한국심리학회지: 건강, 9(2), 511-538.

4.

김정호 (2004b). 마음챙김명상의 유형과 인지행동치료적 함의. 한국인지행동치료학회, 4(2), 27-44.

5.

우 소바나 사야도 (2003). 12연기 법문. 묘원 옮김. 서울: 한국 위빠싸나 선원.

6.

문현미 (2005). 인지행동치료의 제 3 동향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 15-33.

7.

박성현 (2006). 마음챙김 척도 개발. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문.

8.

박성현 (2007). 위빠싸나 명상, 마음챙김, 그리고 마음챙김에 근거한 심리치료. 인지행동치료, 7(2), 83-105.

9.

임승택 (2003). 마음지킴(sati)의 위상과 용례에 대한 재검토. 보조사상 제19집.

10.

정준영 (2005). 사마타와 위빠사나의 의미와 쓰임에 대한 일고찰. 불교학연구 제12호.

11.

조준호 (2000). 초기불교에 있어 止觀의 문제. 한국선학 제1호.

12.

윤호균 (1999). 불교의 연기론과 상담. 동양심리학. 서울: 지식산업사.

13.

홍원사 (2005). 대념처경의 수행이론과 실제. 서울: 근본불교 수행도량 홍원사

14.

Ajahn Sumedho, V. (2003). The Four Noble Truths(김상우(2003). 사성제. 서울: 보리수선원)

15.

Astin, J. (1997). Stress reduction through mindfulness meditation: Effects on psychological symptomatology, sense of control, and spiritual experiences. Psychotherapy and Psychosomatics, 66, 97-106.

16.

Baer, A. R. (2003). Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review, Clinical Psychology: Science and Practice, Vol. 10, No. 2, 125-143.

17.

Baer, A. R, Smith, T. G, & Allen, B. K. (2004). Assesment of Mindfulness by Self-Report. The Kentucky Inventory of Mindfulness Skills. Assement, vol. 11, No. 3, 191-206.

18.

Bishop, S. R. (2002). What do we really know about mindfulness-based stress reduction? Psychosomatic Medicine, 64, 71-83.

19.

Bishop, S. R., Segal, Z. V., Lau, M., Anderson, N. C., Carlson, L., Shapiro, S. L, et al. (2003). The Toronto Mindfulness Scale: Development and validation. Manuscript under review.

20.

Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L, et al (2004). Mindfulness: A Proposed Operational Definition. Clinical Psychology: Science and Practice, Vol. 11, No. 3, 230-241.

21.

Brown, W. K., & Ryan, M. R. (2003). The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, vol 84, No 4, 822-836.

22.

Deikman, M. D. (1984). The observing self. Boston: Beacon Press.

23.

Dimidjian, S., & Linehan. M. M. (2003). Defining an Agenda for future Research on the Clinical Application of Mindfulness Practice. Clinical Psychology: Science and Practice, Vol. 10, No. 2, 166-171.

24.

Germer, K. C. (2005). Mindfulness: What is it? What does it matter?; Mindfulness and Psychotherapy, Edited by Christopher K. Germer, Ronald D. Siegal, and Paul R. Fulton. New York: Guilford Publications(김재성 (2009). 마음챙김과 심리치료. 서울: 무수).

25.

Goleman, D. (1971). Meditation as meta-therapy: hypothesis towards a proposed fifth state of consciousness. Journal of Transpersonal Psychology, 3, 1-25.

26.

Goleman, D. (1980). A map for inner space. In R. N. Walsh & F. Vaughan (Eds), Beyond ego(pp. 141-150). Los Angeles: J. P. Tarcher.

27.

Grossman, P. (2008). On measuring mindfulness in psychosomatic and psychological research. Journal of Psychosomatic Research, 64, 405-408.

28.

Hayes, S. C. (1994). Content, context, and types of psychological acceptance. In S. C. Hayes, N. S. Jacobson, V. M. Follette, & M. J. Dougher. (Eds.), Acceptance and Change: Content and context in psychotherapy(pp.13-32). Reno, New York: Context Press.

29.

Hayes, S. C. (2002). Acceptance, Mindfulness, and Science. Clinical Psychology: Science & Practice, Vol. 9, No. 1, 101-106.

30.

Hayes, M. A., & Feldman, G. (2004). Clarifying the Construct of Mindfulness in the Context of Emotion Regulation and the Process of Change in Therapy. Clinical Psychology: Science & Practice, Vol. 11, No. 3, 255-262.

31.

Hayes, S. C., Shenk, C., Masuda, A., & Bunting. K. (2006). The psychological processes underlying mindfulness: exploring the link between Buddhism and modern contextual behavioral psychology. Buddhist Thought and Applied Psychological Research, Edited by D. K. Nauriyal, Michael Drummond, Y. B. Lal. London: Routledge.

32.

Hayes, S. C., Strosahl, D. K., & Wilson, G. K. (1999). Acceptance and Commitment Therapy. New York: The Guilford Press.

33.

Hayes, S. C., Wilson, G. K., Gifford., & Follette. (1996). Experiential Avoidance and Behavioral Disorders: A Functional Dimensional Approach to Diagnosis and Treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 64, N0. 6, 1152-1168.

34.

Ivanovski, B., & Malhi, G. S. (2007). The psychological and neurophysiological concomitants of mindfulness form of meditation. Acta Neuropsychiatrica, 19, 76-91.

35.

Johansson, R. E. A. (1979). The Dynamic Psychology of Early Buddhism. Great Britain: Curzon Press Ltd (박태섭 (1996). 불교심리학. 서울: 시공사).

36.

Kabat-Zinn, J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results. General Hospital Psychiatry, 4, 33-47.

37.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living. New York: Bantam Doubleday Dell(장현갑, 김교헌(1998). 명상과 자기치유 상, 하. 서울: 학지사).

38.

Kohls, N., Sauer, S., & Walach, H. (2009). Facets of mindfulness - Results of an online study investigating the Freiburg mindfulness inventory. Personality and Individual Differences, 46, 224-230.

39.

Linehan, M. (1993a). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Press.

40.

Linehan, M. (1993b). Skills training manual for treating borderline personality disorder. New York: Guilford Press.

41.

Martin, R. J. (1997). Mindfulness: A Proposed Common Factor. Journal of Psychotherapy Integration, Vol. 7, No. 4, 291-312.

42.

Muran, J. C. (2002). A relational approach to understanding change: Plurality and contextualism in a psychotherapy research program. Psychotherapy Research, 12(2), 113-138.

43.

Olendzki, A. (2005). The Roots of Mindfulness; Mindfulness and Psychotherapy, Edited by Christopher K. Germer, Ronald D. Siegal, and Paul R. Fulton. Guilford Publications(김재성(2009). 마음챙김과 심리치료. 서울: 무우수).

44.

Rogers, C. R. (1980). A way of being. Boston: Houghton Mifflin.

45.

Safran, J. D., & Segal, Z. V. (1990). Interpersonal process in cognitive therapy. New York: Basic Books.

46.

Segal, Z. V., Williams. J. G., & Teasdale. J. D. (2002). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression. NY: Guilford Press.(이우경, 조선미, 황태연(2006). 마음챙김 명상에 기초한 인지치료. 서울: 학지사).

47.

Shapiro, L. S., Schwartz, E. G., & Bonner, G. (1998). Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on Medical and Premedical Students. Journal of Behavioral Medicine, Vol. 21, No. 6, 581-599.

48.

Sternberg, J. R. (2000). Images of Mindfulness. Journal of Social Issues, Vol. 56, No. 1, 11-27.

49.

Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Williams, M. G. (1995). How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attentional control(mindfulness) training help?. Behaviour Research and Therapy. Vol. 33, No. 1, 25-39.

50.

Teasdale, J. D., Williams, J. M., Soulsby, J. M., Segal, Z. V., Ridgeway, V.A., & Lau, M. A. (2000). Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 615-623.

51.

Walach, H., Buchheld, N., Buttenmüller, V., Kleinknecht, N., & Schmidt, S. (2006). Measuring mindfulness - The Freiburg mindfulness inventory (FMI). Personality and Individual Differences, 40, 1543-1555.

logo