본 연구에서는 첫째로 청소년의 자기구실 만들기에 미치는 자기 지향적 완벽주의와 사회적으로 부과된 완벽주의의 영향에 대해 알아보고, 둘째로 자기 지향적 완벽주의 및 사회적으로 부과된 완벽주의가 자기구실 만들기에 영향을 미치는 과정에 성취목표의 세 하위유형들이 매개하는 경로모형을 설정하고 이를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울시, 충청북도, 충청남도에 소재한 6개 중․고등학교에서 설문조사한 후 705명의 자료를 사용하여 중다회귀 분석, 구조방정식모형 분석으로 연구문제를 검증하였다. 그 결과 첫째, 자기 지향적 완벽주의가 높을수록 자기구실 만들기는 감소하였고, 사회적으로 부과된 완벽주의가 높을수록 자기구실 만들기는 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 자기 지향적 완벽주의는 성취목표를 매개하지 않고 자기구실 만들기에 직접 영향을 미치지만, 사회적으로 부과된 완벽주의는 자기구실 만들기에 대한 직접 영향뿐 아니라 수행회피 성취목표를 매개로 자기구실 만들기에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 논의에서는 선행연구와 일부차이를 보인 결과에 대한 해석 및 청소년의 자기구실 만들기 감소를 위한 시사점과 구체적인 개입 방안이 기술되었다.
In this study, we examined the effects of self-oriented and socially prescribed perfectionisms on self- handicapping. Authors tested the mediation model in which achievement goals mediated the effects of self-oriented or socially prescribed perfectionism on self-handicapping. Data from 705 students in six middle and high schools were analyzed using both multiple regression and structural equation modeling. Findings in this study showed that self-oriented and socially prescribed perfectionisms produced negative and positive influences on self-handicapping, respectively. Results in structural equation modeling exhibited that a self-oriented perfectionism directly affected self-handicapping without any mediators of achievement goals, but socially prescribed perfectionism affected self-handicapping through the mediator of performance -avoidance achievement goal as well as its direct effect. Interpretations on the current results which are not consistent with those in previous study are given and discussed. Additionally, implications for interventions designed to reduce the levels of self-handicapping are discussed.
계수영 (2009). 완벽주의와 성취목표지향성이 학업지연행동에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
고영춘 (2007). 화학교과의 학습동기요인과 학습전략 사이의 관계분석. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
권성연 (2008). 2✕2 성취목표지향성과 자기조절학습의 관계. 교육공학연구, 24(1), 213- 240.
김계수 (2006). AMOS 구조방정식 모형분석. 서울: 한나래.
김남경 (2001). 개인성향목표지향성․학습전략의 인과관계 연구. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
김명윤 (2009). 청소년과 성인이 지각하는 한국인의 특성: 집단주의-개인주의 문화차원에서. 청소년문화포럼, 21, 10-44.
김아름 (2009). 사회적으로 부과된 완벽주의와 자기구실만들기 전략과의 관계에서 자존감 및 자기개념 명확성의 매개효과. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
김연희 (2006). 목표지향에 따른 학생이 지각한 학업지지 교사행동, 자아존중감이 자기손상전략에 미치는 영향. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
김현정, 손정락 (2006). 대학생의 완벽주의와 자아존중감 및 우울, 주관적 안녕감 간의 관계. 한국심리학회지: 건강, 11(2), 345- 361.
나영은, 차재호 (1999). 1970년대와 1990년대 간의 한국인의 가치관 변화와 세대차 증감. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13(2), 37-60.
박병기, 송정화 (2008). 변화신념, 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취 및 주관적 안녕의 인과구조 탐색: Dweck 모형의 확장. 교육심리연구, 22(2), 333-350.
박병기, 이종욱 (2005). 2✕2 성취목표지향성 척도의 개발 및 타당화. 교육심리연구, 19(1), 327-352.
송재홍 (2008). 대학생의 학업 자해행동 예측에 있어서 자아개념 명료성과 성취목표 및 교실목표구조 지각의 역할. 교육심리연구, 22(1), 35-53.
신현숙, 류정희, 안정은 (2010). 성취목표지향성 프로파일에 따른 중학생의 학습기술과 학업성취도의 차이. 교육학연구, 48(2), 45-66.
양명희, 오종철 (2006). 2✕2 성취목표지향성과 자기조절학습과의 관련성 검토. 교육심리연구, 20(3), 745-764.
이미화 (2001). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능-성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련하여. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
이미화, 류진혜 (2002). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능-성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련하여. 청소년학연구, 9(3), 293-316.
조긍호 (2003). 한국인의 이해의 개념틀. 서울: 나눔 출판.
추상엽, 임성문 (2009). 사회적으로 부과된 완벽주의와 학업적 지연행동 간의 관계: 수행회피 성취목표의 매개효과와 인지전략, 메타-인지전략의 조절효과. 청소년학연구, 16(1), 467-490.
한규석 (2009). 사회심리학의 이해. 서울: 학지사.
한규석, 신수진 (1999). 한국인의 선호가치 변화-수직적 집단주의에서 수평적 개인주의로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13(2), 293-310.
한기연 (1993). 다차원적 완벽성: 개념, 측정 및 부적응과의 관련성. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준의 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
홍세희 (2009). 고급연구방법론 워크샵 시리즈 6: 구조방정식 모형 초급. S & M 리서치 그룹.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivational process. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267.
Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2004). Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications. New York: Guilford Press.
Carver. C. S., & Scheier. M. F. (2006). 성격심리학[Perspectives on Personality]. (김교헌, 심미영, 원두리 역). 서울: 학지사.
Chang, E. C., & Rand, K. L. (2000). Perfectionism as a predictor of subsequent adjustment: Evidence for a specific diathesis-stress mechanism among college student. Journal of Counselling Psychology, 47(1), 129-137.
Cox, B. J., Enns, M. W., & Clara, I. P. (2002). The multidimensional structure of perfectionism in clinically distressed and college student samples. Psychological Assessment, 14(3), 363-373.
Dunkley, D. M., & Blankstein, K. R. (2000). Self-critical perfectionism, coping, hassles, and current distress: A structural equation modeling approach. Cognitive Therapy and Research, 24(6), 713-730.
Dweck, C. (1986). Motivational process affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34(3), 169-189.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2☓2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.
Elliot, A., & Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In P. L. Hewitt & G. L. Flett (Eds.), Perfectionism (pp.5-31). Washington, DC: APA.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & Mosher, S. W. (1991). Perfectionism, self-actualization, and personal adjustment. Journal of Social Behavior and Personality, 6, 147-160.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & O'Brien, S. (1991). Perfectionism and learned resourcefulness in depression and self-esteem. Personality and Individual Differences. 12(1), 61-68.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., & DeRosa, T. (1996). Dimensions of perfectionism, psychosocial adjustment, and social skills. Personality and Individual Differences, 20(2), 143-150.
Giota, J. (2002). Adolescents' goal orientations and academic achievement: Long-term relations and gender differences. Scandinavian Journal of Educational Research, 46(4), 349-371.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Dimensions of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 100(1), 98-101.
Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Turnbull, W. (1992). Perfectionism and multiphasic personality inventory(MMPI) indices of personality disorder. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 14(4), 323-335.
Hugh, K., Angus, F., Maria, G., & Kelly, M. (2008). When a high distinction isn't good enough: A review of perfectionism and self-handicapping. Australian Educational Researcher, 35(3), 21-36.
Leondari, A., & Gonida, E. (2007). Predicting academic self-handicapping in different age group: The role of personal achievement goals and social goals. The British Journal of Educational Psychological, 77(3), 595-611.
Martin, A. J., March, H. W., & Debus, R. L. (2001). Self-handicapping and defensive pessimism: Exploring a model of predictors and outcomes from a self-protection perspective. Journal of Educational Psychology, 93(1), 48-58.
Midgley, C., & Urdan, T. C. (2001). Academic self-handicapping and achievement goal: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26(1), 61-75.
Molnar, D. S., Reker, D. L., Culp, N. A., Sadava, S. W., & DeCourville, N. H. (2006). A mediated model of perfectionism, affect, and physical health. Journal of Research in Personality, 40(5), 482-500.
Neumeister, K. L. (2004). Understanding the relationship between perfectionism and achievement motivation in gifted college students. The Gifted Child Quarterly, 48(3), 219-231.
Neumeister, K. L., & Finch, H. (2006). Perfectionism in high-ability students: Relational precursors and influences on achievement motivation. The Gifted Child Quarterly, 50(3), 238-251.
Olson, M., & Kwon, P. (2008). Brooding perfectionism: Refining the roles of rumination and perfectionism in the etiology of depression. Cognitive Therapy and Research, 32(6), 788-802.
Ommundsen, Y. (2004). Self-handicapping related to task and performance-approach and avoidance goal in physical education. Journal of Applied Sport Psychology, 16(2), 183-197.
Powers, T. A., Koestner, R., & Topciu, R. A. (2005). Implementation intentions, perfectionism, and goal progress: Perhaps the road to hell is paved with good intentions. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(7), 902-912.
Prapavessis, H., & Grove, J. R. (1998). Self-handicapping and self-esteem. Journal of Applied Sport Psychology, 10(2), 175-184.
Pulford, B. D., Johnson, A., & Awaida, M. (2005). A cross-cultural study of predictors of self-handicapping in university students. Personality and Individual Differences, 39(4), 727-737.
Rhodewalt, F., Tragakis, M. W., & Finnerty, J. (2006). Narcissism and self-handicapping: Linking self-aggrandizement to behavior. Journal of Research in Personality, 40(5), 573-597.
Riggs, J. M. (1992). Self-handicapping and achievement. In A. K. Boggiano & T. S. Pittman (Eds.), Achievement and motivation: A social-development perspective (pp.244-267). New York: Cambridge University Press.
Saddler, C. D., & Buckland, R. L. (1995). The multidimensional perfectionism scale: Correlations with depression in college students with learning disabilities. Psychological Reports, 77(2), 483-490.
Seo, E. H. (2008). Self-efficacy as a mediator in the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination. Social Behavior and Personality, 36(6), 753-764.
Smith, L., Sinclair, K. E., & Chapman, E. S. (2002). Students' goal, self-efficacy, self- handicapping, and negative affective responses: An Australian senior school student study. Contemporary Educational Psychology, 27(3), 471-485.
Stoeber, J., Feast, A. R., & Hayward, J. A. (2009). Self-oriented and socially prescribed perfectionism: Differential relationships with intrinsic and extrinsic motivation and test anxiety. Personality and Individual Differences, 47(5), 423-428.
Thompson, T., & Richardson, A. (2000). Self-handicapping status, claimed self-handicaps and reduced practice effort following success and failure feedback. British Journal of Educational Psychology, 71(1), 151-170.
Urdan, T. C. (2004). Predictor of academic self-handicapping and achievement: Examining achievement goals, classroom goal structures, and culture. Journal of Educational Psychology, 96(2), 251-264.
Urdan, T. C., & Midgley, C. (2001). Academic self-handicapping: What we know, what more there is to learn. Educational Psychological Review, 13(2), 115-138.
Urdan, T. C., Midgley, C., & Anderman, E. M. (1998). The role of classroom goal structure in students' use of self-handicapping strategies. American Educational Research Journal, 35(1), 101-122.