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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 중․고등학생을 위해 만들어진 학교적응척도의 활용도를 높이기 위해 단축형을 개발하고 그 타당성을 검증하는 것이다. 먼저 원척도의 78문항 중 20문항을 세 가지의 기준에 따라 선정하였다. 선정된 20문항의 타당성을 확인하기 위해 설문조사를 실시하였다. 조사 대상은 부산광역시의 중․고등학생 961명이다. 자료분석은 SPSS Windows 19.0과 AMOS 7.0 프로그램을 사용하였다. 중․고등학생을 위한 학교적응 단축형 척도는 양호한 문항내적일치도(Cronbach’s α =.83)를 보여주었다. 요인분석결과 7요인으로 나타났으나 원척도와 같이 4요인(학업, 심리적 안정성, 사회관계, 학교생활)로 구성하였다. 4요인의 모형적합도를 확인하기 위한 확인적 요인분석을 실시한 결과 모형적합도지수가 양호한 것으로 나타나 모형의 적절성이 검증되었다. 전체 점수와 하위요인간의 상관분석을 실시한 결과 높은 상관을 보여 수렴타당도가 확인되었다. 급별과 성별에 따라 사용가능한 척도인지를 알아보기 위해 다집단 요인분석을 실시하였는데 형태동일성, 측정동일성, 절편동일성의 가정이 성립되었다. 따라서 성별과 급별에 상관없이 모두 사용가능한 척도임이 확인되었다. 준거관련타당도를 알아보기 위해 다른 학교적응척도와 학교부적응 척도와의 상관분석 결과, 다른 학교적응척도와는 높은 정적 상관을 나타내었고, 학교 부적응척도와는 높은 부적 상관을 나타내었다. 이러한 결과에 대해 논의하고 제언하였다.
This study aimed to develop the short-form of school adjustment to improve utilization of School adjustment scale for middle / high school students. Participants in this study were 961 middle / high school students in Busan. The short-form of School adjustment scale for middle / high school students showed appropriate level of Inter-item consistency(Cronbach's α=83) and the results in confirmatory factor analysis showed that four-factor structure model is appropriate for the scale. To evaluate the measurement equivalence across class categorizations and genders, a multi-group confirmatory factor analysis was conducted. Findings in the current study indicated that assumption of configural, metric, and scalar invariance were all satisfied. And the correlation with other analysis of school adjustment scale and school maladjustment scale showed significant, implying appropriate level of convergent and discriminant validity. The implication and limitations of the study and suggestions for the future studies were discussed.
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