ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 아우토겐 훈련 프로그램이 정서 및 행동 문제를 가지고 있는 청소년들의 우울, 불안 및 학교 적응 정도에 미치는 효과를 알아보았다. 경기도 김포 소재의 정신건강의학과 및 유관 기관을 통해 프로그램 참여를 희망하는 청소년을 대상으로 프로그램을 실시하였으며, 치료집단에 10명, 대기통제집단에 8명을 배치하였다. 아우토겐 훈련은 주 1회씩 총 8회기에 걸쳐 진행되었다. 연구참여자는 프로그램 참여 전, 소아 우울 검사(CDI), 상태-특성 불안 검사(STAI), 학교 적응 척도를 실시하였고, 프로그램 종료 후 사후 검사 및 3주 후 추적 검사가 이루어졌다. 그 결과, 프로그램 종료 후 우울, 불안 및 학교 적응 수준에서 치료집단과 대기통제집단 간 차이는 나타나지 않았으나 대기통제집단에서 검사 시기별 유의미한 변화가 없는 것과 다르게 치료집단에서는 사후 및 추적 시기에서 불안 정도가 유의미하게 감소하였으며 추적 시기로 갈수록 그 효과는 더욱 큰 것으로 나타났다. 우울 및 학교 적응과 관련하여서도 통계적으로 유의미하지는 않았으나 평균 점수가 긍정적으로 변화하였다. 이와 같은 결과에 대해 치료효과 영역 별로 논의하였고, 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구에 대해 제언하였다.
The purpose of this study was to evaluate the effects of Autogenic Training on school adjustment of adolescents with behavioral and emotional problems. Eighteen participants were assigned to 10 adolescents in the Autogenic Training group and 8 in the control group. All participants completed Children's Depression Inventory, State-Trait Anxiety Inventory, and School Adjustment Scale at pre-test, post-test, and 3 weeks later. The results of this study were as follows: First, there was no statistically significant decrease in the level of depression for the treatment group. Second, the level of anxiety for the treatment group showed a significant decrease at follow-up periods. Third, there was no statistically significant increase in the level of school adjustment for the treatment group. But, the mean scores of school adjustment showed an increase at follow-up periods. Finally, the implications and limitations of this study, as well as suggestions for future study are also discussed.
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