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메뉴본 연구는 보육교사가 지각한 감정노동, 자율성 및 직무스트레스의 관계규명에 목적을 두고, 보육교사의 감정노동이 직무스트레스에 미치는 영향과 이러한 영향이 자율성에 의해 완충되는지의 여부를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 보육교사 219명을 대상으로 감정노동, 자율성, 직무스트레스에 관한 설문조사를 실시하였으며, 그중 응답이 누락되거나 불성실한 자료를 제외하고 203명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 상관분석 및 위계적 회귀분석 등을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 감정노동은 자율성과는 부적 상관성을, 직무스트레스와는 정적 상관성을 가지고 있었다. 보육교사의 자율성은 직무스트레스와 부적 상관성을 가지고 있었다. 둘째, 보육교사의 감정노동은 직무스트레스에 유의미한 영향을 미쳤으며, 감정노동과 직무스트레스의 관계에서 자율성의 완충효과가 확인되었다. 본 연구는 감정노동이 직무스트레스에 미치는 부정적 영향을 억제시킬 수 있는 자율성의 완충효과 및 보호기능을 밝혔다는 점에서 연구의 의의가 있다. 마지막으로 이러한 연구결과를 토대로 시사점과 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
This study was designed to examine whether autonomy of the childcare teachers buffers in the relation between emotional labor and job stress. A total 219 of childcare teachers participated in this study and answered a questionnaire including measures of emotional labor, autonomy, and job stress. Data from 203 childcare teachers were used for the analysis. These data were analyzed by utilizing a pearson correlation and hierarchical regression analysis. The results were as follows. First, childcare teachers’ emotional labor was negatively correlated with autonomy and positively correlated with job stress. Childcare teachers’ autonomy was negatively correlated with job stress. Second, childcare teachers’ emotional labor had significant influence to job stress. In addition, autonomy was found to have a protective function in terms of buffering the negative effect of emotional labor on job stress. Lastly, the implications, limitations, and suggestions for future research are discussed.
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