바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

교사의 폭력피해경험과 후유증의 관계에서 매개변인에 관한 연구

A Study on the Mediating Factors on Violence against Teachers and Their Effects

초록

본 연구의 목적은 우리나라 학교현장에서 일어나는 교사대상폭력의 실태를 알아보고, 그로 인한 후유증과, 그 후유증과 관련되는 매개변인을 발견하고자 하는 것이다. 이를 위해 460명의 중․고 교사들로부터 자료를 수집하고, 응답자들이 지난 1년간 또는 경력기간 중에 학생이나 학부모로부터 경험한 폭력실태와 공포, 수치심, 소진 등에 대해 살펴보았다. 응답자 중 335명(72.8%)이 경력기간 중 한번이상 폭력을 경험한 것으로 응답했고 빈도는 내현적폭력, 기타폭력, 외현적폭력 순으로 나타났다. 교사들은 스토킹, 성희롱 등 다양한 폭력에 노출되어 있었다. 또한 교사들의 폭력경험과 소진, 수업몰입 간의 관계를 매개하는 변인으로 공포와 수치심의 효과를 살펴보았다. 그 결과 공포와 수치심은 각각 내현적폭력(1년)과 소진 간의 관계에서 부분매개를, 그리고 교수몰입과의 관계에서는 완전매개를 나타내었다. 이러한 연구결과는 교사들이 폭력을 경험한 직후 공포와 수치심을 해소하는 것이 장기적 후유증을 예방하는 데 도움이 된다는 것을 의미하며, 본 연구결과를 교사상담 및 예비교사프로그램 개발 등에 활용하는 방안, 연구의 한계 및 후속연구의 가능성에 대해 논의하였다.

keywords
교사대상폭력, 내현적폭력, 공포, 수치심, 소진, 수업몰입, violence against teachers, covert violence, fear, shame, burnout, teaching flow

Abstract

The purpose of this study is to examine the current status of violence against teachers, to discover the effects, and related mediating variables. The data were collected from 460 middle and high school teachers. A total of 335 teachers (72.8%) reported that they experienced violence at least one time. The results showed that teachers reported covert violence, remaining types, and overt violence respectively. Besides teachers were exposed to various violence. As mediating variables in the relationships among violence experience, burnout, and teaching flow, effects of fear and shame were observed. Fear was a partial mediator for covert of violence (1Y), teaching flow and burnout. Shame was exhibited a partial mediator for covert of violence (1Y) and burnout, and a full mediator for teaching flow. We discuss the implication for counseling and preparation program development for teachers along with this study’s limitations and future research direction.

keywords
교사대상폭력, 내현적폭력, 공포, 수치심, 소진, 수업몰입, violence against teachers, covert violence, fear, shame, burnout, teaching flow

참고문헌

1.

가인숙, 현명호 (2006). 역기능적 가정, 수치심, 사회적 지지와 폭식의 관계. 한국심리학회지: 건강, 11(2), 209-223.

2.

경향신문 (2014, 9, 24). 짝사랑 여교사 스토킹하다 살해한 제자 징역 35년 확정. http://www.khan.co.kr/에서 2015, 10, 21 자료 얻음.

3.

구본용, 김영미 (2014). 중등교사의 직무스트레스와 심리적 소진 및 교사효능감의 관계. 청소년학연구, 21(7), 275-306.

4.

권오형 (2010). 학생․학부모에 의한 교사의 폭력경험과 정신건강 및 소진과의 관계. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.

5.

김미라, 이지연, 이인숙 (2011). 초등 교사의기능적 완벽주의 성향과 소진의 관계: 교사효능감의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 학교, 8(1), 1-15.

6.

김아영, 이채희, 최기연 (2008). 교수몰입 척도개발 및 타당화. 교육심리연구, 22(4), 647-670.

7.

김태선, 이지연 (2014). 비정규직 교사의 직장내 성희롱 피해 후 경험에 관한 질적 사례 연구. 교육인류학연구, 17(2), 161-201.

8.

김혜원 (2013). 청소년 학교폭력: 이해․예방․개입을 위한 지침서. 서울: 학지사.

9.

박성호 (2001). 상담의 직무환경의 위험요소와 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는영향. 이화여자대학교 석사학위논문.

10.

법제처국민법령정보센터 (2015). 학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률. http://www.law.go.kr에서 2015, 9, 27 자료 얻음.

11.

신성원 (2010). 경찰관의 폭력피해경험이 탈진감 및 직무만족에 미치는 영향. 한국경찰학회보, 12(1), 117-142.

12.

안현의, 주철옥, 주혜선 (2012). 외상관련 정서의 확장: 수치심, 죄책감, 분노를 중심으로. 상담학연구, 13(2), 839-854.

13.

유정이, 박성호, 유성경 (2003). 상담자의 초등교사의 심리적 소진 관련변인 연구. 청소년상담연구, 11(2), 111-120.

14.

이경순 (2013). 교원의 교권상실 경험에 관한 연구. 경북대학교 박사학위논문.

15.

이규미, 손강숙 (2013). 폭력피해교사의 심리사회적 후유증에 관한 질적 연구. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 159-178.

16.

이인숙, 최해림 (2005). 내면화된 수치심척도(ISS)의 타당화 연구- 애착, 과민성 자기애, 외로움과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 17(3), 651-670.

17.

이재일 (2010). 자아 효능감, 교육조직 특성, 교사의 전문적 발달이 교사 소진에 미치는 영향. 교육행정학연구, 28(1), 57-82.

18.

이종헌, 조용선, 김병선, 한승미, 정동욱 (2014). 경기도 교권침해 피해교사 치유방안. 수원: 경기도교육연구원.

19.

이현아, 이기학 (2009). 학교상담의 도움요소와불만족요소에 대한 개념도 연구: 중학생내담자와 전문상담 교사의 인식비교. 한국심리학회지: 학교, 7(2), 123-149.

20.

장선주 (2004). 정신과 병동 간호사가 경험한 환자의 폭력행동과 소진과의 관계. 서울대학교석사학위논문.

21.

장준오, 유홍준, 이완수 (2012). 교실 내 폭력의현황과 대책 - 교사의 폭력피해를 중심으로. 한국형사정책연구원 연구총서, 2012(8), 1-402.

22.

전철은, 현명호 (2003). 심리적 피학대 여성의수치심, 죄책감 및 사회적 지지가 외상후 스트레스 장애(PTSD)에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 22(4), 763-776.

23.

조민혜, 이은진, 이지연 (2014). 초등교사의 내현적 자기애와 소진의 관계에서 수치심의매개효과. 아시아교육연구, 15(3), 203-221.

24.

청소년폭력예방재단 청소년문제연구소 (2014). 학교폭력예방의 이론과 실제. 서울: 학지사.

25.

최은영, 안현의 (2011). 여대생의 아동 청소년기대인간 외상 경험과 자기역량 손상의관계에서 내면화된 수치심의 매개효과. 한국심리학회지: 여성, 16(3), 285-302.

26.

최혜진, 이호필 (2015). 유아교사의 행복감과셀프리더십이 교수몰입에 미치는 영향. 어린이문화교육연구, 16(2), 515-537.

27.

한국교원총연합회 (2014). 2013년도 교권회복및 교직상담 활동실적.

28.

Andrews, B., Brewin, C. R., Rose, S., & Kirk, M. (2000). Predicting PTSD symptoms in victims of violent crime: The role of shame, anger, and childhood abuse. Journal of Abnormal Psychology, 109(1), 69-73.

29.

American Psychological Association(2013, 1, 7). http://www.apa.org/news/press/releases/2013/01/violence-teachers.aspx 에서 2015, 6, 23 자료얻음.

30.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.

31.

Bloomquist, M. L., & Schnell, S. V. (2002). Helping children with aggression and conduct problems: Best practices for intervention. NY:Guilford Press.

32.

Brouwers, A., & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16(2), 239-253.

33.

Budden, A. (2009). The role of shame in posttraumatic stress disorder: A proposal for a socio-emotional model for DSM-Ⅴ. Social Science & Medicine, 69, 1032-1039.

34.

Chen, J. K., & Astor, R. A. (2014). Student’s report of violence against teachers in Taiwanese schools. Journal of School Violence, 8(1). 2-17.

35.

Cook, D. R. (2001). Internalized shame scale:Technical manual. New York: Multi Health System Inc.

36.

Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological methods, 1(1), 16-29.

37.

Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossy Bass.

38.

Csikszentmihalyi, M. (1997). Flow and Education. The NAMTA Journal, 22, 2-35.

39.

Daniels, J. A., Bradley, M. C., & Hays, M. (2007). The impact of school violence on school personnel: Implications for psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 38(6). 652-659.

40.

De Wet, C. (2010). Victims of educator-targeted bullying: a qualitative study. South African Journal of Education, 30, 189-201.

41.

Dicke, T., Parker, P. D., Holzberger, D., Kunina-Habenicht, O., Kunter, M., & Leutner, D. (2015). Beginning teachers’efficacy and emotional exhaustion: Latent changes, reciprocity, and the influence of professional knowledge. Contemporary Education Psychology, 41, 62-72.

42.

Dzuka, J., & Dalbert, C. (2007). Student violence against teachers: Teachers’ wellbeing and the belief in a just world. European Psychologist, 12(4), 253-260.

43.

Edelwich, J., & Brodsky, A. (1980). Burn-out:Stages of disillusionment in the helping professional. New York: Human Science Press.

44.

Elliot, D. S., Hamburg, B., & Williams, K. R. (1988). Violence in American schools: An overview. In D. S. Elliot, B. Hamburg, & K. R. Williams (Eds.), Violence in American schools:A new perspective (pp. 3-28). New York:Cambridge University Press.

45.

Espelage, D., Anderman, E. M., Brown, V. E., Jones, A., Lane, K. L., McMahon, S., D., Reddy, L. A., & Reynolds, C. R. (2013). Understanding and preventing violence directed against teachers: Recommendations for a national research, practice, and policy agenda. American Psychologist. 68(2), 75-87.

46.

Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. In M. Tonry & N. Morris (Eds.), Crime and Justice: An Annual Review of Research (pp. 381-458). Chicago:University of Chicago Press.

47.

Freudenberger, H. J. (1975). The Staff Burn-Out Syndrome in Alternative Institutions. Psychotherapy: Theory, Research and Practice. 12(1). 73-82.

48.

Galand, B., Lecocq, C., & Philippot, P. (2007). School violence and teacher professional disengagement. British Journal of Educational Psychology, 77, 465-477.

49.

Jenkins, P. H. (1997). School delinquency and the school social bond. Journal of Research in Crime and Delinquency, 34(3), 337-367.

50.

Kline, R. B. (2010). 구조방정식모형: 원리와 적용(2판) [Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.)]. (이현숙, 김수진, 전수현 공역, 2010), 서울: 학지사. (원전은2004에 출판).

51.

Lanza, M. L. (1988). Assault response questionnaire. Issues in mental health nursing, 9(1), 17-29.

52.

Martin, A. J., & Jackson, S. A. (2008). Brief approaches to assessing task absorption and enhanced subjective experience: Examining ‘short’ and ‘core’ flow in diverse performance domains. Motivation and Emotion, 32(3), 141-157.

53.

McCabe, K. A., & Martin, G. M. (2005). School violence, the media, and criminal justice responses. NY: Peter Lang.

54.

McMahon, S. D., Martinez, A., Espelage, D. S., Rose, C., Reddy, L., Lane, K., Anderman, E. M., Reynolds, C. R., Jones, A., & Brown, V. (2014). Violence directed against teachers:Result from a national survey. Psychology in the Schools, 51(7), 753-766.

55.

Maslach, C. (1976). Burned-out. Human Behaviour, 5(9), 16-22.

56.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, 2(2), 99-113.

57.

Matsui, J. (2005). Bullying in the workplace survey:A survey of Ontario's elementary and secondary school teachers and education workers. Ontario:English Catholic Teachers’ Association (OECTA).

58.

Newman, K. S., Fox, C., Harding, D. J., Mehta, J., & Roth, W. (2004). Rampage: The social roots of school shootings. New York: Basic Books.

59.

Ozdemir, S. M. (2012). An Investigation of violence against teachers in Turkey. Journal of Instructional Psychology, 39(1), 51-62.

60.

Rogers, K., & Kelloway, E. K. (1997). Violence at work: Personal and organizational outcomes. Journal of Occupational Health Psychology, 2, 63-71.

61.

Schaufeli, W. B., & Greenglass, E. (2001). Introduction to special issue on burnout and health. Psychology and Health, 16(5), 501-510.

62.

Sobel, M. E. (1982). Asymptomatic intervals for indirect effects in structural equations models. In S. Leinhart (ed.). Sociological Methodology (pp. 290-312). San Francisco: Jossey-Bass.

63.

Wilson, C. M., Douglas, K. S., & Lyon, D. R. (2011). Violence against Teachers: Prevalence and consequence. Journal of Interpersonal Violence, 26(12), 2353-2371.

logo