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메뉴본 연구의 목적은 상담자의 진정성과 내담자가 보고한 작업동맹과의 관계에서 상담자의 상담 관계기술과 내담자의 상담자 지각의 매개 효과를 검증하는 것이다. 상담자의 상담관계기술은 공감능력과 역전이관리능력으로 측정하였다. 상담자-내담자 222쌍을 대상으로 하였으며, 구조 방정식 모형 분석을 통해 검증하였다. 선행 연구를 바탕으로 연구 모형과 대안 모형을 선정하였으며, 상담자의 진정성, 상담관계기술에 영향을 미칠 수 있는 사회적 바람직성을 통제한 상태에서, 연구 모형과 대안 모형을 비교하여 최종 모형을 선정하였다. 최종 모형에 의하면 상담자의 진정성은 내담자가 보고한 작업동맹에 직접적으로 영향을 미치는 동시에, 상담자의 상담관계기술과 내담자의 상담자 지각을 매개로 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 상담자의 진정성과 작업동맹간의 최종 모형이 상담자 경력에 따라 차이가 있는지를 다집단 분석을 통하여 검증하였다. 분석 결과, 최종 모형은 초심 상담자 집단과 숙련 상담자 집단에 동일하게 적용할 수 있음을 확인하였다. 마지막으로, 본 연구의 의의 및 제한점과 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study was to verify the relationship between counselor authenticity, counseling relationship skill, client perception of counselors, and the overall working alliance. 222 counselors and clients completed scales, and the data was analyzed using Structural Equation Modeling. Results showed that counselor authenticity indirectly effected the working alliance via the counselor's relationship skills and the client's perception of counselors. In addition, the counselor's authenticity had a direct effect on the working alliance. A multi-group analysis was conducted to examine whether there was a difference in the final model depending on the career length of counselors. The results of the analysis indicated that the final model could also apply to both beginning and senior-level counselor groups. Implications and limitations are discussed.
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